Hvilket sporestof for rød farve?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Hvilket sporestof for rød farve?

Indlæg af Bingocaller »

Oplever at jeg ikke kan holde den røde farve på Montipora - og det er kun Danea etc - ikke Digita

Har en lyserød Digita og en orange rød digita - og de står snorlige. Mine LPS med rød farve holder den

Men alle mine superman bliver neongule med blå polyper

Købte en monti rustrød med blå polypper hos Flemming for en uge siden - super varer!- og den er allerede ved at blive neon i kanterne?

Har 2 andre Monti som har været røde men er blevet neongule/grønne?

Jeg dosere NOPOX samt LACL

Kører med Kul og Ozon

Har Kalkreactor på med 75 % ARM grov og resten koralgrus

Mine værdier er lige i skabet - dog MG + 1500

Nogen der har noget at byde ind med?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hvilket sporestof for rød farve?

Indlæg af hellfish »

Hvad siger lyset og flow ? :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

har 3w x 90 over RSM 250

Flow er min retur (500 liter - start 2000) - udflow måske 500 - MP40W på reefcrest 50 %
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Helt enig med Silas.
Hvis du ikke har problemer med digitata, så er det næsten helt sikkert lyset eller vandbevægelsen.
Jeg har en "superman" og en "pokerstar" stående næsten helt oppe under overfladen lige under en af lamperne og lige ved en udstømmer fra en Tunze 13.000L
Strømmen går tæt forbi dem begge, dog ikke direkte på dem.
"superman" er knaldblå i bunden med virkelig røde polypper. Det samme med "pokerstar" knaldblå bund og grønne polypper.

Til sammenligning har jeg en "reverse pokerstar" stående midt i tanken. Den har flotte blå polypper, men ikke grøn bund.
Men den får heller ikke fuldt skald på lyset og vandbevægelsen er sikkert heller ikke den samme som den de andre får og det skal de efter min erfaring have.

Du har da lys nok på ikke?

Ja, du kender jo allerede min holdning til de der midler, så den skal jeg nok lade være med at trætte dig med :T

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Hov hæftede mig lige ved din beskrivelse af din "superman" neongrøn med blå polypper.
Hvor stor er den koral du taler om?
"Pokerstar" ligner en "superman" i den nye vækst. Ser underligt ud, men den nye vækst er blå i bunden og har røde polypper.
"reverse pokerstar" er netop neongrøn/gul i den nye vækst rundt i kanten og med blå polypper.
Du er sikker på, at det ikke er en "RP"

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Jeg hælder også til lys og flow som den mest betydende faktor. Har du andre koraller der bliver mere grønne i det, så kan det skyldes du har for meget jern i vandet, især hvis blå koraller begynder at blive grønlige. :-)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja men det står alle lige under overfladen?

Altså i min verden er de kun blevet federe af at morpfe til den farve - men det undre mig bare :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja men det står alle lige under overfladen?

Altså i min verden er de kun blevet federe af at morpfe til den farve - men det undre mig bare :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Jeg må lige prøve at tage nogen billeder imorgen - men for meget jern?

Hvordan er det lige vi måler de Anette? er det det samme som tungmetaller vi snakker her?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Mark,

Ikkehelt uenig med de andre, omend har jeg et ekstra bud på de nye farver.

Dine koraller kunne lide af næringsmangel. Du bruger Nopox, Lanthanum, aktivt kul og O3.
I mine øjne lyder det som ren anorexi for enhver koral - og de smukke pastelfarver holder ikke længe...... Hvis jeg gætter rigtigt.

Og iøvrigt for at svare på din overskrift, så er det typisk jod man bruger til den røde farve :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Jeg må lige prøve at tage nogen billeder imorgen - men for meget jern?

Hvordan er det lige vi måler de Anette? er det det samme som tungmetaller vi snakker her?
Hvis det viser sig du har for meget jern i dit vand, så kunne du lave en helt fin forretning ud af det.
Der er flere her på siden der kæmper for at få målbart jern i vandet, på trods af at de poster masser af jerntilsætninger i :G .

Du kunne sælge det legendariske Vesterbrovand, modnet på hundrede år gamle jernrør.
Det bliver en guldgrube. Det lugter af bladguld på forsatsvinduerne :K .

Erik

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Takker for alle de gode svar - så har jeg noget at gå efter :)

Skulle være man skulle prøve st få målt sin jod.

Jeg skal lige af med de sidste alger så prøver jeg at starte op med Reef energy a og b fra red sea i små mængder - bare 1 ml af hver dagligt for st se om det skulle gøre nogen forskel overall.

Der er både aminosyrer og vitaminer og alle mulige andre salgstricks i ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg ville da starte med at give korallerne de forhold som de skal have.
Flere her i tråden er jo kommet med gode forslag, som ikke includerer "salgstricks" som du selv skriver.
At ændre på cirkulationen koster intet.

Ofte så lider koraller mere over, at der er for meget af noget end at der mangler noget.

Erik

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Ja kunne godt være man skulle prøve at ændre lidt på flowet - syntes nu det virker meget godt som jeg har sat det nu - alle koraller står flot udfoldet - det er bare lige de 3 skiderikker der ændre farve ;)

Jeg må også lige prøve at få målt jod - hvad tilsætning er der jod i? Er det i ARM mediet - eller i saltet eller hvordan kommer det generelt i tanken?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det er overepræsenteret i saltet, der tales om en faktor på 10 og måske mere.
Jod (og Sr) er meget flygtige emner som hurtigt forsvinder op igennem overfladen, derfor er de i saltet i overflod.

Jeg har ikke hørt at der skulle være Jod i Arm mediet, men det kan da godt være.
Så vidt jeg ved så optages Jod og Sr primært i vævet og ikke i skelettet i lige så høj grad.

Erik

Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Red Sea har en masse flasker til booste fx rød ...
tjek her: http://www.deepoceanshop.dk/reefcare-coralcolor/" onclick="window.open(this.href);return false;
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"