"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Har min søanemone delt sig?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 20:26
12
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Har min søanemone delt sig?

Indlæg af sophus »

Jeg har lige opdaget at der sidder et stykke af min søanemone fast i lamellerne ved overløbet.
IMAG3663.jpg
IMAG3664.jpg
Den valgte at flytte sig ned i et hjørne for 4 dage siden efter at have siddet samme sted i flere måneder.
Har den mon delt sig, eller er den "gået i stykker"?
IMAG3665.jpg
Hvordan får jeg mon nemmest det stykke ud som sidder rigtig godt fast i lamellerne, uden at ødelægge det?
Skal jeg mon bare vente på at det selv kommer fri med risiko for at den ryger i powerheadet?
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af KimS »

Jeg ville slukke for alt på akvariet et kort stykke tid og tage den forsigtigt af risten til overløb og sætte delen der i "karantæne" i et mindre opbevaringssted med lidt cirkulation for at se om den (måske) nye anemone stadig er levende. Din anemone kan dog have en skade og hvis det er tilfældet (og ikke en deling som de dog kan udføre) så hold øje med at noget af den/dem ikke går i opløsning. Hvis de går i opløsning og ikke sætter sig fast er de nok færdige og skal fjernes.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 20:26
12
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af sophus »

Jeg prøvede at sætte fuld gennemstrømning på gennem lamellerne og så kom den lige så stille så meget igennem, at jeg kunne liste den forsigtigt ud mellem lamellerne :y
Jeg har fået den placeret på en sten hvor den nu har taget fat, så det ser ud til at den ikke er helt død :biggrin:
Så håber jeg bare at den bliver siddende der, og at den klarer sig.
IMAG3676.jpg
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af KimS »

sophus skrev:Jeg prøvede at sætte fuld gennemstrømning på gennem lamellerne og så kom den lige så stille så meget igennem, at jeg kunne liste den forsigtigt ud mellem lamellerne :y
Jeg har fået den placeret på en sten hvor den nu har taget fat, så det ser ud til at den ikke er helt død :biggrin:
Så håber jeg bare at den bliver siddende der, og at den klarer sig.
IMAG3676.jpg
Ok, super ;-) ... held og lykke med den/dem :-)
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 20:26
12
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af sophus »

Mange tak :happy:
Dejligt at der er noget som lykkedes.
Min kirurg har fået hvide pletter, min zoa har været lukket sammen i nogle dage uden jeg ved hvorfor og jeg kan ikke få min skummer til at skumme efter at have sat en ny iltsten i :( Så der var nu også brug for lidt positivt :)
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af KimS »

sophus skrev:Mange tak :happy:
Dejligt at der er noget som lykkedes.
Min kirurg har fået hvide pletter, min zoa har været lukket sammen i nogle dage uden jeg ved hvorfor og jeg kan ikke få min skummer til at skumme efter at have sat en ny iltsten i :( Så der var nu også brug for lidt positivt :)
Ja, ups & downs er der squ altid i salt baljer desværre - angående luftsten så går jeg ud fra du bruger de samme? ... Sander træluftsten?. Da jeg brugte dem for "nogle" år siden :-) lod jeg dem altid ligge i blød i vand en dags tid inden jeg skiftede. Og var alligevel ude for at nogen af dem alligevel ikke gav nok bobler fra sig. Check din pumpe og måske skift iltsten igen?.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 20:26
12
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af sophus »

Jeg har købt dem hos Minizoo, og det er Aqua medic træluftsten.
Det er den første sten jeg har skiftet, og er godt nok kun skyllet godt, og har ikke lagt i blød.
Kan det passe at der går nogle timer, inden at den begynder at skumme efter at den er sat i?
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Har min søanemone delt sig?

Indlæg af KimS »

sophus skrev:Jeg har købt dem hos Minizoo, og det er Aqua medic træluftsten.
Det er den første sten jeg har skiftet, og er godt nok kun skyllet godt, og har ikke lagt i blød.
Kan det passe at der går nogle timer, inden at den begynder at skumme efter at den er sat i?
Nu er det lang tid siden jeg har kørt med luftsten så kan knap huske hvor lang tid inden de gav ordentligt bobler, men tror der var en grund til jeg lagde dem i vand en dags tid inden brug dengang. Husker dog at jeg kun brugte Sander så ved ikke med Aqua Medic?. Men kan huske nogle træ "sten" ikke gav en ski' efter et par dage og så skiftede jeg dem ud til nogen der gav boblerne. Fik endda en ven (snedker) til at lave nogen sten til mig og de duede overhovedet ikke. Så hvilket træ og snit har meget at sige i at give boblerne.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"