"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

54 liter nano - 60 liter sump - LPS og softies

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Meller skrev:saltsyre vil da dræbe hele akvariet også??
Efter hvad jeg kan se, skal man selvfølgelig passe på med det, og ikke bruge mere end et par mL om dagen, for at sikre sig at Ph'en ikke går bananas. Jeg har dog ikke lige kunnet finde ud af hvilken koncentration man skal bruge...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af MoG »

Jeg købte en flaske Joes juice til en lille 100 mand .. Nogen vil sige det er alt for dyrt, men jeg har stadig masser tilbage.. Og jeg købte den i juni 12. Så med mindre man er hårdt ramt af glasroser mv. Så bliver man sgu ikke ruineret af en flaske til 100kr en gang om året! :wink: Jeg gider ikke fedte med kogende vand og hvad der ellers bliver foreslået.. Men skal man bruge meget, ja så kan det ikke betale sig! Så må man kigge på alternativerne! :wink:
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg kan godt se hvad du mener. Dog har jeg ikke lige ærinder i en saltvandsbutik i de næste par dage, og fragt kan jo nemt nærmest fordoble prisen, så jeg tror at jeg vil nappe et par stykker om dagen med lidt syre, og se om de ikke kan slås ned på den måde. Det gode ved den løsning er at jeg har noget at få tiden til at gå med, imens der er gang i indkøringen Men tak for forslagene :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Kampen mod roserne går lidt trægt. Jeg syntes der dukker 3 små nye op, hver gang jeg var nuked en stor. Men kampen fortsætter!

Heldigvis er der også meget godt at se på i akvariet.
De brune alger ser allerede nu, efter en enkelt uge, ud til at være på retur, og de grønne er ved at vise sig. Det eneste jeg tester for er NO3, og den ligger stabil på under 0,5. Så jeg går bare og venter på en spike. På samme tid som de grønne alger har vist sig, har jeg også spottet vækst hos kalkalger, hvilket jo må siges at være et godt tegn. Jeg har også spottet børsteorm, spaghettiorm (tror jeg), en lille turbosnegl, pods, nogle svampe og en masse andet godt.
Fedt med så meget liv allerede!
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg købte 2 lysmata wurdemanni rejer fra Dyrehandleren i Horsens, de spiste dem jeg havde i akvariet i løbet af et par dage. Ved ikke om han har flere tilbage, han havde omkring 50 da jeg var der, men prøv at kontakte ham.

Dem jeg købte var fanget i naturen og ikke opdrættet. Nogen siger det gør en forskel, men ved ikke om det passer.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Det er planen at der skal en eller to af dem i, så fedt at vide at han har dem, fra tid til anden. Jeg var dernede i weekenden, bare for at kigge, og der så jeg nu ikke nogen af dem. Dog vil jeg også hellere vente lidt med at komme dem i, så jeg kan komme igennem en ordentlig indkøring før jeg belaster systemet.
Jeg har også hørt at de helst tager de små, så jeg prøver at holde de største nede, og ser hvad der sker :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Lidt nyt til dagbogen.
Det går fremad både med grønne alger og kalkalger.
Billede
Her til morgen har jeg igen målt 0 NO3, hvilket jeg ikke har gjort siden jeg kom sten i, så jeg tror at der er ved t være styr på næringsværdierne. I det hele taget er der meget fint tjek på værdierne. salinitet er hævet til 1.026, temperaturen ligger stabilt mellem 25.5-26 (er det højt nok?), og skummeren er begyndt at trække mere og mere grønligt snask ud.
Dog syntes jeg at min KH og Mg falder lidt drastisk. På den aller første uge faldt KH med næsten 5 og Mg faldt med mere end 100. Kan det passe at det er kalkalgerne alene der trækker så meget?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Efter lidt overvejelser frem og tilbage, besluttede jeg mig for at rokere lidt rundt på stenene, for at give lidt mere plads
Billede

Jeg har ikke kunnet måle hverken NO2 eller NO3 de sidste tre uger, og algerne er på stærk tilbagegang. Jeg havde en snegl der døde, som jeg lod ligge, og selv da den begyndte at forgå, kunne jeg ikke se det på målingerne, så jeg tror at der er ved at være ende på den første del af indkøringen.

Pt. venter jeg på et par LED-skinner fra Kina, der skal hænge over sumpen, og jeg overvejer stadig hvad jeg skal gøre med mit lys.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med glasroser

Indlæg af jonas _sandager »

Så blev jeg algefri og kan stadig ikke måle NO3, derfor besluttede jeg mig for at det var tid til en fisk (eller faktisk to)
Dermed flyttede Jean-Paul og Simone ind i stuen (min pap-datter på 6 insisterer på at akvariets beboere skal have navne, så nu får bliver de opkaldt efter filosoffer. Eremitten hedder Thales).
Billede
Jeg er stadig fuldstændigt overrendt med glasroser, så der er bestilt et par Lysmata Wurdemanni fra Reef Farmers næste Dejong-tur, som kommer om ca en måned. Så må vi se om jeg er så heldig at de gider at æde dem.
Ellers er planen at se hvordan de nye beboere påvirker vandværdierne, og hvis det ikke går helt amok, så smide lidt Xenia eller et kenyatræ i om en uge eller to, og se hvordan det tager det.
I øvrigt har jeg fået en masse stomatellasnegle med som hitchhikere fra de levende sten. De er nogle grimme sataner, men jeg skal love for at de har gået godt til algerne :)
Billede
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Michael_F »

Det ser godt ud! Har du købt levende sten over nettet, eller i en fysisk butik?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Tak! :-)
Jeg er også glad for det, indtil videre.
De er købt i tropeland i Skanderborg, og de var simpelthen spillevende. Jeg har alle mulige former for liv i dem, og det eneste minus var at der også var mange glasroser i. Meeen, man kan jo ikke få det hele ;-)
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Paulsen »

Tillykke med dit akvarie !
Sjovt nok præcist samme akvarie størrelse jeg snart starter op :)

Har du underlag mellem akvarie og bord?
Har du ikke problemer med cirkulations pumpen skaber resonans i siden som går i glasset/ned i bordet og brummer?

Skal du ikke vise nogle billeder af sump og rørføring så vi kan se hvordan du har lavet det :) ??
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Der er liggeunderlag mellem bord og akvarier både for DT og sump.
Hvis du tænker på power head, så brummede det lidt til at starte med. Men efter der er kommet lidt snask i de bevægelige dele er det meget lidt nu. Jeg har dog en del støj fra returpumpen, der forplanter sig i pvc'en og skaber en del resonans. Men jeg er i gang med at finde noget slange til at komme imellem, så det kan tage vibrationerne. Det håber jeg kan hjælpe lidt.

Jeg kan godt prøve at knipse et par sumpbilleder. Det er dog helt primitivt, og klemt ned på meget lidt plads.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Som sagt er mit underskab ikke noget jeg er stolt af. Det er en blanding af kompromiser pga plads og økonomi, men her er alligevel et par billeder. Undskyld genskær :)
Billede
Billede
Billede
Hullet i bagvæggen var der i forvejen, da ham jeg købte skabet af havde brugt det til tv-møbel, så det kan jeg ikke tage ansvar for ;) Skummerkoppen kan lige nøjagtig løftes af og lempes ud over akvariekanten på skrå. Som sagt er det hele lidt et kompromis, men min kæreste nægtede blankt at få et traditionelt akvariemøbel ind i stuen, så jeg måtte bruge hvad hun kunne acceptere, og få det bedste ud af det. Det virker trods alt, og så slipper jeg jo for at skulle overveje køb af alt muligt liret grej, da der jo alligevel ikke er plads til det :h

Det eneste der mere er planer om i skabet, er at sætte et par LED-lister op i loftet, og komme noget cheato i kammeret med LS. De er bestilt i Kina for over en måned siden, men er dog ikke dukket op endnu :crybaby:
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Paulsen »

Ser godt ud ! :)
Imponerende man heller ikke kan se liggeunderlaget.
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Billede
Så kom LED-skinnerne fra Kina. Det er nu lidt utroligt hvor meget lys man kan få for 60 kroner derovre :)
Umiddelbart syntes jeg at skummeren er gået en del ned i effektivitet efter det er kommet op. Kan det passe?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Michael_F »

Hvordan går det med dit akvarie?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Halløj. Det går lige så stille der ud af :-)
Siden sidste trådopdatering er der kommet lidt koraller i. En sten med zoaer, water melon og green hulk, en euphyllia, samt en meget lille pumping xenia og en lille lilla skive, der begge er venligst sponsoreret af Tobias herindefra sammen med noget cheato til sumpen. næste uge skulle der komme et par extra blødkoraller og et par wurdemanni-rejer. Så på den front går det stille og roligt fremad.

På den lidt mindre fede side, er jeg stadig i hård kamp imod glasroser. Men der er indkøbt aiptasia-x og så håber jeg på at de nye rejer vil gå om bord i dem :-)
Værdierne er fine, og der er ingen alger af betydning. Dog er der en lille smule brun cyano på bundlaget. Men det er vist bare et indkøringsfænomen, og er i øvrigt på tilbacetog.
Ud over det, er jeg ved at være lidt træt af min skummer. Den kører egentlig fint, men den larmer altså lige rigeligt. Det samme med returpumpen. Pumpen skal vist bare isoleres med noget skum og en blød slange, men skummeren er et større problem, da pladsen i skabet ikke er til det helt store. Tænker lidt på at se efter en luftskummer, men er på den anden side heller ikke så meget for at skulle bøvle med luftsten.
Og så går jeg stadig og overvejer lyssituationen. Men det er vist bare et spørgsmål om tid før jeg bestiller et 24x3w fra aquastyleonline. Ville helst handle herhjemme, men prisforskellen er godt nok lidt i overkanten til at jeg syntes at jeg har råd :-\

Jeg vil prøve at nappe et par billeder når de nye koraller er på plads :-)

...pyh, det blev et langt svar på et simpelt spørgsmål. Beklager
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Tobias »

Hej Jonas!

Håber at du blev glad for tingene :) Når du får lyst til mere, så kan du bare komme forbi Tranbjerg, så skal du nok få lov til at klække lidt af de forskellige koraller :)

Det ser forresten godt ud, og jeg håber du slipper af med glasroserne, når du får rejerne :) Har selv lidt glasroser, så skal derfor også selv have mig et par wurdemanni en dag :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Det kan du tro. Jeg takker igen! :)
Havde lige en perfekt plads til xeniaen, og skiven har jeg også fundet en rigtig god plads til, tror jeg.

Når jeg lige har fået lidt mere at bytte med, syntes jeg helt sikkert at vi lige skal udveksle lidt, også hvis der er andre fra Viby/Århus S der vil være med :)

Nu må vi lige se hvordan det går med mine rejer. Men hvis det viser sig at de begge to er sultne efter glasroser, kan du evt overtage en af dem når de har gjort kål på mine. Jeg har jo ikke uendeligt meget plads, så grunden til at jeg bestilte to, var mest for at øge chancen for at én af dem kunne hjælpe mig.
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af Tobias »

Det var godt! Xenia bliver hurtigt rigtig flot, når det bliver til store bukette, men pas på det ikke overtager for meget :) Du behøver skam ikke at have noget at bytte med, jeg kan godt undvære én cm her og der - jeg er selv på SU og ved hvordan det er med pengenød :P

En anden fordel ved at have to, er at de så oftere kommer frem i stedet for bare at gemme sig :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Fedt! Det er sgu pænt af dig :)

Xeniaen har fået sig egen lille sten, midt i sandet. Prøver den at komme væk derfra bliver der gjort kort process :)

Den pointe kan du selvfølgelig have ret i. Som sagt, lad os nu se om der overhovedet er nogen af dem der gider røre dem.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Så er der sket lidt igen. I mandags kom der to wurdemannier fra De Jong. Jeg har ikke kunne se en decideret nedgang i glasroser endnu, men har dog set en af dem være henne og nippe til en, så forhåbentlig kommer det :) Og ud over det, sytes jeg at det er nogle flotte rejer.
Jeg har ligeledes fået en god portion frags - også fra Reeffarmer. Gode sager :)
Det blev til to gorgoniaer, en grøn sinularia, En sten med 2 sarchophyton på, en rød discosoma samt lidt tyrkis palytoa. Det hele kom i går aftes, så jeg glæder mig til at se hvordan det ser ud, når lyset har været på lidt.
Der skal nok komme lidt billeder, når de er faldet lidt på plads :GO
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump

Indlæg af jonas _sandager »

Så fik jeg knipset et par billeder. Det er ikke blevet i særligt god kvalitet, desværre, da mit telefonkamera kræver en del arbejde, før det vil makke ret. men jeg håber da, at man kan se hvad der sker i akvariet.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
(Jaja, det var et ekstra dårligt billede, men jeg syntes det var lidt sjovt, da en af de nye rejer lige titter ind)
Billede
Som man kan se på det sidste billede, er der et område af zoaerne, der er begyndt at forsvinde. Det ligner for mig, at de bliver spist. Det passer nok meget godt med, at jeg, da jeg fik dem, fandt et par nøgensnegle, der meget lignede dem der æder zoaer. Jeg hev dem dog ud, og har ikke set nogen siden. Men i dag fandt jeg noget der kunne have været sådan et bæst. Det gente sig, men det fik en tur med en kanyle, til jeg var nogenlunde sikker på at der ikke var mere levende snegl tilbage. Håber det hjælper lidt på dem :)

Ud over det, har jeg noget cyano på bunden. Det tager jeg dog med ro indtil videre, og ser om ikke det fortager sig, som tiden skrider frem.

Og slutteligt er der som sagt glasroserne. Jeg har dog set begge rejer virke interesserede i dem, så det skal der også nok komme styr på :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Meller »

Ser sku godt ud, er lidt misundelig :p
vi har jo startet ca. samtidig og med ca samme størrelse, så sammenligner lidt mit med dit :p
hvad har du til at gøre rent? :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Tak skal du ha' :-)
Ja, de er vist startet med få dages mellemrum, de to akvarier. Jeg har fået en hel hær af snegle med som hitch hikers i mine sten. Der er stomatella-snegle, der guffer alger dag og nat, og så dukker der også en masse små andre op når lyset bliver slukket, kan ikke lige huske deres navn. Ud over det, kom jeg også 3 snegle i, der blev købt som turboer. I virkeligheden er det dog nogen der på engelsk hedder banded trochus. De spiser også godt. Dog bliver de lidt store, så jeg overvejer at aflevere dem tilbage til sælgeren, som vi aftalte da jeg købte dem :-) De har det også med at vælte på sandet, og ikke kunne vende sig selv.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Jerslev »

saltsyre er udmærket. Brug en af målepipetterne fra Saliferts testsæt. Køb på apoteket et sæt nåle og fyld så saltsyre i pipetten - 2-3 streger er nok - altså fyld op til 0,2-0,3 cm - Husk at skyllenålen bagefter, ellers ruster den meget hurtigt
Ph falder nok en smule, men der er jo intet liv i akvariet, så det retter sig hurtigt. Tag så en eller to anemoner om dagen.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af Meller »

hmm ja så har jeg jo slet ikke nok snegle i :p jeg har 4 ialt, også tror jeg der er en 5 stykker fra mine levende sten, men de er meget små... så skal nok havde en håndfuld mere :p
hvis sneglene bliver for store har du også en sump/refugium du kan smide dem over i? :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Jerslev skrev:saltsyre er udmærket. Brug en af målepipetterne fra Saliferts testsæt. Køb på apoteket et sæt nåle og fyld så saltsyre i pipetten - 2-3 streger er nok - altså fyld op til 0,2-0,3 cm - Husk at skyllenålen bagefter, ellers ruster den meget hurtigt
Ph falder nok en smule, men der er jo intet liv i akvariet, så det retter sig hurtigt. Tag så en eller to anemoner om dagen.
Hejsa. Tak for rådet :)
Jeg ved ikke om du har læst side 2 af tråden, men der er i hvert fald liv i baljen nu, og kampen mod glasroserne er gået ind i et nyt kapitel :h
Min erfaring med saltsyre er, at der er ret stor risiko for at en lille del af anemonen overlever, og bare bliver til en til to nye. Men hvis man er meget grundig, kan det ok godt lykkes.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Meller skrev:hmm ja så har jeg jo slet ikke nok snegle i :p jeg har 4 ialt, også tror jeg der er en 5 stykker fra mine levende sten, men de er meget små... så skal nok havde en håndfuld mere :p
hvis sneglene bliver for store har du også en sump/refugium du kan smide dem over i? :)
Jeg er ikke sikker på at flere snegle nødvendigvis er løsningen. En turbo burde allerede kunne æde alt i vores størrelse akvarier. Ud over det, har jeg heller ingen alger i min sump, på trods af at der også er godt med lys, og meget få snegle. Så egentlig tror jeg bare at løsningen er at finde balancen og sulte dem ud. Jeg havde mange grønne alger (meget mere end på det billede der ligger i tråden) i min indkøring, men selv da, kunne jeg ikke måle noget næring i vandet. Algerne har simpelthen optaget det hele. Så så længe der er alger, tror jeg det er svært at regne med sine værdier som udtryk for det egentlige næringsindhold i akvariet. Derfor virker det for mig klogere at lade det rase ud, og så blot nyde alle de fede ting du allerede har i akvariet i mellemtiden :)
...blot et forslag, fra én nybegynder til en anden :beer:
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"