Jeg har lavet et nyt indlæg SIDST i denne tråd om hvordan det går nu.
Har også lagt sidste nye fotos ind med lidt nye koral frags, mit nye DIY byggede lampelåg til rsm 130 i akryl, nyt DIY overløb mm. så se glad med sidst i tråden

Charlie
Hej her på siden

I slut firserne kunne man kun få kenya-agtige ting og div. Anemoner hvis man eller turde binde an med det.
Nå, jeg vil gerne have nogle råd og nogle af alle jeres erfaringer, da jeg mener erfaringer er GUD og fordi jeg gerne vil så godt som muligt igang.
Jer er begyndt at se på netter efter akvarie og teknik stumper, har ikke travlt, så slår til når det rigtige tilbud viser sig (nyt eller brugt) og for at "læse op på stoffet"
Mht størrelse tænker jeg at det vi har plads til er 100-300 liter display tank og 50-100 liter sump. Har ikke specielle ønsker mht. Fisk, men vil gerne forsøge at lave avl, nogle ideer og erfaringer med dette?
Jeg har gode erfaringer m at køre med sump og vil gerne gøre dette igen. Jeg har, siden jegnhavde saltvand sidst fået en MEGET BESTEMT INDRETNINGS EKSPERT, som sambo og vil derfor gerne have en tank med bare lidt wife-faktor, så hjemmet her kommer helt bestemt IKKE til at ligne planteimporten eller andet mht. Pvc rør,hængende lamper osv. ...... så hvordan løses dette bedst, når man samtidigt ikke er mange millionær? Nogle råd?
En ting jeg ikke tror har ændret sig på de 25 år jeg har været væk er at " jo mere vand' jo bedre" men her slår hensynet til INDRETNINGS EKSPERTEN og husfreden til igen, så det jeg har tænkt mig er fx en RED SEA tank på 130 eller 250 liter og en sump til dette, er der nogle der har erfaringer med det? Her kommer lige en stribe spørgsmål:
Duer red sea efter hensigten ?
Er de bedre en de andre "all in" tanke? De er dyrere! Er det navnet eller er der bedre tilbehør? = skummer osv?
Larmer de?
Blir den type akvarie for varm?
Kan man dyrke lps og sps koral m de der T5 rør? Tror ikke jeg har mod på at begynde at samle lampe selv!
Jeg vil som nævnt gerne have sump, så jeg ikke skal rode for meget i selve tanken, sump køler også vandet lidt ned er min erfaring, vil gerne have et refugium m langsom gennemstrømning og lys til storbladet alger. Kunne re-fille m ferskvand osv osv i sumpen.
Kan man m lidt snilde lave sump til red sea og de andre typer all-in tanke? Hvad er jeres erfaringer?
Jeg vil MEGET på besøg hos nogle af jer og se hvad i har lavet af akvarie, høre jeres erfaringer osv. Så jeg gir kage hvis du inviterer

Jeg bor i Roskilde og glæder mig til at komme igang! Så skriv her eller pr PB eller send mog en sms på 20258913 hvis du ENTEN vil vise dit anlæg frem eller har noget til salg du tror jeg kan bruge ift. Hvad jeg har beskrevet ovenfor.
Vh. Charlie