Fantastisk med et forum som dette, bare det havde været sådan i ”gamle” dage
Jeg havde som ung, læs 20 år, som så mange andre en saltbalje i 2 år i slutningen af firserne. 325l som kun kørte med et udvendigt pumpefilter tilsluttet baljens 15 cm tykke bundfilter, samt 2x indvendige cirkulationspumper og almindelige 2 lysstofrør i et amartur.
Systemet kørte perfekt i 2 år indtil vi skulle flytte fra lejlighed til huset, så gik det galt med biologien og vi lukkede baljen ned. Tror jeg har et billede i gemmerne et sted, det vil jeg finde frem.
Nu er jeg lidt mere moden, ungerne flyttet hjemmefra og har nu mere ro på tilværelsen og er nu begyndt at planlægge en ny saltbalje i huset, med chefens accept. Faktisk er det hende der er begyndt at syntes det kunne være rart at have en saltbalje. Er det ikke fantastisk?

Jeg er kun i indledningen af planlægningen her men overordnet så er jeg af den type at skal det gøres så skal det gøres ordentligt, jo større jo bedre.
Saltbaljen bliver nok på 1000-1500l på 1 salen af vores hus (varmt sted dog, øv, men det er her vi tilbringer mest tid og adgang til vand og afledning til kloak er bedst) og teknikken med sump og det hele installeret i en tilstødende 18 m2 garage der er relativt kold, 3,5-4 meter under balje niveau.
Jeg skal jo lære alt forfra da teknikken i den grad har ændret sig siden firserne så jeg læser op på sagerne i øjeblikket.
Så læser jeg at det er godt med et osmoseanlæg da hanevandet kan være en udfordring.
Så er det her jeg tænker på mit kondenserende gasfyr i garagen, der hvor teknikken nu skal være.
Fra mit gasfyr kommer der hver dag et sted imellem 10-15 liter kondenseret vand.
Tænker, kan man ikke bruge dette vand i kombination med et osmoseanlæg, kalkreaktor og hvad der ellers skal til?
Tænker, det vil vel forlænge osmose filtrene i lang tid?
Jeg er klar over at det kondenserede vand jo kommer fra atmosfære luftens fugtighed og kan være forurenet med alt muligt skidt, men alligevel?
Inden jeg stormer ud på et laboratorie og får analyseret det kondenserede vand fra mit gasfyr vil jeg høre om der er nogen af jer der har tænkt på dette før eller om der er nogen af jer der har erfaringer med dette?