Saltindhold / MG ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Saltindhold / MG ?

Indlæg af ordy »

Hej..

Jeg målte lige min Mg for lidt siden, det gør jeg normalt meget stjælende da den altid ligger højt omkring (1500)
Jeg har ikke tilføjet mg til akvariet i over et år men de 7% ugentlige vandskift er åbenbart mere end rigeligt..

I dag lå den oppe omkring 1700, jeg forstår ikke rigtig hvordan den kan være så høj når man tænker på mit akvarium er godt fyldt efterhånden og jeg ikke booster den ?

Dette føre mig videre til mit næste spørgsmål jeg bruger rigtig meget salt for at ramme en salinitet på 1,026 målt med mit refraktometer..
Har hele tiden tænkt at vægten måske målte lidt for meget og stolt på hvad jeg kunne måle

Men i dag prøvede for sjov at dobbelt tjekke med et gammel hydrometer jeg havde liggende mangen til dette: http://aquaterras.com/index.php?main_pa ... ts_id=1232" onclick="window.open(this.href);return false;
Og der viser noget højere (1,028)

Er lidt i tvivl om hvad jeg skal stole på her ?
Burde der ikke være noget da tyder på at jeg har for højt saltindhold efter som min mg kan ligge på 1700 trods massere koraller og ingen ekstra tilsætning ?

Er der andre der bruger Aqua Medic Reef Salt hvor meget bruger i for at opnå en salinitet på 1,026 på ?

Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Saltindhold / MG ?

Indlæg af amddurin »

Har du ikke en tabel på saltet der viser hvor meget salt der skal til én liter vand? - Hvis du så bruger mere end forskrevet vil jeg mene at dit refraktometer skal kalibreres...
Jeg bruger en anden type salt...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Prøv evt. lige at teste dit refraktometer med lidt destilleret vand (eller helt rent RO/DI vand) bare for at få en ide om det er helt ude af kalibrering.
Faktisk burde du få en fejlvisning den modsatte vej af hvad du gør med et Mg indhold på 1500-1700, idet det refraktive index for Mg er noget højere end for andre salte.
Hvad tester du Mg med? Udløbdato?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af ordy »

amddurin skrev:Har du ikke en tabel på saltet der viser hvor meget salt der skal til én liter vand? - Hvis du så bruger mere end forskrevet vil jeg mene at dit refraktometer skal kalibreres...
Jeg bruger en anden type salt...
Der fulgte ikke nogle tabel med desværre har også ledt lidt på nettet men kan kun finde nogle gamle tråde her på siden hvor folk snakker om 33-35 g/L
Jeg er nærmere omkring de 40g :S
Vil dog prøve at tjekke min vægt i forhold til en anden når jeg får muligheden ..
PoulD skrev:Prøv evt. lige at teste dit refraktometer med lidt destilleret vand (eller helt rent RO/DI vand) bare for at få en ide om det er helt ude af kalibrering.
Faktisk burde du få en fejlvisning den modsatte vej af hvad du gør med et Mg indhold på 1500-1700, idet det refraktive index for Mg er noget højere end for andre salte.
Hvad tester du Mg med? Udløbdato?
Jeg har lige testet med RO vand (ppm på 0) og den rammer lige spot on på 0 stegen så noget kunne tyde på det ikke er mit refraktometer den er gal med ..

Kan jo også godt være min salinitet er fin ..

Begriber bare ikke hvordan min MG kan være så høj?
tester med Salifert udløbsdato 2015
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg oplever næsten nøjagtigt det samme som dig.
Mg på 1740 Jeg tilsætter heller ikke noget.
Skal også bruge lidt over 38g/L for at ramme 1,025
Jeg bruger dog De Jong salt.
Jeg skifter også ca 7% om ugen

Jeg har tænkt en del over det, men så længe jeg ikke får negative reaktioner må jeg slå mig til tåls med, at sådan er det bare.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af ordy »

crazy seahorse skrev:Jeg oplever næsten nøjagtigt det samme som dig.
Mg på 1740 Jeg tilsætter heller ikke noget.
Skal også bruge lidt over 38g/L for at ramme 1,025
Jeg bruger dog De Jong salt.
Jeg skifter også ca 7% om ugen

Jeg har tænkt en del over det, men så længe jeg ikke får negative reaktioner må jeg slå mig til tåls med, at sådan er det bare.

Erik
Hehe vi køre det meget ens ja :GO

Det kan da godt være jeg bare skal tage den med ro..
Oplever heller ikke nogle problemer med den høje mg konc. eller at jeg tilsyneladende bruger mere salt end andre :P ..
Syntes bare det er lidt mystisk
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg bruger 38,2 g salt pr liter RO vand... (Red Sea PRO med ekstra Ca, Kh og Mg)

Kan Jeres osse være en PRO salt? - I skifter jo tit vand og det kan hobe sig op, hvis der ikke er ret meget forbrug - det kan være derfor...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Hejsa med hensyn til MG så har jeg vært ud og sejle de sidst 6 uger hvor det er konen der har stået for det og i de 6 uger har vi ikke lavet vandskift på vores tank og vi tilføre heller ikke mg og ligger stadig over 1500 når hun måler den. Så tror faktisk det er meget normalt syens alle har et højt mg
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"