RO-spildevand og kh.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2013
RO-spildevand og kh.
Som en afstikker på tråden om ro-spildevand kom jeg til at tænke på om spildevandet kunne genbruges.
Jeg har en havedam med Koi hvor jeg har en lidt lav kh, og tænkte om man måske kunne bruge spildevandet som kh og mineral tilskud?
Har jeg totalt misforstået hvad det er der bliver filtreret fra, eller tror I at det kunne bruges?
Jeg har en havedam med Koi hvor jeg har en lidt lav kh, og tænkte om man måske kunne bruge spildevandet som kh og mineral tilskud?
Har jeg totalt misforstået hvad det er der bliver filtreret fra, eller tror I at det kunne bruges?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: RO-spildevand og kh.
Jeg ved at nogle bruger det til at vande planter med.
Jeg har selv orkideer, men har ikke turde bruge det endnu.
Det er nu heller ikke nødvendigt da der er rigeligt med regnvand som kan anvendes.
Det bruger jeg også til min havedam.
Men får vi en længere periode med tørke så mine regnvandsreservoirer løber tør, så vil jeg bestemt overveje det.
Erik
Jeg har selv orkideer, men har ikke turde bruge det endnu.
Det er nu heller ikke nødvendigt da der er rigeligt med regnvand som kan anvendes.
Det bruger jeg også til min havedam.
Men får vi en længere periode med tørke så mine regnvandsreservoirer løber tør, så vil jeg bestemt overveje det.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
den forøgede mængde kalk der er i vandet, vil du sandsynligvis ikke kunne måle. Men brug da vandet til koierne, de er nok helt ligeglade hvor det kommer fraJesper Thomsen skrev:Som en afstikker på tråden om ro-spildevand kom jeg til at tænke på om spildevandet kunne genbruges.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2013
Det vil jeg gøre. Så smider jeg det da ikke ud.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2016
Jeg tillader mig lige at genoplive den her. Jeg er selv ny i hobbyen, så ny at jeg faktisk kun har erhvervet mig al teknik og venter på selve akvariet kommer hjem i morgen (har ventet 1½ måned..)
Jeg har så også erhvervet mig et RO-anlæg og afprøvet det for første gang i dag. Spildevand virker til at være minimum 2x mere af det rene vand. Det kan jeg se at der er masser af løsninger på, så det må jeg afprøve. Men spørgsmålet går mere på brugen af spildevandet:
Det er selvfølgelig en økonomi-tanke men i lige så høj grad baseret på minimal lyst til overforbrug og at belaste miljøet (som sikkert er en diskussion i sig selv). Herhjemme var tanken altså at samle spildevand når anlægget kører 1x om ugen (110 l akvarie) og samle spildevand til rengøring, kaffe/te og andet kogende vand v. madlavning som pasta/ris henover ugen.
Jeg antager at skulle skifte en 20-25% om ugen af akvariet, så runde tal er det 25-50 l vand om ugen som kan genanvendes.
Vandet er vel renere som spildevand end normalt (?) - men det lader ikke til at være noget alle folk gør eller hvordan? Hvad gør i?
Jeg har så også erhvervet mig et RO-anlæg og afprøvet det for første gang i dag. Spildevand virker til at være minimum 2x mere af det rene vand. Det kan jeg se at der er masser af løsninger på, så det må jeg afprøve. Men spørgsmålet går mere på brugen af spildevandet:
Det er selvfølgelig en økonomi-tanke men i lige så høj grad baseret på minimal lyst til overforbrug og at belaste miljøet (som sikkert er en diskussion i sig selv). Herhjemme var tanken altså at samle spildevand når anlægget kører 1x om ugen (110 l akvarie) og samle spildevand til rengøring, kaffe/te og andet kogende vand v. madlavning som pasta/ris henover ugen.
Jeg antager at skulle skifte en 20-25% om ugen af akvariet, så runde tal er det 25-50 l vand om ugen som kan genanvendes.
Vandet er vel renere som spildevand end normalt (?) - men det lader ikke til at være noget alle folk gør eller hvordan? Hvad gør i?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Her om sommeren samler jeg vandet i en regnvandstønde. Og bruger til at vande drivhuset.
Det kan også sagtens bruges til indendørs blomster. Jeg ville ikke selv bruge det til kaffe. Da jeg tror kaffemaskinen så skal afkalkes alt for ofte (så hellere det rene vand. Og så helt slippe for at skulle afkalke
)
Vil også tror at det er ganske fint til at bruge til gulvvask og lignende.
Det kan også sagtens bruges til indendørs blomster. Jeg ville ikke selv bruge det til kaffe. Da jeg tror kaffemaskinen så skal afkalkes alt for ofte (så hellere det rene vand. Og så helt slippe for at skulle afkalke

Vil også tror at det er ganske fint til at bruge til gulvvask og lignende.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Lækkert - tak!
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor det skulle have en effekt på øget forkalkning, men det må jeg lige google.
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor det skulle have en effekt på øget forkalkning, men det må jeg lige google.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
At kalde det spildevand er nok forkert. For vandet er jo almindeligt drikkevand. Blot med et lidt forhøjet indhold af kalk. Hvor meget ved jeg egentligt ikke.
Du kan jo prøve at måle på det.
Hvis du ikke har trykpumpe på anlægget, vil en sådan jo kunne bringe mængden af vand ned. Men er det ihele taget besværet værd? Med en anslået mængde på 25-50 liter "spildevand" er det maximalt 2500 liter der ryger i kloakken på årsbasis. Vand koster omkring 40 kr pr. M3. Så det er omkring kr. 100 du hælder i kloakken
Du kan jo prøve at måle på det.
Hvis du ikke har trykpumpe på anlægget, vil en sådan jo kunne bringe mængden af vand ned. Men er det ihele taget besværet værd? Med en anslået mængde på 25-50 liter "spildevand" er det maximalt 2500 liter der ryger i kloakken på årsbasis. Vand koster omkring 40 kr pr. M3. Så det er omkring kr. 100 du hælder i kloakken
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Tak for input til dig også, Carsten. Det kan jeg jo selvfølgelig prøve, jeg anede ikke engang det gav forhøjet kalk før i nævnte det.
Og jo, du har ganske ret - det er måske ikke det store. Men det kan være det bliver det en dag med et samlet litertal i huset på over 1000l i akvarierne. Og indtil da er det nok kun delvis et spørgsmål om de få kroner. Jeg bruger gerne de ekstra par minutter på den naive idé om, at de enkelte handlinger har bare en lille effekt i sidste ende.
Og jo, du har ganske ret - det er måske ikke det store. Men det kan være det bliver det en dag med et samlet litertal i huset på over 1000l i akvarierne. Og indtil da er det nok kun delvis et spørgsmål om de få kroner. Jeg bruger gerne de ekstra par minutter på den naive idé om, at de enkelte handlinger har bare en lille effekt i sidste ende.