Gul montipora
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5220 Odense SØ
- Saltvand siden?: 2009
Gul montipora
Hvorfor er min lysegrønne montipora digitata blevet nærmest gul? Min grønne plade monti med lilla vækstkant er mere grøn, men stadig meget lys.
Min orange/røde montipora digi har fin dyb farve, men det er i en nærmest lyserød nuance
Mine andre grønne koraller: millepora, calendrium, mycedium og Caulastrea ser fine ud
Mine værdier ligge som de skal. Kalium ligger stabilt på 410
Har ingen målbar nitrat eller po4 så jeg tilsætter dagligt pohls extra og amino, men det skal lige understreges at akvariet køres ULN
Lys 6x 39w t5 (helt nye rør)
Vandskift 10% ugentlig.
Har læst lidt omkring jern, men kan ikke rigtig blive helt klog på det. Nogen tilsætter, men ikke ret mange, nogen tilsætter når den grønne falmer lidt, men kan ikke finde noget konkret.
Glenn
Min orange/røde montipora digi har fin dyb farve, men det er i en nærmest lyserød nuance
Mine andre grønne koraller: millepora, calendrium, mycedium og Caulastrea ser fine ud
Mine værdier ligge som de skal. Kalium ligger stabilt på 410
Har ingen målbar nitrat eller po4 så jeg tilsætter dagligt pohls extra og amino, men det skal lige understreges at akvariet køres ULN
Lys 6x 39w t5 (helt nye rør)
Vandskift 10% ugentlig.
Har læst lidt omkring jern, men kan ikke rigtig blive helt klog på det. Nogen tilsætter, men ikke ret mange, nogen tilsætter når den grønne falmer lidt, men kan ikke finde noget konkret.
Glenn
Upcomming zeobalje
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Gul montipora
Hvis du er så flink til at skifte som du skriver, så burde dine koraller ikke mangle noget.
Oftere er det snarere at der er for meget af noget end at der mangler.
Har du nogen alger evt på forruden?
Jeg tænker på hvor den PE og Amino bliver af. Alger er helt vilde med de to.
Erik
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Jeg renser mine ruder 2 gange ugentligt og det er ikke meget der kommer på.crazy seahorse skrev:Hvis du er så flink til at skifte som du skriver, så burde dine koraller ikke mangle noget.
Erik
Ugentlige vandskift er en del af min rutine så det bliver gjort uden undtagelse.
Upcomming zeobalje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Hvis jeg har noget så er det på mine sten. Jeg ville sige 70% "rene" har lidt rød mos/vat alge som skulle være en rentvandsalge og et tyndt lag grønalge hist og pist som mine kiruger og snegle holder fint nede. Så slet ikke nogen videre alger.
Upcomming zeobalje
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er et lidt skægt udtryk, det der med en rentvandsalge.
For hvad indikerer det egentlig? Jeg aner det ikke.
Bryopsis kaldes en rentvandsalge har jeg hørt, men den kommer jo som regel kun hvis der er noget Po4 den kan leve af.
Så hvad betyder det så?
At de lever i rent strømmende vand?
Alger er vel stadig en plage hvis de tager overhånd og så er det vel ligegyldigt hvad de hedder.
Men hvis du ikke har ret mange alger, hvad mon der så sker med de ting du tilsætter?
En tanke kunne være, at de måske er for meget????
Jeg har også tilsat de ting du nævner tidligere, men jeg kunne ikke se at de gav nogen forskel. Specielt PE giver straks en øget algevækst på min rude.
Derfor er jeg stoppet med dem igen.
Erik
For hvad indikerer det egentlig? Jeg aner det ikke.
Bryopsis kaldes en rentvandsalge har jeg hørt, men den kommer jo som regel kun hvis der er noget Po4 den kan leve af.
Så hvad betyder det så?
At de lever i rent strømmende vand?
Alger er vel stadig en plage hvis de tager overhånd og så er det vel ligegyldigt hvad de hedder.
Men hvis du ikke har ret mange alger, hvad mon der så sker med de ting du tilsætter?
En tanke kunne være, at de måske er for meget????
Jeg har også tilsat de ting du nævner tidligere, men jeg kunne ikke se at de gav nogen forskel. Specielt PE giver straks en øget algevækst på min rude.
Derfor er jeg stoppet med dem igen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Glenn,
Tror ik du har for meget i et ulns.
Tror heller ikke du mangler mineraler, qua dine vandskifte.
Tror du mangler næring - din No3 skal gerne op på 1-2
Held og lykke
Mvh
Peder
Tror ik du har for meget i et ulns.
Tror heller ikke du mangler mineraler, qua dine vandskifte.
Tror du mangler næring - din No3 skal gerne op på 1-2
Held og lykke
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
3 blåjoekill skrev:jeg ville bestemt foreslå at få noget mere/bedre lys.
6x39w er ikke meget til sps , hvilke rør bruger du ?
2stk 14K coral light ATI
og 1stk 12K aquablue special ATI
Upcomming zeobalje
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
De 3 blå rør gir ikke ret meget lys, og ku med fordel skiftes til 14K coral light ATI.
Men noget kraftig LED eller HQI ville være at foretrække, det gir optimale forhold til korallerne og så skal farverne nok komme.
Du gør jo al det rigtige mht pasning og pleje...
Men noget kraftig LED eller HQI ville være at foretrække, det gir optimale forhold til korallerne og så skal farverne nok komme.

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Præcis der samme jeg oplever - her er det bare danae og andre plade monti - men ikke mine digita!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=60058" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Kloge ordjoekill skrev:De 3 blå rør gir ikke ret meget lys, og ku med fordel skiftes til 14K coral light ATI.

Tror at det er en kombi af både manglende lys og manglende næring
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
pederrevnørd skrev:Kloge ordjoekill skrev:De 3 blå rør gir ikke ret meget lys, og ku med fordel skiftes til 14K coral light ATI.
Tror at det er en kombi af både manglende lys og manglende næring
Mvh
Peder
De to ting hænger vel også sammen, eller er jeg gal på den. Tænker nu højere lys styrke, des mere optagelses evne omkring zooxanthellae. Jeg ville nok starte med lidt næring i vandet som peder er inde på, syntes tit man ser sps blegne når vi udsulter dem for nærring i vandet, i vores desperate forsøg på og fjerne no3
Mvh Thue