Jeg har en deltec kalkreaktor, hvor jeg benytter deltecs egent meget fine medie. Men jeg har igennem meget lang tid haft svært ved at holde min KH og CA oppe uden tilsætning af kh-hæver og ca-hæver ugentligt. Det er jo en smule belastende at skulle måle akvariet hele tiden for derefter at tilsætte manuelt, når man har en reaktor. Det skal lige siges, at jeg har temmelig mange koraller, som vokser godt.
Gode forslag er velkomne, herunder om man kan anbefale at skifte til et bedre medie ; )
Jeg har ikke plads til en større reator.
Hilsen
Flemming
Hjælp - problemer med min kalkreaktor
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Hjælp - problemer med min kalkreaktor
Hvor længe har den kørt?
Hvad har du af Ph i reaktoren?
Hvor meget vand leder du ud i minuttet?
Hvordan føder du den?
Jeg har fundet ud af at en blanding af koralgrus og Armmedie (den grove) fungerer fint hos mig.
Koralgruset er lettere at opløse, Mens Armmediet er lidt tungere i det, men holder noget længere og virker som om det indeholder mere Mg
Det er et kendt problem med det fine medie, at der er tendenser til at det danner kanaler i mediet, hvilket forringer ydelsen.
Erik
Hvad har du af Ph i reaktoren?
Hvor meget vand leder du ud i minuttet?
Hvordan føder du den?
Jeg har fundet ud af at en blanding af koralgrus og Armmedie (den grove) fungerer fint hos mig.
Koralgruset er lettere at opløse, Mens Armmediet er lidt tungere i det, men holder noget længere og virker som om det indeholder mere Mg
Det er et kendt problem med det fine medie, at der er tendenser til at det danner kanaler i mediet, hvilket forringer ydelsen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Som Erik er inde på må du gerne fortælle lidt om hvor meget du presser din kalk reaktor, syntes personligt at de grove medie kan presses højere op i værdier på afgangs vandet. For en del år siden nåede jeg også til dit problem hvor jeg måtte sande at jeg ikke kunne presse min kalkreaktor mere da mit forbrug var blevet for stort til den; så i stedet for og købe en større, blev der koblet balling væsker ind over via doserings maskine.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 4
- 12
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har vel kørt med denne reaktor i ca. 8 år, men har løbende tilsat ekstra for at holde værdierne.
Jeg har desværre ikke ph-styring, men min co2 er vel ca. stillet til at give 1 booble hvert 2. sekund. Mit flow fra selv reaktoren er stillet til at dryppe så meget at det næsten er en stråle.
Hvad skal KHén være i udgangsvandet før det er helt optimalt ??
Jeg har desværre ikke ph-styring, men min co2 er vel ca. stillet til at give 1 booble hvert 2. sekund. Mit flow fra selv reaktoren er stillet til at dryppe så meget at det næsten er en stråle.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Mit ligger på Kh 30 - 32 med en udgang på ca 200ml/minFlem1 skrev:Jeg har vel kørt med denne reaktor i ca. 8 år, men har løbende tilsat ekstra for at holde værdierne.
Kh på omkring 28 siges at være acceptabelt.
Du vil få en mere effektiv udnyttelse af din kalkreaktor med en Ph styring.
Du vil også bedre kunne optimere dit Co2 forbrug.
Jeg kunne ikke få det til at virke på den måde du kører den, men efter Ph styring er det en smal sag.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jeg selv har svært ved at holde KH med ARM og Grus blandet - jeg er igang med at buffe op med 20 ml dagligt af Carstens vand - når KH er hvor den skal være stopper jeg igen for at se om min reactor kan holde den der.
Min CA er lige i skabet med reactor
Og for gud skyld køb dig en controller - siger ham der måtte krybe til skabet
Min CA er lige i skabet med reactor
Og for gud skyld køb dig en controller - siger ham der måtte krybe til skabet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...