Byggetråd, sump til 60 liter nano

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Byggetråd, sump til 60 liter nano

Indlæg af Lennart »

Hej folkens

Jeg vil installere en sump i skabet under mit 60 liters nano Dennerle akvarium.

Sumpen skal køre med makro alger, eller hvad de nu hedder, samt et par levende sten, biobolde, boblefanger osv.

Har tit haft glæde af byggetråde, så vil jævnligt opdatere denne tråd til jeg er færdig med projektet.

Har i dag været en tur i Tropeland i Skanderborg og har her fået en super betjening, og er kommet hjem med en masse slanger rør osv. (se billeder)

Det næste skridt bliver at bore hul i akvariet, og jeg skal derfor nu på jagt efter et glasbor :O)

Vil i første omgang lave et enkelt udløb, ved godt 2 er bedre men nu starter jeg med et.

Har pt. skummer og en masse andre irriterende ting i akvariet, de pynter jo ikke og ædelægger noget af oplevelsen syns jeg, så også derfor.

Mvh
Lennart
Sådan ser akvariet ud i dag, der er lige sat nogen nye koraller i så det er ikke sådan det endeligt skal se ud.
Sådan ser akvariet ud i dag, der er lige sat nogen nye koraller i så det er ikke sådan det endeligt skal se ud.
Akvariet der skal bruges som sump, omkring 30 liter, der skal i limes boblefanger mv.
Akvariet der skal bruges som sump, omkring 30 liter, der skal i limes boblefanger mv.
Dimserne fra Tropeland, der er for ca. 1000 kroner
Dimserne fra Tropeland, der er for ca. 1000 kroner
udløbsslange.jpg
Posen med "planter" fra Tropeland, der er for 50 kroner
Posen med "planter" fra Tropeland, der er for 50 kroner
Never say oops, allways say ahhh interesting
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Byggetråd, sump til 60 liter nano

Indlæg af mchr »

Står selv overfor at skulle bygge en sump til et 60 liters, med præcis det samme akvarie som du har til sump - så det bliver en interessant tråd at læse med i, hold os opdateret med lige så fine billeder som ovenfor :)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

vil du bore mens der er vand i akvariet
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ja det var planen. Ved godt der ikke skal falde noget glas støv mv, ned i vandet
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Har en ide om at lave en skål af modellervoks der hvor boret kommer ud :wink:
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Og Mchr, det var da sjovt. Sikke et sammentræf. Hvor langt er du så i overvejelserne ?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Spændende projekt. Kan det slet ikke laves uden at bore i akvarie? Altså kun med slanger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad pokker var det som kunne få prisen på de der småting op på 1000 kroner??
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Pumpen kostede 359.- De to gennemføringer 200.- Lim 100.- Biobolde 75.- Slanger 150.- Rør og bøjninger 75.- Lille eheim cirkulationspumpe pume 129.- (dog ikke på billedet!) Ialt 1088.- :rolleyes:

Jo man kan godt lave det uden huller, der findes en del overflow boxe. Løsningen er dog ikke så elegant idet boxen fylder rimeliget meget både inde, ude og over akvariet. De virker samtidig via hævertprincippet, taber den "suget" så fødes sumpen ikke og returpumpen vil stille og roligt enten køre tør (brænde af), eller overfylde hovedakvariet :dizzy:

Den løsning jeg har påtænkt mig er dog heller ikke problemfri. Punkt et skal der bores 2 huller, og det er sådan set det værste syntes jeg. Herudover kan der komme støj fra det "faldende" vand, og der er ligeledes risikoen for at udløbet blokeres og pumpen alligevel brænder af :rolleyes: Men jeg går efter det "naturligste" look (har jo også pisken over hovedet, da akvariet står i stuen, og konen syns det roder overalt) og den diskrete løsning med blot 2 huller er absolut den mest "ordentlige"

Sad i går og kiggede efter glasbor på 27 mm, de koster omkring 1000 kroner, men fandt denne på ebay http://www.ebay.co.uk/itm/290789803794? ... 1497.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;
så hvorfor ikke bare snuppe den ? Jeg skal jo kun bruge den til 2 huller :biggrin:
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Nå det blev denne her i stedet, da den første sælger ikke sendte internationalt, lige noget man skal være opmærksom på inden man forelsker sig for meget i en ting på Ebay :dizzy:

http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll" onclick="window.open(this.href);return false; incl. porto, paypall gebyr mv. blev slutprisen 15,47 GBP = 135,38 danske kroner

Så nu må jeg afvente at boret ankommer til lille Danmark hehehe.............

Min særdeles snedige plan er at lave en træplade med et 27 mm hul. Dette hul skal bruges til at "styre" boret så det ikke skøjter rundt på ruden, og således at jeg kan bore de to huller helt ens, med præcis den samme højde. Jeg vil nu først øve mig på et stykke drivhusglas, så jeg ved lidt hvordan det virker og om det virker. Den vigtige køling af boret vil jeg lade en af ungerne udføre med en lille forstøver flaske.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Er gået i gang med at spekulerer over hvad der skal være i sumpen. Foruden de planlagte "planter/makroalger" så har jeg i sinde at placere en stor død koral (forstenet) samt sådan nogen biodimsedutter, og lidt andet "leftovers" (lidt zooantus, et par snegle mv.) fra hovedakvariet. I dag skal jeg jo også ha fat i de tre glasplader der skal bruges til rum i sumpen.

Jeg planlægger at der skal være et stort indløbsrum, heri skal planterne, skummer, den forstenede koral mv. placeres (tror vist nok nogen kalder det refugium) (lyder mest som et rum i en domkirke! :rolleyes: ) . Dernæst de tre glasplader der i sættes lidt forskudt i højden for at fange bobler. Imellem disse tre plader var planen at biodimsedutterne skal bo.
pusle rode lege hehhehe
pusle rode lege hehhehe
Fra tropeland, en halv spandfuld til 75.-
Fra tropeland, en halv spandfuld til 75.-
Den store forstenede koral, med masser af huller og gange hmmm
Den store forstenede koral, med masser af huller og gange hmmm
Er så småt begyndt at indkøre tingene, hælder lige et par liter vand fra hovedakvariet oveni for at få gang i biologien ikke mindst i den store koral
Er så småt begyndt at indkøre tingene, hælder lige et par liter vand fra hovedakvariet oveni for at få gang i biologien ikke mindst i den store koral
Så en der skrev, holder af konen, elsker koraller, nu ved jeg hvorfor :O)
Så en der skrev, holder af konen, elsker koraller, nu ved jeg hvorfor :O)
Vedhæftede filer
Hovedakvariet :O)
Hovedakvariet :O)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Lidt flere billeder af hovedakvariet, det har nu kørt et par måneder, og er helt algefrit hvilket har overrasket mig, da det virkelig har været hårdt angrebet af cyano mv.
koral10.jpg
HUGO.jpg
slimklat.jpg
stjerne.jpg
LSD.jpg
klovn.jpg
vågen.jpg
vågen1.jpg
vågen3.jpg
Vedhæftede filer
stenkoral.jpg
zooanthus.jpg
koral11.jpg
Anemone.jpg
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Tager din LSD frostfoder eller lign.?

Med to huller ville jeg bruge hul to til sikkerhed og så sende vandet retur uden på akv. og ned oppefra... (Som med spandfilter, bare sikre mig at det sidder godt fast.)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Hej

Mht. LSD fisken så får den ikke noget specielt foder. Købte den i Avifauna hvor jeg faldt for dens smukke farver og intelligente øjne. I butikken spurgte jeg hvad den levede af (en vane jeg heldigvis har fået efter mange år med akvarier).
Svaret var pods, som den selv kunne finde mellem de levende sten. Det var ikke noget jeg skulle bekymre mig om iflg. ekspedienten idet disse pods alligevel var mikroskopiske, og at jeg med garanti havde masser af dem. (hvilket jo bestemt kan være sandt) Da jeg kom hjem med fisken læste jeg at den er svær at holde, og ofte sulter uarrrrkkk :( Den måned jeg har haft den har jeg således overvåget den nøje. Den søger ustandselig efter pods kan jeg se. Så standser den og tager ligesom en bid af et eller andet, gumler lidt og spytter noget ud igen.
Fisken ser ud til at have det fint syns jeg og derfor har jeg valgt ikke at gøre noget/hælde noget foder i, der måske alligevel bare rådner og forpester vandet og udretter andre skader. Men det er naturligvis bekymrende at tænke på den måske slet ikke får noget mad, og går en stille sultedød i møde.............. :shock:

Mht. til huller og rør, så ja det var også en mulighed, nu borer jeg de 2 huller, måske tre hehhehe :sneaky: Og så kan man jo altid eksperimenterer sig frem til den bedste løsning.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Der er lidt om samme type fisk her:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 35&t=59573" onclick="window.open(this.href);return false;

:h
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Mange tak for linket amddurin :O)

Jeg har været i gang med at samle sumpen, og har lavet et par plader (boblefangere som de populært kaldes).

Da jeg ikke vil fylde akvariet med glasplader har jeg valgt kun at bruge 2 plader. Måske ikke helt optimalt, men det giver mig lidt mere plads i det store rum hvor der skal være makroalger lidt sten osv. Ideen med sumpen er heller ikke et teknologisk vidunder ud i avancerede vandniveauer og snørklede gange. Hovedtanken med sumpen er at få skummeren ud da den fylder rimeligt meget både i og udenfor akvariet. Endvidere kan man jo lige så godt forøge systemets liter antal, når man nu alligevel bare har akvariet stående :O) Hvis jeg ønsker en let mekanisk filtrering, kan jeg jo hælde biodimser ned mellem de 2 plader, men mener at kunne læse det ikke er hensigtsmæssigt pga. ophobning af nitrat. Men hvordan kan man så lave en filtrering ? Min tanke var at lægge lidt filtervat i mellemrummet, kunne det være en brugbar løsning ?
Her billede af sump med kun 2 plader for at spare plads
Her billede af sump med kun 2 plader for at spare plads
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Biobolde og lign. er... - Ja, bio filter og derfor ikke mekanisk filter, som filterskum og filtervat er det...

Hvis jeg idag skulle lave en ny sump, ville boblefælden blive med 5cm i mellem hvert af de 3 glas, som derved kan indeholde først en grov filter svamp og derefter en fin filtersvamp (eller filtervat) samt en lille filterpose med Rowa antiphos eller lign.... (UPDATE: Er ikke sikker på om det er en god idé med den fine svamp/vat...)

Husk sikkerhedshul oppe i display akv. lige under vandoverfladen i det rør/slange der leverer retur vandet, så du stopper hævert effekten ved pumpestop... - 3-4mm hul burde være nok...

:beer:
Senest rettet af amddurin tirs 11. jun 2013 19:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

I dag var det så tid til at komme lidt videre med projektet :O)

Boret kom i går fra England så det var bare om at komme i gang. Overløbes hullerne skulle bores, nok det jeg frygtede mest. For at styre boret købte jeg en masonitplade i jem og fix til 18.95. I denne plade borede jeg med boret
de 2 huller. Klistrede pladen fast på akvariet og borede ganske stille og roligt gennem glasset mens jeg sprayede med vand. I Netto fandt jeg en rulle tagrendenet til 29 kr. for 30 meter :sneaky: Jeg skulle kun bruge omkring 1,5 kvcm, så jeg har rigeligt i overskud. Slutteligt var det bare om at samle delene.

Men hermed følger billeder af hele forløbet:
Masonit plade med de 2 forborede huller
Masonit plade med de 2 forborede huller
Pladen var perfekt til at styre boret med
Pladen var perfekt til at styre boret med
Rørene limede jeg sammen med PVC lim
Rørene limede jeg sammen med PVC lim
gennemløbene monteret
gennemløbene monteret
Jeg skulle bruge et lille stykke tagrendenet foran udløbet
Jeg skulle bruge et lille stykke tagrendenet foran udløbet
overløb3.jpg