Rengøring af dit saltvandsakvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Rengøring af dit saltvandsakvarium

Indlæg af Miwes »

Der er sikkert mange måder at foretage lidt rengøring og har du nogle tips, så send dem videre.

En af mine favoritter gennem tiden kan ses i denne lille video omkring rengøring, hvor den kaldes noget med "kalkun pumpe" eller noget i den stil.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har valgt at tørre ruden med algemagnet en gang om dagen, hvor der er påsat ekstra pads, som jeg har købt i en butik, hvor de sælger akryl-akvarier. Disse pads har en grov og fin side og er måske ikke den billigste løsning, men super til formålet.

Min pumpe er købt ved Kop og kande og der kan monteres en stor spids af rustfri stål for enden, hvilket jeg bruger til at koge glasroser væk med, men ellers bruger jeg den uden spids når der skal pustes lidt i stenene.

Vh. Michael
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Rengøring af dit saltvandsakvarium

Indlæg af Michael_F »

Hvor dælen køber man sådan en kalkulsprøjte?

Jeg plejer at bruge en gul vaskesvamp. Dem man køber i en pakke med 10-15 stk i netto. Så bruger jeg den bløde side. Det fungerer fint. Jeg er hysterisk med at undgå at ridse mine ruder, så jeg er meget forsigtig.

men udemærket video der. Jeg vidste ikke man skal rode i bunden. Det må jeg hellere lige få gjort.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Jeg tror det er et fåtal af folk der roder i bunden ! Hvis man gør det i et lille akvarie med for meget sand i tror jeg man får frigivet alt for meget skidt
Meller
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

da jeg skrev her på forumet jeg rodet i bunden for at holde den ren (har set videoen før) fik jeg af vide af flere at det måtte jeg ikke... :S
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Indlæg af nybegynder »

Er du gal flot anemone og lille er den da ikke
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Indlæg af Miwes »

Meller skrev:da jeg skrev her på forumet jeg rodet i bunden for at holde den ren (har set videoen før) fik jeg af vide af flere at det måtte jeg ikke... :S
Jeg tror det afhænger meget af hvor kraftig filter du har koblet på. For tiden kigger jeg på den skummer jeg har fået anbefalet og sådan en fætter får sikkert hurtig styr på det. :wink:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Når jeg bruger min "pumpe" og blæser i stenene, så gør jeg det forholdsvis forsigtig, men der kommer altid en masse ud og det er i mit lille nano 75 liter med en Tunze 2009 skummer hurtigt væk igen.

Har også brugt denne metode førhen i de levende sten og er vild med denne lille "storm" når der rengøres i lidt større stil.

Vh. Michael
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"