aqua calculator iphone
- Hartman
- Naso kirurg
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: viborg
aqua calculator iphone
Er der nogen der ved om den er på engelsk.
Tysk er ikke lige mig;-)
Evt. Om der er noget andet der er ligeså godt.
Mvh
Hartman
Tysk er ikke lige mig;-)
Evt. Om der er noget andet der er ligeså godt.
Mvh
Hartman
- julle
- Naso kirurg
- 19
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: fredericia
Re: aqua calculator iphone
Du kan roligt købe den- den kan indstilles til engelsk..
Alle pengene værd- og lige så nem som den gratis version
Alle pengene værd- og lige så nem som den gratis version
Mvh
Martin Juhl
Martin Juhl
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
Har lige et spørgsmål.
Density og rel density. Ved godt det er vedr salt. Men 2 måder så ved jeg ikke.
Nogen der ved det. ?
Ellers et fedt program.
Density og rel density. Ved godt det er vedr salt. Men 2 måder så ved jeg ikke.
Nogen der ved det. ?
Ellers et fedt program.
-
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
jeg må hellere lige høre om den app der, hvad gør den 

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions: 17
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Der er en lille forskel.
Density = vægt/volume som f.eks. g/cm3.
Rel densisty = Relative density = Specific Gravity = blot et forholdstal mellem, i det her tilfælde saltvand, og rent vand ved en temperatur på 3,8 C.
Saltvand udvider sig ikke i samme takt som rent vand ved ændring i temperatur
Salinity (PSU) 35 = 1,0265 SG = 1,0233 Density (v/25C)
Måske en anelse tung, men interessant artikel her: http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rel densisty = Relative density = Specific Gravity = blot et forholdstal mellem, i det her tilfælde saltvand, og rent vand ved en temperatur på 3,8 C.
Saltvand udvider sig ikke i samme takt som rent vand ved ændring i temperatur
Salinity (PSU) 35 = 1,0265 SG = 1,0233 Density (v/25C)
Måske en anelse tung, men interessant artikel her: http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
Det er så rel density jeg skal gå efter. ?
Det er godtnok meget læsning. Ærgeligt mit engelsk er så dårligt.
Men tak for det.
Det er godtnok meget læsning. Ærgeligt mit engelsk er så dårligt.
Men tak for det.
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Hmm... Det må vel være det hydrometeret er kalibreret til og altså typisk 25 grader til saltvandsbrug? De 3,8 = 3,98 celcius er vel kun laboratorier der bruger denne standard??PoulD skrev:Der er en lille forskel.

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- 13
Ja de 3,8 var en tyrkfejl, Der skulle have stået 3,98C. Men det er ikke kun til laboratoriebrug men også det der bruges i hydrometer / refraktometer og hvad vi ellers bruger i denne hobby. Den vægtfylde vi måler (SG) er den realtive vægtfylde i forhold til præcis denne reference. SG for rent vand er således pr. definition 1,0000, uanset ved hvilken temperatur (om måleinstrumentet så kompenserer for temperaturen er en helt anden sag).AndersGS skrev:Hmm... Det må vel være det hydrometeret er kalibreret til og altså typisk 25 grader til saltvandsbrug? De 3,8 = 3,98 celcius er vel kun laboratorier der bruger denne standard??PoulD skrev:Der er en lille forskel.
Rent vand ved 3,98C har en vægtfylde på 1g/cm3. Vand har så, set i forhold til de fleste andre ting, den lidt mærkelige karateristik, at det udvides (og dermed bliver lettere) både hvis temperaturen sænkes og hvis temperaturen øges. Hvor meget det udvides ved en given temperaturændring afhænger af hvad vandet måtte indeholde af diverse salte og andre stoffer.
@Hartman: Ja, jeg mener de målemetoder vi sædvanligvis bruger i hobbyen viser SG (= Rel density)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Ok, det mener jeg ikke.PoulD skrev:Ja de 3,8 var en tyrkfejl, Der skulle have stået 3.98C. Men det er ikke kun til laboratoriebrug men også det der bruges i hydrometer / refraktometer og hvad vi ellers bruger i denne hobby. Den vægtfylde vi måler (SG) er den realtive vægtfylde i forhold til præcis denne reference. SG for rent vand er således pr. definition 1,0000, uanset ved hvilken temperatur (om måleinstrumentet så kompenserer for temperaturen er en helt anden sag).AndersGS skrev:Hmm... Det må vel være det hydrometeret er kalibreret til og altså typisk 25 grader til saltvandsbrug? De 3,8 = 3,98 celcius er vel kun laboratorier der bruger denne standard??PoulD skrev:Der er en lille forskel.
Jeg mener at et hydrometer som fx mit Tropic marin er kalibreret til 25 grader. Det vil sige at det er forholdet mellem ren H2O ved 25 grader (0,994 g/cm³) og saltvand ved 25 grader der bruges.
Men okay, med fare for vi taler forbi hinanden - det har vel egentlig ikke en døjt at sige, udgangspunktet kan vel lige så godt være de 3,98 hvis man blot kompenserer herfor.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- 13
Du har ret Anders !!! Et Tropic Marin Hydrometer bruger faktisk rent vand ved 77F(25C) som reference. Det vil med andre ord sige, at du ikke måler en SG på 1,000 ved rent vand. Ser ud til at være noget rod med hydrometre. Ifølge RHF bruges der til hydrometre mange forskellige referencer: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-07/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;AndersGS skrev:Ok, det mener jeg ikke.PoulD skrev:Ja de 3,8 var en tyrkfejl, Der skulle have stået 3.98C. Men det er ikke kun til laboratoriebrug men også det der bruges i hydrometer / refraktometer og hvad vi ellers bruger i denne hobby. Den vægtfylde vi måler (SG) er den realtive vægtfylde i forhold til præcis denne reference. SG for rent vand er således pr. definition 1,0000, uanset ved hvilken temperatur (om måleinstrumentet så kompenserer for temperaturen er en helt anden sag).AndersGS skrev:Hmm... Det må vel være det hydrometeret er kalibreret til og altså typisk 25 grader til saltvandsbrug? De 3,8 = 3,98 celcius er vel kun laboratorier der bruger denne standard??PoulD skrev:Der er en lille forskel.
Jeg mener at et hydrometer som fx mit Tropic marin er kalibreret til 25 grader. Det vil sige at det er forholdet mellem ren H2O ved 25 grader (0,994 g/cm³) og saltvand ved 25 grader der bruges.
Men okay, med fare for vi taler forbi hinanden - det har vel egentlig ikke en døjt at sige, udgangspunktet kan vel lige så godt være de 3,98 hvis man blot kompenserer herfor.
Men du har jo også ret, i, at det alt sammen ikke betyder så meget, HVIS man ved hvad ens måleudstyr skal vise for at man har en salinitet på 35 PSU (og man ikke sammenligner ens tal med andres).
PS: Opdagede også lige, at med et refraktometer (som er det jeg bruger) vil man faktisk også få en fejlmåling hvis Mg indholdet er andersledes end i NSW (1280 ppm). Mange kører jo med væsentlight højere Mg og med f.eks.Mg på 1500 vil refraktometret have en fejlvisning på ca. 0,4 PSU ~ca. 1%
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
Hov. Havde ikke set der var et indlæg her.Meller skrev:jeg må hellere lige høre om den app der, hvad gør den
Jeg er ret ny med denne app. Men jeg bruger den som en dagbog indtaster alle målinger kan regne ud hvor meget salt der skal til ved vandskift og sænk eller hævning af salt. Der er også noget med Balling men det ved jeg ikke noget om.
Udregning af hvor meget calcium der skal til osv.
Alle de indtastede målinger kan du se i diagrammer.
Kan være der er andre der kan fortælle noget om den.
Go til en nybegynder syntes jeg.
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
Kan ses lidt her på denne side.
http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aquacalculator.com/acalc/Home-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
en lille opdate.
Har skrevet den var til at stole på når man skulle regne saltopløsning nu.
Den mener at der skal 41 g til at lave 1 liter vand ved 26' (1.0250)
Den blev så 1.0300.
Jeg kom frem til 32g pr liter.
Saltet det drejer sig om er Red sea.
tror det er efter en opdatering af app. Stolede da på den i starten.
Hvilken erfaringer har i her inde?
Har skrevet den var til at stole på når man skulle regne saltopløsning nu.
Den mener at der skal 41 g til at lave 1 liter vand ved 26' (1.0250)
Den blev så 1.0300.
Jeg kom frem til 32g pr liter.
Saltet det drejer sig om er Red sea.
tror det er efter en opdatering af app. Stolede da på den i starten.
Hvilken erfaringer har i her inde?