Idag fandt jeg ud af, at jeg vil prøve saltvandsfisk efter 2-3 år med ferskvand.
Men hvis jeg ikke skal nøjes med 5-20 liter, må jeg skære nogle liter af min Mbunaplan, så det skal gøres ordentligt!

Indtil videre har jeg fundet ud af at de fleste koraller(er det det rigtige ord for snegleagtig dekoration?) skal bruge masser af lys, og at nogle skal fodres.
Og så noget om vandværdier og sådan noget.
Fisk og skalddyr
Men nu har jeg altså 54 liter at gøre godt med, og en masse spørgsmål til jer...
Først og fremmest noget med befolkningen.
Hvor mange fisk kan man have i sådan et akvarie? Når det er ferskvand taler folk jo hele tiden om en cm. fisk per liter, (selvom der er for mange undtagelser til at den rigtig kan bruges) men gælder den også her? Jeg synes at mange bare har en enkelt eller to klovnfisk...
Jeg havde kig på følgende fisk/dyr(ikke dem alle sammen):
Almindelig klovnfisk
Mandarinfisk
Kardinalfisk
Pyjamasfisk
Blåbåndet eremitkrebs
Dannebrosreje/pudsereje
Sexy anemone shrimp(i et akvarie ved siden af)
Gulhalet blå damsel
Azur damsel(den tror jeg ikke jeg kan undvære)
Pictichromis paccagnellae
Boksekrabbe
Domino jomfrufisk
Hvilke af de fisk og hvor mange kan jeg have?
Her er lige, hvad jeg ville tage, hvis jeg kunne have 10 stk. og kunne vælge frit fra listen ovenover, så i har en ide om, hvad jeg gerne vil have:
3 Azur damsel
2 Klovnefisk
1 Mandarinfisk
1 Kardinalfisk
1 Pictichromis paccagnellae
1 Pudsereje
1 Blåbåndet eremitkrebs(hvis jeg kunne finde en, ellers en ekstra reje eller en krabbe)
Men det er der selvfølgelig ikke plads til...
De fire øverste er jeg meget glad for

Men altså, hvilke af de fisk er egnede til begyndere og hvilke går slet ikke?
Og hvad skal jeg fodre med?
Indretning
Og så er der problemet med indretningen...
Jeg har altid hadet snegle og orme og sådan noget, men sådan nogle ting som søanemoner ser jo flotte ud og er et must for klovnfisken, så dem bliver jeg jo nødt til at håndtere, er der andre med sneglefobi, der har et godt råd?
Hvordan sætter man egentlig alle de koraller fast?
Hvor meget lys skal jeg have i et 54 liters med standartmål(60x30x30)? er det nok med det ene 15W T8 rør der sidder i, eller skal jeg lave en ny lampe til det?
Hvor er det bedste sted at købe invertebrater/koraller? Jeg mener, at jeg fandt et sted på nettet engang, men der tænkte jeg jo ikke på at gemme siden

Baggrund
Jeg er helt vild med den baggrund ham her har: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=18&t=58832" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der nogen der ved, hvordan man laver sådan en, så den ligner de levende sten, jeg bruger i akvariet? kunne man evt. lave den af levende sten, så man også får filterfunktionen med?
Og så var det vist også det.
Håber ikke, at i gav op på halvvejen...
På forhånd mange tak for hjælpen:-)
Tobias