Årsag til blege koraler

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Årsag til blege koraler

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

Jeg har længe "kæmpet" med en enkelt koral type, som jeg bare ikke kan holde. Lobophyllia!
Den jeg har nu er gradvist blevet mere og mere bleg. Jeg har haft den i ca. 4-6 mdr og den bliver ringere og ringere at se på.
Jeg har forsøgt at have den stående højt i baljen, lavt osv.

Jeg synes egentlig at mine værdier er udmærket, med undtagelse af en NO3 som nærmest ikke er tilstede. Jeg kan i hvert fald ikke måle den.
Jeg synes at mine øvrige koraler trives fint, så det undre mig at jeg ikke kan holde Lobophyllia.
Tidligere havde jeg en flot pink, som ligeledes blev mere og mere bleg. Til sidst skrumpede den ind til nærmest ingenting og alt det bløde væv forsvandt.
Hvad kan være årsag til den slags?

Jeg har en en ni stykker sps, som trives fint, samt en masse andre som også lader til at trives fint.

Jeg prøver at uploade et par billeder af hvordan det ser ud.

Mine værdier er:
Salt 1,026
temp. 25,5 grader
po4: 0
NO2: 0
NO3: 0 (ikke målbar)
KH: 7,5
ph: 8,2
MG: 1500
CA 430

Jeg har ikke forstand på Amino og Jod. Kan det have noget med sagen at gøre?
Jeg ved hverken hvad de to stoffer gør, eller hvordan man måler dem :oops:

Jeg fodre skiftevis med flage foder, frost mysis, frost artemia osv.
Jeg dosere også balling dagligt med sporeelementer i. Aqua elements 1,2 og 3 fra aquafair.de

Håber i kan finde på noget, som jeg ikke har kunne gennemskue :h

Beklager den ringe kvalitet af billederne. De er taget med min telefon.

Mvh Peter
Vedhæftede filer
Endnu et billede til sammenligning.
Endnu et billede til sammenligning.
Lige et billede af nogle af de andre koraler, for at sammenligne.
Lige et billede af nogle af de andre koraler, for at sammenligne.
Det er den som ikke just trives. Hvad kan der mon være galt? Det er som om den skrumper ind og bliver bleg i kanterne.
Det er den som ikke just trives. Hvad kan der mon være galt? Det er som om den skrumper ind og bliver bleg i kanterne.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 360
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Årsag til blege koraler

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror ikke du mangler noget.
Næring må du også have, da din Catalaphyllia ser ud til at trives.
Mine erfaringer med Lobo´er er at de ikke bryder sig om for megen blæst.
Hos mig har lyset ikke haft den afgørende rolle. De har både stået højt og lavt og i decideret skygge.
Men for megen strøm tager livet af dem.

Den jeg har idag står helt i skygge af et par Acroer og får intet direkte lys. Men den er fuldstændig lukket inde af de omgivende koraller, så der er ikke meget strøm omkring den. Den ville dog nok vokse noget mere hvis den fik lidt mere lys.

Erik

Edit: Jeg kan ikke helt gennemskue hvor den står i forhold til din Cat., men den har på billederne "sus i skørterne". Hvis din Lobo får lige så megen strøm ville jeg rykke den til et mere roligt sted.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej prøv at se denne side http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... rain-Coral" onclick="window.open(this.href);return false;
hvad med din Strontium: 8 - 10 står der :wink:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Hej igen,

Tak for jeres input.
Det link du postede her, der står medium flow. Jeg tror ikke at jeg har voldsom blæst, men jeg vil helt sikkert prøve at finde et sted med mere ro. Den har ellers stået på bunden før, hvor jeg mener der er ret roligt. Jeg må jo prøve mig frem.
Det er bare mystisk, når jeg har mange andre mere komplicerede koraler, at det lige netop er en af de nemme, som driller mig.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af D.Damgaard »

Sjovt nok er min lobo. også blevet bleg her på det sidste. Den har dog ikke mistet væv, men står oppuset og flot... pånær farven.

Den har stået i "stærk/moderat" strøm, samtidigt lidt i skyggen.
Det var der, den stod flottest... efterfølgende er den blevet flyttet et par gange, netop fordi den vokser godt.
Så har iøjeblikket placeret den på bunden... lidt i skyggen og med moderat flow... det ser ud som om, det igen er ved at vende til det positive...
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Det lyder rigtig godt, at du har positiv erfaring med at flytte den i læ af stormen, hehe :wink:
Det vil jeg helt sikkert prøve at gøre med min også.
Den har endnu ikke mistet væv, men ser bleg og kedelig ud.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Petercw skrev:Hej igen,

Tak for jeres input.
Det link du postede her, der står medium flow. Jeg tror ikke at jeg har voldsom blæst, men jeg vil helt sikkert prøve at finde et sted med mere ro. Den har ellers stået på bunden før, hvor jeg mener der er ret roligt. Jeg må jo prøve mig frem.
Det er bare mystisk, når jeg har mange andre mere komplicerede koraler, at det lige netop er en af de nemme, som driller mig.
Ud fra dine billeder ser der ikke så roligt ud som du måske tror. Både Cat´en og Xeniaen ligger jo hen af bunden.
Jeg har også kigget på linket og de skriver også flowet.
Så angiver de en højere Kh end den du har, men det tror jeg ikke er årsagen. Heller ikke den med SR.

Jeg har lige haft et eksempel her i det set up jeg har i pleje. Der var en stor Lobo, som blev flyttet rundt (heldigvis af ejeren).
Den kom til at stå i for megen strøm. Inden for en uge reagerede den dårligt og blev rykket tilbage til en mere fredelig plet.
Den endte desværre med at gå helt bagom af dansen. Den havde ingen tegn på svaghed før den blev flyttet hen i blæsten - og vi troede heller ikke den fik for meget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

er helt enig med erik om at de skal stå et roligt sted i baljen så de kan puste sig max op.
Personligt ville jeg hæve kh til omkring 10-11 og ca til 450.
Når kh kun er 7.5 skal der ikke megen ubalance til før den bliver for lav.
Jeg fodre min egen 2-3 gange om ugen og det syns bestemt at gavne den.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af joekill »

Hov , så lige på billedet at du også har rejer !
De kan være nogle værre terrorister, og kan godt pille i rundt i lps og muslinger, og generer dem så de i længden mistrives. Tag en lommelygte og hold øje med dem om natten når lyset er slukket. Har selv oplevet det med en Trachyphyllia og en tridacna musling der næsten blev pillet ihjel, om natten af 2 dannebrogsrejer.
Eftflg røg de ud, men Trachyphylliaen klarede den ikke.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

I rammer vidst "spot on"!
Det er ikke mere end 4 dage siden at en af de to rejer nærmest "spiste" to store hoveder af min duncan. Den sad og nippede i de to / tre hoveder i flere timer. Nu er der bare to store tomme huller i dens skelet, hvor de flotte hoveder ellers sad.

Jeg troede egentlig at den måske var gået til af andet, men det er da sandsynligt at det er rejerne som har været på spil.

En KH på 10-11, er det ikke ret højt?
Jeg holder jo mange forskellige LPS, bløde koraler og SPS'er så det skal jo helst være en balance for dem alle. Er der ikke flere koraler, som ikke tåler så høj en KH værdi?

Jeg forsøger og hæve CA pt.
Vil som du forslår gerne have den på 450.
Har blot været syg 14 dage og uden en doserings maskine, så er der ikke blevet doseret så ofte som jeg burde. Så en doserings maskine er klart på ønskelisten, hehe!

Jeg har lige fået sat min Lobo ned på bunden, mellem nogle store sten og koraler.
Der går ikke mere end nogle uger før det kommer over i mit nye system, så håber jeg at kunne organisere nogle stille områder :)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af joekill »

ja ud med rejerne, dem kommer du ikke til at savne. Ellers kan jeg anbefale Stenopus istedet, den er mere reefsafe.

Hvis du vil ha balance i værdierne så bør man ved kh på 10, holde ca på 430.
Ved ca på 450 bør kh være på 11-12, og det er ikke for meget.
LPS danner store kraftige skeleter så der skal være overskud af byggematerialer, og for lav kh kan være direkte skadeligt.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa
Er totalt uenig med mine dygtige medakvarister her :-) beklager

Fodring og rejer=du har fået perfekt rådgivning

Omkring KH ku jeg ikke være mere uenig - vil anbefale dig at holde den i det område du er nu- som i naturen.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Jeg er ikke så sikker på at rejerne er den egentlige årsag.
Rejerne er næsten altædende, de spiser ektoparasitter og dødt væv (necrosis tissue) som sætter sig/er på fiskene/korallerne.
De er også vældig interesserede i det foder vi smider ned til både fisk og koraller.
Jeg har læst masser af beretninger om rejer der roder i både muslinger og koraller når der targetfodres.
Og det er der ingen tvivl om kan genere korallerne og - er en koral i krise og der opstår noget dødt væv, så skal de nok være der.
Så jeg tror ikke de er koralmordere (de står jo også alle steder som reef safe), men kan genere dem ved deres pilleri.

Mht Kh er Johnny og jeg helt på linie.
Du beskriver selv det som Johnny i sit ene indlæg kom ind på, at et fald i Kh kan være direkte skadeligt, hvis man balancerer nede omkring minimum.
At have en "buffer" er rigtig godt.
Jeg ved godt at Kh i naturen ligger som Peder taler om, men der gør helt andre forhold sig gældende. Tilførslen er næsten konstant og der er rigeligt at tage af.
I naturen er der ikke en dosseringspumpe der stopper fordi du er syg. Hele møllen kører uforstyrret videre uanset hvad.

Når det er sagt, så tror jeg stadig ikke at det er din Kh der gør det, heller ikke rejerne alene. Måske en kombination af for megen "blæst", en lille smule dødt væv som følge af at den er i krise og så rejer der piller i det døde væv.

Erik

Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

Det er skønt med noget feedback. Virkelig :GO

Mht rejerne så hælder jeg egentlig mest til at beholde dem, i så fald at de kun mæsker sig i skadet / dødt væv. Dertil hælder jeg nok mest til at naturen må gå sin gang. Det er selvfølgelig min egen skyld, at jeg har placeret den i for megen cirkulation. Jeg var ikke klar over at for megen cirkulation, kunne være direkte ødelæggende for koralen. Egentlig synes jeg heller ikke at rejerne er så slemme ved den, men måske jeg tager fejl. De virker også til at være meget effektive, til at nippe af mine sten. Om det kun er "show-off" og i virkeligheden ikke betyder en meter, det ved jeg ikke :wink:

Mht KH'en så er jeg nok lidt i tvivl.
Jeg er ikke meget for at hæve den op til de 10 stykker. Dertil er jeg nok mere for at anskaffe mig den dosering pumpe, således at jeg kan holde KH på en 7,5 - 8,0 stykker. Det skal selvfølgelig være en konstant værdi.

Jeg må sige at jeg da har lært noget.
Nu ved at jeg mine fremtidige Lobo'er skal stå i et stille område, i ly og læ af andre koraler og sten.

Jeg sætter stor pris på at i deler jeres erfaring med mig :y

Mvh Peter
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"