Jeg har den universelle til 995,- kr. og der er optisk sensor + flyder som måler om vandet er for højt eller for lavt og giver alarm hvis det er... (Giver den fordel at den ikke pumper vand hvis retur er slukket og vandstanden derved har flyttet sig mere end ca. 2cm.)
Når vandstand er inden for disse styres vandstanden præcist med den optiske sensor... (Den skal tørres af for kalk 2-4 x om året.)
Der følger en lille 12V pumpe med der skal i ferskvand til påfyldning...
Jeg gætter på at min pumper ca. 0.4L hver gang den køre...
jeg har lavet en DIY med 2 følere som spillede super de første måneder, men allerede nu driller den ene føler og er langsom til at afbryde så vandet næsten når op til sikkerheds føleren, jeg er uddannet elektro fagtekniker og alt er kvalitets stumper det er bygget af, jeg dropper det og køber en Tunze Osmolator Universal.
pasex skrev:jeg har lavet en DIY med 2 følere som spillede super de første måneder, men allerede nu driller den ene føler og er langsom til at afbryde så vandet næsten når op til sikkerheds føleren, jeg er uddannet elektro fagtekniker og alt er kvalitets stumper det er bygget af, jeg dropper det og køber en Tunze Osmolator Universal.
Det kan jo også være at den bare har en fejl!!! det kan også ske for Tunze og andre mærker.
Fordelen ved en som Tunze er at føler 2 KUN er sikkerhed hvis den optiske ikke virker eller vandstanden ændre sig mærkant op eller ned = at det så IKKE er pga fordampning og derfor ikke skal påfyldes...
Når den optiske sensor kalker til køre pumpen heller ikke - det giver ikke problemer med at den kan tømme en 20L dunk op i akv. - men giver alarm når vandstanden er faldet ca 2 cm. i returkamret hvor den bør plasers... (Sker kun hvis man glemmer at rengøre den optiske sensor...)
Eneste problem er at man skal kunne slukke den for at undgå alarm ved stop af retur... (Vandskifte mv....)