HQI alene eller med T5
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
HQI alene eller med T5
Kan man bruge HQI alene? Eller har corallerne/fisk + lign. brug for de blå rør? og månecyklusen?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Helt så simpelt er det ikke
Begge brændere indeholder lys af mange bølgelængder, 14K brænderen giver mere blåt lys end 10K brænderen og når folk oftest supplerer 10K HQI med blå rør svarer det nogenlunde til at køre med en 14K HQI lampe.
En anden faktor er jo også hvad man selv synes er pænt. Der er så vidt jeg har set ingen 100% regel for præcis hvilken kombination af hvidt og blåt lys korallerne skal have.

En anden faktor er jo også hvad man selv synes er pænt. Der er så vidt jeg har set ingen 100% regel for præcis hvilken kombination af hvidt og blåt lys korallerne skal have.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
Hej.
ChristianK - du kan se lidt eksempler fra mit akvarie her:
http://sneppevej.dk/viewpage.php?page_id=7
/Henrik
ChristianK - du kan se lidt eksempler fra mit akvarie her:
http://sneppevej.dk/viewpage.php?page_id=7
/Henrik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Såvidt jeg ved så har de blå rør den funktion at man kan lave noget solnedgang og opgang, så fiskene ikke bliver helt så stresset når hqi´erne slukker... Endelig mener jeg også at have hørt korallerne følger nogle månefaser for formering, men er ikke helt så meget inde i det... Måske nogle af hajerne kan uddybe/rette mig 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
nej det gør de vel ikke... mener at have læst at den bedste kelvingrad (for korallerne) skulle være 6500... at det så ligner varm morgenurin er noget andet....
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Synes lidt, at der bliver rodet to forskellige begreber sammen i denne tråd.
Én ting er overgangslys, hvilket oftest laves med et par blå lysstofrør. Denne overgang er til for at lave en mindre stressende overgang mellem dag og nat (lys og mørke) for fiskene, så de har noget tid til at finde deres sovepladser. Dog er jeg ikke sikker på hvor meget, det egentligt betyder i praksis, da fiskene nok skal finde frem til deres soveplads i deres velkendte akvarium. Derudover har fisk på en eller anden måde et slags indbygget ur, der gør, at hvis blot lyset slukkes samme tidspunkt hver dag (med tænd og sluk ur), er fiskene godt klar over på forhånd, hvornår det er tid til at lægge sig til ro. Dog giver overgangsbelysningen også mulighed for at se sin balje i helt andre farver, hvilket også kan være interessant. Ikke mindst fordi de nattelevende dyr ofte kommer frem i dette overgangslys, så man ser dyr, man ellers ikke kendte til.
Månelys er blot en meget svag lyskilde (som regel lavet af et par lysdioder), der blot kaster lidt skygger i vandet i løbet af natten. Korallernes kønnede formering er styret af månecyklusen, så hvis der bruges månelys, er chancen for massegydning større. Især hvis man også tilpasser månelyset efter den rigtige cyklus. At en massegydning bestemt ikke er noget, man skal ønske sig, er så noget andet.
Skulle nogen være interesseret i at få opgivet månecyklusen, må I sige til.
Én ting er overgangslys, hvilket oftest laves med et par blå lysstofrør. Denne overgang er til for at lave en mindre stressende overgang mellem dag og nat (lys og mørke) for fiskene, så de har noget tid til at finde deres sovepladser. Dog er jeg ikke sikker på hvor meget, det egentligt betyder i praksis, da fiskene nok skal finde frem til deres soveplads i deres velkendte akvarium. Derudover har fisk på en eller anden måde et slags indbygget ur, der gør, at hvis blot lyset slukkes samme tidspunkt hver dag (med tænd og sluk ur), er fiskene godt klar over på forhånd, hvornår det er tid til at lægge sig til ro. Dog giver overgangsbelysningen også mulighed for at se sin balje i helt andre farver, hvilket også kan være interessant. Ikke mindst fordi de nattelevende dyr ofte kommer frem i dette overgangslys, så man ser dyr, man ellers ikke kendte til.
Månelys er blot en meget svag lyskilde (som regel lavet af et par lysdioder), der blot kaster lidt skygger i vandet i løbet af natten. Korallernes kønnede formering er styret af månecyklusen, så hvis der bruges månelys, er chancen for massegydning større. Især hvis man også tilpasser månelyset efter den rigtige cyklus. At en massegydning bestemt ikke er noget, man skal ønske sig, er så noget andet.
Skulle nogen være interesseret i at få opgivet månecyklusen, må I sige til.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Mener det er 12K, det giver et nogenlunde klart lys, synes selv det ser godt ud.ChristianK skrev:Med hvilke kelvin grader?
Havde lidt overvejet at supplere med noget blåt lys, mere for at spare lidt på HQI'en.
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI