RTN

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

RTN

Indlæg af ordy »

Er dette ikke RTN?

Hvis ja er der ikke andet at gøre en at fjerne det raske fra det døde område vel

2 koraller :
Anden koral
Anden koral
Første koral
Første koral
Beklager billede kvaliteten var lettest bare at bruge mobilen ;)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: RTN

Indlæg af Carsten »

Det linger nu snarere STN, hvis det havde været RTN så er korallen allerede nu død.
Breder det sig, så skær det væk.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

Okay.. tak..

Er ikke så maget inde i det er heldigvis første gang jeg omlever det ...
Men du har nok ret for det breder sig..

Jeg skære det døde væk nu :/
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Check de angrebne koraller under lys - ku godt ligne AEFW

Svært at se ormene, men æg er lettere - og synes jeg kan ane dem....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

Hey peder..

altså sytes ikke jeg har bemærket noget .. og har studeret dem en del de sidste par dage men det kan nok også være vært at se ..

Hvis det AEFW
Er er det så ikke lidt mærkelig det kun har angrebet de 2 ens Acropora valida jeg har og ikke nogle af mindre andre ?
Eller er det ikke utænkeligt ?

Mine værdier har svinget lidt på det sidste har selv givet det skylden ? :)

Mvh Martin
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Martin,

Det kan sagtens være dine vandværdier - ligemeget hvad, så held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

ordy skrev:Hvis det AEFW
Er er det så ikke lidt mærkelig det kun har angrebet de 2 ens Acropora valida jeg har og ikke nogle af mindre andre ?
Eller er det ikke utænkeligt ?

Mine værdier har svinget lidt på det sidste har selv givet det skylden ? :)

Mvh Martin
Jeg har selv en Acropora (kunne også være valida) der gør det samme.
De begynder pludselig at blive hvide fra bunden af, men det stopper igen.
Jeg har en del forskellige Acroporaer, men det er også hos mig kun den der rammes. Jeg har prøvet at fragge den og det klarer den fint.
Jeg har en teori om, at lyset måske spiller ind da det typisk er områder (feks grene der peger nedaf) der rammes.
Jeg havde en meget stor en, der voksede ud fra en stor flad kompakt flade med mange grene og virkelig mange fine blå spidser.
Her blev pladen pludselig helt hvid og jeg skyndte mig at skære den i mindre stykker. Efter et par måneder i fragtanken, hvor de ingen tegn på noget hvidt havde, blev nogle af dem solgt videre.
Et par stykker har jeg dog stadig selv og de vokser fint videre og er på størrelse med en hånd idag. Der er intet hvidt på dem endnu.
Måske kan det være en del af deres naturlige vækstform, at de dør nede fra og dermed bliver en del af revets fundament. Men det er kun et gæt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

I dit tilfælde Erik, tror jeg oz det har været lyset(manglende)

Men i Martins tilfælde ser det hele meget usundt ud. Korallen er tydeligt døende - og svagt lysebrun i farven.

Om det er vandet, eller for meget P skal jeg ikke kunne sige herfra - det kan endda være mangelpå næring. Den samme lysebrune farve kommer nogle gange ved mangel på N.

Det kanydermere være noget helt tredie, eller en kombination.....

Mvh
Peder
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

pederrevnørd skrev:I dit tilfælde Erik, tror jeg oz det har været lyset(manglende)

Men i Martins tilfælde ser det hele meget usundt ud. Korallen er tydeligt døende - og svagt lysebrun i farven.

Om det er vandet, eller for meget P skal jeg ikke kunne sige herfra - det kan endda være mangelpå næring. Den samme lysebrune farve kommer nogle gange ved mangel på N.

Det kanydermere være noget helt tredie, eller en kombination.....

Mvh
Peder
Det har du ret i Peder
i mit tilfælde tror jeg det er en kombination af min kh der faldt drastigst på grund af en tilstoppet pumpe + den desværre nok blev hævet for hurtig igen..

Samtidig har mine koraller mistet en del farve på det sidste har faktisk lidt svært ved at dreje om det er for lidt eller for meget næring fodre MINIMALT og måler 0 i p og for det meste også 0 i N men alligevel er min tank ikke 100% fri for alger
Tror selv det er fordi jeg har noget næring jeg ikke kan måle og er i gang med at finde en lille reaktor til rowa da mine makro alger tilsyneladende ikke er nok ..
crazy seahorse skrev: Jeg har selv en Acropora (kunne også være valida) der gør det samme.
De begynder pludselig at blive hvide fra bunden af, men det stopper igen.
Jeg har en del forskellige Acroporaer, men det er også hos mig kun den der rammes. Jeg har prøvet at fragge den og det klarer den fint.
Jeg har en teori om, at lyset måske spiller ind da det typisk er områder (feks grene der peger nedaf) der rammes.
Jeg havde en meget stor en, der voksede ud fra en stor flad kompakt flade med mange grene og virkelig mange fine blå spidser.
Her blev pladen pludselig helt hvid og jeg skyndte mig at skære den i mindre stykker. Efter et par måneder i fragtanken, hvor de ingen tegn på noget hvidt havde, blev nogle af dem solgt videre.
Et par stykker har jeg dog stadig selv og de vokser fint videre og er på størrelse med en hånd idag. Der er intet hvidt på dem endnu.
Måske kan det være en del af deres naturlige vækstform, at de dør nede fra og dermed bliver en del af revets fundament. Men det er kun et gæt.

Erik
Hej Erik

Nu har jeg også prøvet at fragge mine og må bare krydse fingere for de kommer sig igen ..
I mit tilfælde burde det ikke være lyset de bader nærmest i det :)
Men uanset hvad er det vist en lidt sart fætter af hvad jeg har kunne læse mig frem til..
og den tåler nok bare ikke alt for meget svingninger .. mm.

Mvh Martin
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

blot til info aefw har det med at angribe glat hudet acropora som det primære.. Så derfor er det ikke nødvendigvis underligt at det er 2 valia der har problemet.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Det ligner også det der ramte min grønne acro for 3 måneder siden, nemlig for lidt calsium i vandet ;-) Hvad tester du med ? Jeg brugte tropic marin og jeg havde meget svært ved at aflæse sættet. Skiftede til salifert og målte min ca til 320. Efter mange vandskifte osv ligger min ca nu på 440 og min grønne acro vokser helt vildt.

Men prøv at teste din ca evt. med et andet testsæt eks. salifert. Det koster jo kun 50-60 kr.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

StarF skrev:blot til info aefw har det med at angribe glat hudet acropora som det primære.. Så derfor er det ikke nødvendigvis underligt at det er 2 valia der har problemet.
Helt enig med mads her :y
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af ordy »

Kasper j. skrev:Det ligner også det der ramte min grønne acro for 3 måneder siden, nemlig for lidt calsium i vandet ;-) Hvad tester du med ? Jeg brugte tropic marin og jeg havde meget svært ved at aflæse sættet. Skiftede til salifert og målte min ca til 320. Efter mange vandskifte osv ligger min ca nu på 440 og min grønne acro vokser helt vildt.

Men prøv at teste din ca evt. med et andet testsæt eks. salifert. Det koster jo kun 50-60 kr.
Tester med Salifert og med mindre der er noget galt med sættet ligger min ca på 450 :)

Tror primært problemet skyldes min kh og po4 :)

Men vil da stadig ikke 100 % ulykke aefw syntes bare ikke jeg kan se noget ..

Martin
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Kan po4 være skyld i stn ? troede sådan set kun det ville sænke væksten og gøre korallerne brune ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Kan po4 være skyld i stn ? troede sådan set kun det ville sænke væksten og gøre korallerne brune ?
Nope, det er kun første tegn. For høj P ER en koraldræber :y

Mvh
Peder
Besvar

Tilbage til "Sygdom"