Høj Nitrat og alger

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Høj Nitrat og alger

Indlæg af TNielsen »

Hej

Døjer med en ret høj nitrat på 100 eller derover (mål med salifert som ikke går højere) har skiftet vand i rå mængder uden noget synligt resultat, har også anskaffet mig en skummer selvom det var planen at køre uden (tunze 9008) men syntes ikke rigtig der er noget som bider på...

Skal jeg til at overveje noget vodka eller lignende for at om ikke andet bare at få nitraten lidt ned så jeg kan begynde at holde den i skak med vandskift og skummer?

Jeg startede ud i sidste uge med at få de der grønne prikker og kugler på sandet men syntes ikke rigtig det hverken vokser eller bliver flere, men i går og i dag er der virkelig sket noget med det brune det er nærmest 10 doblet på bare 24 timer, går ud fra det er nitratens skyld, men hvad skal jeg gøre, fiske det op af sandet eller vente og se tiden an?

Billede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Høj Nitrat og alger

Indlæg af Bingocaller »

Hvor gammelt er akvariet ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

En månedstid og startet op på dr tims one and only
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Med døde sten, ikke. Var de helt fri for gammel snask?.
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af IAmNotGr33n »

Jeg havde det samme problem da jeg startet op på "dr. Tim's" heldigvis har vi en super dyre handler i Rødovre "Decocean" jeg tømte mit akvarie for alt vand og fik lov til at tappe vand fra hans koral ø samt låne vanddunke af ham. Og siden jeg gjorde det har mit akvarie kørt perfekt... Så mit råd er start op uden alt det fra dr. Tim.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

der skal også tilsættes liv umilbart efter man dosere tims one and only for at fo produktionen igang..? jeg gider ikke bruge penge på alt det der trylleri, selvom det virker vil jeg forteyde det er jeg sikker på...
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Det er startet op på døde sten og dødt sand, og har brugt ammonium dråber i stedet for fisk, de første mange dage var ammonium ret højt og ville ikke falde, nok pga de døde sten ikke var rengjort godt nok, og det er det høje ammonium som jeg nu går ud fra er omdannet til nitrat som jeg så døjer med nu, derfor tænker jeg at vodka måske er en mulighed for, som jeg forstår det, så binder vodkaen nitraten så skummeren har nemmere ved at eksportere det ud af baljen? ret mig gerne vis jeg tager fejl....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

TNielsen skrev:Det er startet op på døde sten og dødt sand, og har brugt ammonium dråber i stedet for fisk, de første mange dage var ammonium ret højt og ville ikke falde, nok pga de døde sten ikke var rengjort godt nok, og det er det høje ammonium som jeg nu går ud fra er omdannet til nitrat som jeg så døjer med nu, derfor tænker jeg at vodka måske er en mulighed for, som jeg forstår det, så binder vodkaen nitraten så skummeren har nemmere ved at eksportere det ud af baljen? ret mig gerne vis jeg tager fejl....
Det er ikke helt rigtigt forstået. Det er dog rigtigt at det, af flere grunde, er nødvendigt at have en kraftig skummer hvis man doserer vodka.

Vodkaen fungerer som kulstof kilde for nogle bakterier som respirerer (ånder) nitrat. Alle organismer skal bruge en såkaldt elektrondonor og et respirationsmiddel for at få energi. Hos dig og mig er det også kulstof, der leverer elektronerne, og det er ilt vi bruger som respirationsmiddel. Biologer betegner os med et fint ord som kemo-organo-heterotrofe. Vi får energi og byggesten ved at spise organisk materiale, som vi oxiderer (forbrænder) med den ilt vi indånder. Ilten reduceres til vand, og det organiske stof forbrændes og forlader vores krop med udåndingsluften som CO2.

De bakterier der her er tale om er såkaldte denifricerende bakterier som fungerer omtrent som dig og mig, bortset fra at disse bakterier ud over ilt også kan bruge nitrat som respirationsmiddel. Disse bakterier er også kemo-organo-heterotrofe. Bakterierne bruger dog kun nitrat når der ikke er ilt tilstede. Processen kaldes denitrifikation, og den finder typisk sted i dine LS og i et meget tyndt lag i bundlaget. lige under det øverste iltede lag.

Faktisk sker der flere processer som også indvolverer andre typer bakterier, men i sidste ende bliver nitraten reduceret til frit kvælstof som forsvinder op i luften: NO3 → NO2 → N2O → N2

Under normale omstændigheder er vodka - efter min mening - en god metode til at nedbringe et højt nitratniveau. Men, men . . jeg er dog ikke sikker på det smart at bruge det sammen med Dr. Timms. Jeg ved intet om Dr. Timms, men det er bestemt ikke uden risiko at dosere kulstof og Dr. Timms gør vist noget af det samme.

Der står også lidt på wiki'en: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Vodka_Sukker_Eddike_(Vinegar" onclick="window.open(this.href);return false;)_(VSV)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Det kan godt være, at det jeg skriver nu ikke falder i så god jord, men for pokker, et akvarie et ikke et kemi forsøg, det er biologi, og der skal være balance mellem bakterier, næring, mineraler, salte og sporstoffer, ved at bruge alle mulige kemikalier og bakterier, vsv og alt muligt andet, gør i det meget sværrere at få et stabilt akvarie, i skruer på alle knapper på en gang, og det kommer der ikke noget godt ud af, men det er bare min mening, og der er sikkert andre meninger, brug i stedet tiden under indkørslen, med at kigge fisk og koraller som i gerne vil have i akvariet, når algefasen er overstået. held og lykke :pray:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Benny skrev:Det kan godt være, at det jeg skriver nu ikke falder i så god jord, men for pokker, et akvarie et ikke et kemi forsøg, det er biologi, og der skal være balance mellem bakterier, næring, mineraler, salte og sporstoffer, ved at bruge alle mulige kemikalier og bakterier, vsv og alt muligt andet, gør i det meget sværrere at få et stabilt akvarie, i skruer på alle knapper på en gang, og det kommer der ikke noget godt ud af, men det er bare min mening, og der er sikkert andre meninger, brug i stedet tiden under indkørslen, med at kigge fisk og koraller som i gerne vil have i akvariet, når algefasen er overstået. held og lykke :pray:
+1 :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Bare for det tilfælde, at mit indlæg måtte kunne opfattes anderledes, er jeg også enig med Benny (kulstoftilførsel er dog biologi)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

PoulD, det kan godt være at kulstoftilførsel teknisk set er biologi, men sammen med en opstartsfase, er det kemi (for mig) :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Wow sikke et svar, 1000 tak for det :)

Vil nu heller ikke lave det store kemi forsøg ud af det, vil sådan set bare se om jeg ikke kan få nitraten ned i et leje hvor jeg kan begynde at se en forskel og måske kunne vandskifte mig ud af det over tid, pt er nitraten jo helt ude af skalaen så den kan være alt mellem 100 og 100 milliarder :D

Men måske tålmodighed er vejen frem, de brune/grønne alger som måske kommer ud af de her snask der efterhånden har indtaget mine sten, bruger vel også nitraten for at udvikle sig?
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Smid en eller anden form for alge i din sump og evt et par store vandskift 25% med osmose vand og giv dit akvarie ro så skal det nok gå den rigtige vej.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Benny skrev:Det kan godt være, at det jeg skriver nu ikke falder i så god jord, men for pokker, et akvarie et ikke et kemi forsøg, det er biologi, og der skal være balance mellem bakterier, næring, mineraler, salte og sporstoffer, ved at bruge alle mulige kemikalier og bakterier, vsv og alt muligt andet, gør i det meget sværrere at få et stabilt akvarie, i skruer på alle knapper på en gang, og det kommer der ikke noget godt ud af, men det er bare min mening, og der er sikkert andre meninger, brug i stedet tiden under indkørslen, med at kigge fisk og koraller som i gerne vil have i akvariet, når algefasen er overstået. held og lykke :pray:
Som både PederRN og Poulid vil jeg gerne støtte Benny i hans betragtninger.
Specielt hans vending om, at dreje på alle knapper på en gang, er jeg specielt begejstret for.
Jeg er meget til metafoer da det hjælper mig til at huske hvordan tingene er skruet sammen.

Hørte flg. billede den anden dag:
Hvis du har en radio med feks 15 knapper. Alle knapper har 20 indstillingsmuligheder.
De skal indstilles på en helt bestemt måde i forhold til hinanden, for at lyden skal blive perfekt.
Ændrer du på én af knapperne, skal du til at indstille på alle knapperne for at modsvare den nye indstilling på den første knap.
Det er et helvede at finde den rette indstilling igen.
For når du rører knap 2 påvirker den de øvrige også osv osv.

Sådan fungerer balancen i vores akvarier også.
Har du fået en ubalance og prøver at rette op på det, med feks kemi, så griber/påvirker de forskellige værdier (ind i) hinanden.
Man ender med at blive som den jonglør med tallerkenerne på lange pinde, som drøner rundt for at forhindre dem i at falde ned.

Som Benny skriver - ro, tålmodighed og små bitte skridt, et af gangen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Valgte at bruge rådet om tålmodighed og undlade at skrue på for mange knapper og det var nok et godt træk (og et godt råd) for der er dælme sket noget de sidste 4-5 dage,
D. 8 målte jeg 100+ NO3,
D. 9 Målte jeg igen 100+ NO3 men testen var lysere end dagen før,
D. 11 målte jeg så lidt lysere end 100 NO3
og i dag D. 13 er vi nede omkring de 25, så tålmodighed betaler sig alligevel :D

Men nu har her så et tillægsspørgsmål, de brune alger som har indtaget mine sten forsvinder de af sig selv eller skal jeg igang med børsten for at få det væk?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"