Hej folkens,
Jeg skal flytte adresse til en ny lejlighed i august måned. Jeg har på nuværende tidspunkt, et velkørende Boyu 128L akvarie stående. Akvariet har kørt siden 25. marts, og jeg har med vilje ikke komme fisk i, da jeg vidste at jeg skulle flytte inden for nogle måneder.
Der er en del koraller i akvariet som ser sunde og raske ud, og jeg har to erimitter gående deri også. Nu kommer spørgsmålet så til, hvordan flytter jeg nemmest og sikrest muligt akvariet?
Jeg tænker at jeg vil flytte akvariet som det aller sidste fra min gamle lejlighed. Men hvad vil I anbefale? Jeg har tænkt mig at købe nogle foddertønder på 30-50Liter, og så fylde vandet fra akvariet herover i. Tage stensætningen op af akvariet, og komme korallerne i poser eller spande med vand.
Jeg har tænkt mig at lade sandet (1-2cm) blive i akvariet, og så hælde vandet tilbage i akvariet når jeg har fået akvariet ind i den nye lejlighed, sætte stenene i og bygge stensætningen op igen, og herefter lade akvariet stå og snurre et par timer, inden jeg kommer korallerne tilbage i.
Er det en løsning som kan virke? Er der nogen som har erfaring med dette fra tidligere? Skal jeg evt. blande 10-20-30 liter nyt saltvand som kan komme i, når jeg har flyttet akvariet? Jeg forestiller mig, at der er en masse snask og affaldsstoffer som bliver hvirvlet op, når jeg flytter på det hele, og under transporten?
Jeg håber I kan komme med lidt gode råd!
Flytning af akvarie
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: Flytning af akvarie
Hej Michael
Jeg tror godt du kan gøre det på den måde. Men ja, du skal nok passe på med affaldsstoffer ved flytningen.
Jeg ville nok tømme det helt og så holde sandet vådt i en spand eller noget.
Og så have noget frisk saltvand klar når du bygger op igen.
Mvh
Jeg tror godt du kan gøre det på den måde. Men ja, du skal nok passe på med affaldsstoffer ved flytningen.
Jeg ville nok tømme det helt og så holde sandet vådt i en spand eller noget.
Og så have noget frisk saltvand klar når du bygger op igen.
Mvh
Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions: 0
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Re: Flytning af akvarie
Tror det vil virke som du skriver Michael. Ha de der 10- 20-30 liter frisk saltvand klar, så har du behold en del baktierier kultur i vandet og samtidig fået lidt af de affaldstoffer ud der vil komme under flytningen og undgår muligvis en helt ny fase
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier