Cyano - nej tak!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Cyano - nej tak!

Indlæg af Steffenhn »

Jeg kæmper stadig med en del cyano i mit akvarie, det er ved at gå mig på - det skal siges at mit akvarie stadig er relativt "nyt". Med det skal der forståes at jeg har købt det (Januar 2013), fragtet det hjem og fyldt 100L vand fra kørende akvarie og suppleret med frisk saltvand (Desværre hanevand! Men har kørt med osmose fra ca. midt i feb måned). Sten og sand er flyttet med fra akvariet.

Jeg skifter ca. 20% vand hver 14 dag (Fra osmose anlæg) samt kører med Rowa og har Cheato i min sump som gror fint. Min fosfat ser ikke umiddelbart ud til at falde. Den ligger på ca. 0.08 (Målt med Red Sea Pro). Jeg er bange for at det er sandet der indeholder denne fosfat.
Når jeg skifter vand, så støvsuger jeg sandet - er dette et dumt tiltag, skal jeg droppe det og tage vandet "direkte" fra baljen istedet for ?

Som I kan se på billederne, så er der Cyano stort set over alt. Det er ikke engang 10 dage siden jeg skiftede vand og støvsugede sandet samt fangede det cyano op jeg kunne få fat i og nu ser det allerede sådan her ud igen.

Jeg tænker derfor på om jeg skal prøve at suge alt sandet op, for at komme af med den eventulle næring samt flytte lidt rundt på mine pumper og sørge for rigtig god cirkulation omkring sten og bund.

Gode råd tages imod med stor taknemmelighed! Jeg har læst diverse tråde omkring emnet samt diverse kemi-produkter, hvilket jeg ikke ønsker at bruge.

Har I nogle gode råd - skal jeg bare fortsætte med det jeg gør nu, og så skal det nok belønne sig i den lange ende eller hvad havde I gjort ?

Go' weekend! :beer:
Vedhæftede filer
20130425_155515.jpg
20130425_155505.jpg
20130425_155451.jpg
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Cyano - nej tak!

Indlæg af Carsten »

Det ser meget voldsomt ud. Tror ikke du kommer uden om at bruge kemi.
Og splitte det hele ad igen.
Prøv at få målt vandet med et test af andet fabrikat.

Bruger du noget til at fjerne fosfaten med? Så som Rowaphos eller Lanthium
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 4652 Hårlev

Indlæg af Jaku »

Hej - jeg har også Cyano - Bruger Eheim Spandfilter med aktivt kul.

Men det er ikke så nemt at blive af med - det er .... irritterende.

Men jeg skifter så kun det vand jeg suger op når jeg "støvsuger"... ca. 2 liter ud af 85 liter pr. uge.

Altså - jeg holder lidt igen med for meget vandskifte. Og så har jeg en macro alge se link i min signatur.

Engelquist har et rigitigt godt system med en Tunze nano cleaner 3165 og så tilsætning af noget der nedsætter fosfat niveauet

- prøv lige at skrive til ham,

Mvh. Jakob
Senest rettet af Jaku man 29. apr 2013 18:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

hvis der er kemi på¨tale kan jeg klart anbefale antired fra aqua medic. Men doser lige lidt mindre end forslået på pakken.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Ja det ser godt nok vildt ud... prøv som Carsten siger at få målt po4 med enten Rowa eller Hanna... og Så er eks. LaCl glimrende til at nedbringe Po4..
Morten
Bonnevie
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Bonnevie »

Jeg vente sandet små om råder af gange så det ikke var for voldsomt et par gange om ugen. Samt jeg satte fodringen på minimum. Det er gået i sig selv efter et par mdr nu . Ved der er holdninger om at vende sand og frigive næring. Men for mig var det kun positivt og den ekstra næring hjælper skummeren med:)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fortsæt som du gør.
Men øg vandskiftet, og sug alt det du kan af cyanoen.

Hvilket lys har du over?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej ja det en plage men jeg ville tro du skulle have noget mere der kan tage sig af De fremherskende næringsstoffer er nitrater og fosfater. mere filter biopellets og mere cirkulation de 2 pumper du har tror jeg ikke er nok til at holde godt flow i vandet mellem stenene hvor rester kan ligge lunt og blive omdannet til nitrat og fosfat
Disse næringsstoffer er resultatet af processer i stofskiftet og nedbrydning, som dertil forsager alge udbrud og go cirkulation er heller ikk noget alger kan lide go jagt :wink:
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16

Indlæg af demian »

men ellers et nydeligt akvarie du har der flot møbel :wink:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg ville suge alt det cyano jeg kunne mindst 1 gang om ugen. Og erstatte det opsugede vand med nyt saltvand. Og så evt. droppe de 20% hver 14 dag. Det ender sikkert ud i det samme mængde vand alligevel.
Har du nogen LS i sumpen? Det er en super flot sten sætning, Men det ser ikke ud til at du har så mange sten i.
Hos mig oplevede jeg at der efter ca 1 måned kom markant mindre cyano. Som til sidst helt forsvandt.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 7
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Øv det ser godt nok kedeligt ud. Hvis du ender med kemi så er boyds chemiclean altså heller ikke så tosset. Jeg er meget glad for at bruge det, men jeg er også hurtig til at bruge det. Ser jeg det mindste cyano/slimalger giver jeg baljen en tur. Dit skal nok tages over flere gange og så med 20-40% vandskift efter hver kur og så kul i sidste ende af kuren.
Kimen til dit cyano angreb skal jo også findes og elimineres, nok po4 i dit tilfælde.

Jeg har både rowa Po4 testsæt og hanna testsæt, du er velkommen til at kigge forbi og få testet.

Glenn
Glenn Skov Florczak
Saltvandsakvarie-entusiast🪼
Sps Koralfan🦀
Er sundt rev starter med tålmodighed.🐠
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

Først og fremmest, tak for jeres indput!

Jeg prøver lige at besvare alle indlæg i samme besked her. Først til Carsten, som jeg skriver i mit indlæg, så kører jeg med Rowaphos i en reaktor i sumpen. Dette har jeg gjort i 1 månedes tid.

Jaku - jeg kører også med makro alger i min sump - Chaetomorpha, som vokser fint (klart med alt den næring)

Mikki - Antired vil jeg undersøge nærmere, men vil helst undgå kemi hvis det er muligt :-(

AndersBoerglum - Suger også alt Cyano nu, samt tager det grove inden jeg påbegynder vandskift.

Demian - Jeg kører med 3 x Cirkulations pumper. Der sidder også en bag stensætningen, du kan lige ane den på det ene billede. Jeg har mere cirkulation end forrige ejer, han havde ikke problemer med Cyano, så det burde være nok. Men jeg vil da overveje en ekstra pumpe eller skifte én ud med en større.

Ryom - Jeg erstatter også det opsugede vand med frisk saltvand :-( Jeg kører ikke med LS i sumpen, men det kunne da være at jeg skulle supplere op i DT, da jeg har makro alger i sumpen og desværre ikke plads til LS dernede.

Og som sagt, tak for responsen, det er sku rart med lidt hjælp når det ser lidt sort ud. Tænker dog stadig at gå "all in" og suge sand ud og så ellers fortsætte som nu, evt. med det foreslåede Antired fra Aqua Medic
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

flzak skrev:Øv det ser godt nok kedeligt ud. Hvis du ender med kemi så er boyds chemiclean altså heller ikke så tosset. Jeg er meget glad for at bruge det, men jeg er også hurtig til at bruge det. Ser jeg det mindste cyano/slimalger giver jeg baljen en tur. Dit skal nok tages over flere gange og så med 20-40% vandskift efter hver kur og så kul i sidste ende af kuren.
Kimen til dit cyano angreb skal jo også findes og elimineres, nok po4 i dit tilfælde.

Jeg har både rowa Po4 testsæt og hanna testsæt, du er velkommen til at kigge forbi og få testet.

Glenn
Det ville være fedt hvis du kunne teste mit vand Glenn, alle tiders tilbud. Det må vi lige finde ud af. Så kan vi evt. også lige få en snak om Chemiclean - er bare ikke så meget for at tilsætte kemikalier, men hvis I siger det ser slemt ud, så er det måske den sidste udvej til et akvarie, som er lidt mere lækkert end nu :be:
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

Og til AndersBoerglum, så kører jeg med DIY LED lampe med 3 x 24w Cree dioder.
6 Royal blue, 6 blue, 6 Neutral White, 2 UV og 2 Røde.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 7
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Du siger bare til så finder vi en dag
Glenn Skov Florczak
Saltvandsakvarie-entusiast🪼
Sps Koralfan🦀
Er sundt rev starter med tålmodighed.🐠
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

flzak skrev:Du siger bare til så finder vi en dag
Fedt! Jeg kontakter dig lige på PB, endten senere eller i morgen :beer:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Ok.
Kør lille dosis Rowa, mål dit udgangsvand fra reaktoren, og skift det ofte.. Skifter hver måned selv, og kører kun med tre spiseskefulde ad gangen i min reaktor. Det er nok til at holde min Po4 i nul.
Jeg har ca 350 liter vand i alt.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Indlæg af Emils Far »

Mit så næsten lige så slemt ud:-( jeg fik min nitrat ned med nopox og jeg satte lys tiden+effekten ned til et minimum og sluttede af med 3 dages mørklægning. Jeg har ingen cyano på 3 uge:-) MVH Thomas
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Indlæg af Nemme »

Det ser trist ud :( Men der kan da forhåbentlig kun være fremgang!
Jeg havde god erfaring med at "turkey blast" stenen for cyano så det værste røg af og så sugede jeg sandet samt de rester der røg af stenene op. Her efter en månedes tid er der stor tilbagegang kan faktisk ikke rigtig se noget cyano mere.
Men har heller ikke en så stor balje som dig, så ved ikke om det ville fungere i dit tilfælde. Det var bare en ide :)

Hilsen Casper
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ifgl. Carsten fra DecOcean er Chemiclean ikke kemi....han beskriver det som et biologisk bekæmpelsesmiddel som ikke påvirker tanken på sigt.
Den eneste grund til at han ikke sælger det er det ikke er godkendt i DK og derfor ikke må sælges fra en dansk butik....endnu!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16

Indlæg af demian »

hej ja den fik jeg lige set. men det jo ikke fordi du har den helt store fiske overload men bruger du levende foder kan give mere nitrat og hvor meget fodre du hvordan ser dit filter system ud jeg ville bruge 2 pumper fra den anden side og lav noget bevaegelse i vand linien men tror dit hane vand er noget af skylden hvad er din kh
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Du skal have udsultet cyanoen, det kan kan gøres med Rowa og med Lanthium.
Hvormeget Rowaphos bruger du? og hvor ofte skifter du det?

Det ser ikke ud til at du har så mange fisk i akvariet. Det kan både være godt men også skidt. Hvis du får fodret mere end fiskene spiser, så er det en kilde til mere fosfat i akvariet.

Du skriver at du bruger osmosevand, har du et resin filter på??
Hvordan ser det ud med værdien efter osmoseanlægget?

Hvor lang tid er lyset tændt om dagen??
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Måske du skulle prøve det her :)
http://www.drtimsaquatics.com/treat-aqu ... nobacteria" onclick="window.open(this.href);return false;

De lover godt nok guld og grønne skove, hvilket oftest er svært at tro på, men det ville omvendt være fedt, hvis det virkede som lovet! Har læst en hel del tråde på RC, hvor de fortæller om deres positive erfaringer med sådan en "kur".
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

leifkrarup skrev:Ifgl. Carsten fra DecOcean er Chemiclean ikke kemi....han beskriver det som et biologisk bekæmpelsesmiddel som ikke påvirker tanken på sigt.
Den eneste grund til at han ikke sælger det er det ikke er godkendt i DK og derfor ikke må sælges fra en dansk butik....endnu!
Det lyder lovende, det må jeg lige have undersøgt også - hvad skulle jeg ellers bruge min fridag på. Læse stuff er altid fedt :y
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

Carsten skrev:Du skal have udsultet cyanoen, det kan kan gøres med Rowa og med Lanthium.
Hvormeget Rowaphos bruger du? og hvor ofte skifter du det?

Det ser ikke ud til at du har så mange fisk i akvariet. Det kan både være godt men også skidt. Hvis du får fodret mere end fiskene spiser, så er det en kilde til mere fosfat i akvariet.

Du skriver at du bruger osmosevand, har du et resin filter på??
Hvordan ser det ud med værdien efter osmoseanlægget?

Hvor lang tid er lyset tændt om dagen??
Jeg kører med ca. 3 spiseske fulde i min reaktor (Reaktoren er DIY, men en Vertex UF-15 er på vej).

Jeg har ikke ret mange fisk, da jeg ikke vil tilføre flere eftersom akvariet har rigelig belastning tænker jeg. Med hensyn til foder, bliver der fodret meget sparsom og kun 2 - 3 gange om ugen (max). Jeg fodrer med frost (1 gang om ugen) og flage/pellets for resten.

Men hensyn til mit anlæg, så er jeg lidt i tvivl om hvad du mener med resin filter. Men jeg har et Mars anlæg fra Rent-postevand med tilhørende silikat filter. Anlægget er anskaffet midt i febuar måned, så det er jo relativt nyt - hvis det skulle have noget at sige.

Tænker du på fosfat værdien af mit osmose vand ? For så laver jeg lidt noget vand senere og får det testet :y
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

Og glemte lige lystiden, den er 10 timer om dagen. Fra 12 - 22.

Som det hele ser ud nu, så tager jeg et smut ned til den lokale fiskebiks, han plejer at have en gang Antired liggende på hylden. Jeg må se om der stadig er noget tilbage, og så må jeg prøve at køre en kur inden næste vandskifte :-)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har målt mit vand med Red sea pro test for at se hvordan mit fosfat det ligger. Om jeg måler på mit ferskvand (fra osmose anlæg) eller om jeg måler på vandet i akvariet, så får jeg ca. samme resultat, nemlig 0,08.

Endten så er der en fejl ved mit osmose anlæg, så den ikke får fjernet fosfaten eller også er mit red sea pro lige til at smide ud af vinduet eller efter den larmende underbo!

En af dagene skulle det gerne kunne lade sig gøre at få testet vandet med Rowa testset, det har Flazk (Glenn) været så venlig at ville give en hånd med.

Hvis det viser sig at det er mit osmose anlæg, så ligger problemet jo der, og der skal gøres noget i den retning.

Er det derimod ikke anlægget, hvilket det ikke burde være. Så har jeg tænkt mig at suge alt det sand op, som ligger "frit" i akvariet. Dvs. det sand som ikke ligger gemt under min stensætning. Vaske, koge og tørre det. Dette vil så først blive smidt tilbage i akvariet igen, når der er styr på fosfaten samt cyano'en.

Jeg vil køre en kemi-kur sammen med Rowaphos og aktivt kul samt fuld skrue på skummeren.

Lyder det helt hen i vejret ? :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Så vidt jeg husker, så skal alt filtering være stoppet under kemikuren, og først sættes til efter et par dage. Sammen med et kraftigt vandskifte
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad Carsten siger

Din skummer går totalt amok - så husk at være klar med store vandskift og kul EFTER kuren er færdig
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
15

Indlæg af Steffenhn »

I har ganske ret, jeg fandt lidt noget af en brugsanvisning på nettet og der stod discontinued - så jeg har set forkert. Der stod dog at skummeren skulle køre under behandlingen, men slukker den, så er jeg da på den sikre side.

Det skal dog nævnes, at jeg endnu ikke helt har bestemt mig for hvilket middel jeg vil anvende, men noget skal der ske :-)

Jeg vil få lavet saltvand og stå klart med aktivt kul til efter kuren.
Kan man køre med Rowaphos og aktivt kul én og samme reaktor ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"