Benny skrev:Det kan godt være, at det jeg skriver nu ikke falder i så god jord, men for pokker, et akvarie et ikke et kemi forsøg, det er biologi, og der skal være balance mellem bakterier, næring, mineraler, salte og sporstoffer, ved at bruge alle mulige kemikalier og bakterier, vsv og alt muligt andet, gør i det meget sværrere at få et stabilt akvarie, i skruer på alle knapper på en gang, og det kommer der ikke noget godt ud af, men det er bare min mening, og der er sikkert andre meninger, brug i stedet tiden under indkørslen, med at kigge fisk og koraller som i gerne vil have i akvariet, når algefasen er overstået. held og lykke

Som både PederRN og Poulid vil jeg gerne støtte Benny i hans betragtninger.
Specielt hans vending om, at dreje på alle knapper på en gang, er jeg specielt begejstret for.
Jeg er meget til metafoer da det hjælper mig til at huske hvordan tingene er skruet sammen.
Hørte flg. billede den anden dag:
Hvis du har en radio med feks 15 knapper. Alle knapper har 20 indstillingsmuligheder.
De skal indstilles på en helt bestemt måde i forhold til hinanden, for at lyden skal blive perfekt.
Ændrer du på én af knapperne, skal du til at indstille på alle knapperne for at modsvare den nye indstilling på den første knap.
Det er et helvede at finde den rette indstilling igen.
For når du rører knap 2 påvirker den de øvrige også osv osv.
Sådan fungerer balancen i vores akvarier også.
Har du fået en ubalance og prøver at rette op på det, med feks kemi, så griber/påvirker de forskellige værdier (ind i) hinanden.
Man ender med at blive som den jonglør med tallerkenerne på lange pinde, som drøner rundt for at forhindre dem i at falde ned.
Som Benny skriver - ro, tålmodighed og små bitte skridt, et af gangen.
Erik