"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvordan går det med jeres diy-led

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Thue »

Hej alle selvbyggere

Er ren og skær nysgerrig, når man tykker en masse tråde igennem herinde på forummet kan man jo se der er blevet bygget en del lamper igennem tiden. Så vil da gerne høre lidt omkring hvordan det går med jeres lamper, om de stadig kører som de skal: evt fortælle om de holder i længden eller om i har måtte bøvle med ting der er blevet brændt af eller er holdt op med og virke.

Og om i evt har lavet ændringer på jeres lamper for og gøre dem bedre.

Hører da også gerne fra folk der evt er blevet skuffet efter de satte deres led lampe op, om de har været utilfreds med lyset eller evt er hoppet tilbage til enten t5 eller hqi

Mvh Thue
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Ryom »

Jeg har nu kørt med min diy led i over 2 år. Og må sige at der ikke har været det mindste problemer omkring den. Dog er planen at skifte de blå dioder ud med ultra violet og true violet til det nye setup. Må sige at den har vist sig at være meget pålidelig. Og så elsker jeg fleksibiliteten. Det er meget nemt at ændre på nærmest alt når det er diy.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Bingocaller »

jeg har netop lige skiftet et par dioder der var brændt af - men igen jeg har heller ikke nogen køling på mine heatsinks -så det må nok forventes

Men de par kr det koster at sætte nye i opvejes snildt af stilheden ved uden at køre med blæser
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af hellfish »

Alle mine montier vokser for vildt.. Så på den front er det skam lækkert! Jeg har nogle 10w hvor jeg har måtte skifte 1 men de er også bare billige Kina versioner så det heller ikke noget man ikke kan se igennem fingre med !
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Carsten »

Jeg endte med at droppe mit monster projekt.
2 af 3 lamper fungerede efter planen, men den sidste drillede konstant.
Kredse der ikke lyste, eller lyste med nedsat effekt. Og når jeg så checkede dem, fungerede de 100% indtil de blev sat op igen.
Jeg havde nok også forregnet mig lidt med farven, selv med kun 700mA på de hvide, var lyset meget hvidt, og jeg kunne ikke skrue højere op for de blå.

Mark, en blæser behøver ikke larme, selvom det er en billig kineser. Du skal blot sætte hastigheden lidt ned på dem, læs lidt mindre strøm.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Stig Jest »

Min lampe har kørt i 2 år nu og den virker stadig fint.
Jeg har skiftet en Meanwell driver, der var brændt af, men ellers ingen problemer.
Lampen består af 26 Cree dioder uden linser, 2 Meanwell drivere og en Dimm4 Controller.
Efter 2 års drift måler jeg Par værdier på 968 i toppen, 482 i midten og 342 i bunden.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Bingocaller »

Carsten I know - problemet var at de var monteret i mit kabinet og gav resonans - selve blæserne var lydløse.

Så da jeg alligevel havde toppen af og skilt ad røg de ud - brugte dem alligevel ikke nogensinde
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af Thue »

Jamen det lyder da til at de hjemme lavede lamper er til og have med og gøre. Frygtede lidt der måske var flere som have været ude for flere uheld ( ting der brænder af ) det er jo elektronik ;-)

Carsten har fulgt lidt med i dit projekt og synd det gik i vasken men det var også noget af en omgang du havde gang i, kan slet ikke bare se mig ud af halvdelen af hvordan dine lamper skulle blive, sagt på den måde at det nok havde været nemmere hvis det kun var en lampe til et mindre akvarie man havde gang i, syntes når vi begynder og snakke store akvarier så kan lamperne godt blive lidt overskuelige.

Hva siger i til jeres led lamper kan de være på højde med de gode gamle hqi lamper ;-)
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: søn 26. feb 2006 19:18
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Re: Hvordan går det med jeres diy-led

Indlæg af akemedes »

Min DIY lampe med 36 bridgelux har også virket uden problemer i lidt over et år nu.

Jeg brugte en retskinde som heatsink, med en blæser monteret på.
Vedhæftede filer
lampe.JPG
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"