Vandskift "skal, skal ikke"
- Miwes
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 1985
Vandskift "skal, skal ikke"
Nu har jeg støvet mange tråde igennem herinde og der er mange meninger omkring det at skifte vand mod de af jer der stort set ikke skifter, men derimod bruger en masse tilsætning af kemikalier og sporeelementer i alle afskygninger.
Når det kommer til store akvarier med masser af koraller, kan jeg godt forstå at der skal skiftes rigtig meget, for at tilføre nok af det hele, men ved mindre akvarier med langt mindre antal koraller, ville det der være muligt at "nøjes" med et ugentlig vandskift.
Der har været en del snak omkring at korallerne mister deres farve, men ved vandskift kommer farven tilbage.
Er der nogen som har "forsket" lidt i dette skal, skal ikke ?
Vh. Michael
Når det kommer til store akvarier med masser af koraller, kan jeg godt forstå at der skal skiftes rigtig meget, for at tilføre nok af det hele, men ved mindre akvarier med langt mindre antal koraller, ville det der være muligt at "nøjes" med et ugentlig vandskift.
Der har været en del snak omkring at korallerne mister deres farve, men ved vandskift kommer farven tilbage.
Er der nogen som har "forsket" lidt i dette skal, skal ikke ?
Vh. Michael
- Bobbe88
- Dragefisk
- 13
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2012
Re: Vandskift "skal, skal ikke"
Nogle klare sig måske med diverse tilsætninger, men vandskifte (med osmosevand) vil altid være godt, da du på den måde kommer af med noget af den overskydende næring i akvariet.
Jeg vil sige, at vandskifte er en fast del af det at have saltvandsakvarie. Selvfølgelig svinger størrelsen, alt efter hvor stort et akvarie man har.
Selv har jeg et 250 liters og jeg skifter 9L (det svarer til én spand) hver 2 uge ca.
Hvis der går længere, så kan jeg se, at der begynder at vokse alger.
Jeg vil sige, at vandskifte er en fast del af det at have saltvandsakvarie. Selvfølgelig svinger størrelsen, alt efter hvor stort et akvarie man har.
Selv har jeg et 250 liters og jeg skifter 9L (det svarer til én spand) hver 2 uge ca.
Hvis der går længere, så kan jeg se, at der begynder at vokse alger.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg har en balje på 250 L og skifter hver uge 20 L (8%).
Jeg gør det mest af alt fordi jeg hygger mig med det. Nu det jo heller ikke så meget som skal skiftes.
De første 3 mdr efter opstart kom der kun det vand i, som var fordampet.
Jeg tror at flere som kører balling har en stor fordel ved ugentlige vandskifte, da man vist kan udelade Natriumchlorid-frit havsalt i Balling tilførsel.
Men kan da kun se vandskifte som en fordel.
Michael nu starter du vist en lavine af indlæg, da der er temmelig mange holdninger omkring dette. Dejlig med godt læsestof.
Jeg gør det mest af alt fordi jeg hygger mig med det. Nu det jo heller ikke så meget som skal skiftes.
De første 3 mdr efter opstart kom der kun det vand i, som var fordampet.
Jeg tror at flere som kører balling har en stor fordel ved ugentlige vandskifte, da man vist kan udelade Natriumchlorid-frit havsalt i Balling tilførsel.
Men kan da kun se vandskifte som en fordel.
Michael nu starter du vist en lavine af indlæg, da der er temmelig mange holdninger omkring dette. Dejlig med godt læsestof.

Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bobbe88
- Dragefisk
- 13
Det er først for nyligt, at jeg har skiftet til osmosevand, hvilket har givet en tydelig reducering i PO4, som visuelt har resulteret i flottere koraller og alger har trukket sig tilbage.Miwes skrev:Hej Bobbe88
Tilfører du så en masse sporelementer oven i dit vandskift.
Vh. Michael
Jeg er så småt begyndt at kunne måle, at min CA og MG er svagt faldende, efter skiftet til osmosevand, hvor dette førhen blev dækket af postevandet. Derfor er jeg startet på at dosere ganske småt af disse 2 (Grotech Calcium pro instant og Grotech Magnesium pro instant) og kun når jeg kan måle, at værdierne er ved at være lave. Med tiden håber jeg at finde en dosering som jeg kan tilsætte ved hvert vandskifte, der passer overens med, at jeg kan holde et stabilt niveau i akvariet. Udover det, så tilsætter jeg også salt (som indeholder CA og MG m.m.) ellers ikke andet.
- Moente
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Vandskift udelukkende kan til en vis grad holde en balje kørende - selv med SPS og muslinger. Havde i sin tid en lille balje på 54L med netop SPS og muslinger, og det gik fint og var tilstrækkeligt med ét ugentligt vandskift på ca 8 liter.
Nu har jeg ca. 150 liter vand i stuen, og i forbindelse med at jeg nu kører zeovit, så bestræber jeg mig på at skifte en spandfuld om ugen. Der er så mange gode mineraler og andet i saltet, så frisk saltvand indeholder mange lækre ting, som ikke findes i traditionelle ballingblandinger.
Jeg kørte også lang tid uden vandskift, og det gik også fortrinligt. Men for mig er det en no-brainer ikke at skifte vand ugentligt. Det tager en time at fylde en spand med osmosevand, og så tager det maks et kvarter at blande salt i, hive vand ud af akvariet og hælde det nye saltvand i.
Nu har jeg ca. 150 liter vand i stuen, og i forbindelse med at jeg nu kører zeovit, så bestræber jeg mig på at skifte en spandfuld om ugen. Der er så mange gode mineraler og andet i saltet, så frisk saltvand indeholder mange lækre ting, som ikke findes i traditionelle ballingblandinger.
Jeg kørte også lang tid uden vandskift, og det gik også fortrinligt. Men for mig er det en no-brainer ikke at skifte vand ugentligt. Det tager en time at fylde en spand med osmosevand, og så tager det maks et kvarter at blande salt i, hive vand ud af akvariet og hælde det nye saltvand i.
Mvh Tobias
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 966
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Jeg kører uden skummer i mit 430 liters, og er istedet afhængig af en velkørende DSB og ugentlige vandskifte- skifter 30 liter om ugen og hygger mig med det- pumper og overflade skimmer bliver efterset ved samme lejlighed...
Har for år tilbage kørt en lang periode uden vandskifte (da havde jeg dog skummer på) det gik fint i et par år, men så kom ulykkerne også væltende og det tog meget lang tid at rette op igen...
Er idag af den overbevisning at vandskifte er et must, hvis akvariet skal køre problemfrit i en årerække...
Har for år tilbage kørt en lang periode uden vandskifte (da havde jeg dog skummer på) det gik fint i et par år, men så kom ulykkerne også væltende og det tog meget lang tid at rette op igen...
Er idag af den overbevisning at vandskifte er et must, hvis akvariet skal køre problemfrit i en årerække...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- MoG
- Rev haj
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Har 300 liter vand i alt.. Skifter 22 liter vand hver/hver anden uge.. Bruger en 3000liters pumpe til formålet.. Så det tager sgu ikke mange minutter og skifte vand!:-)
Morten
- jonas _sandager
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Fra da mit akvarie var et planteakvarie der blev gødet efter EI, hvor man skifter 50% vand om ugen, er jeg bare blevet ved at skifte hver uge, dog 'kun' 10% (7 liter). Men ud over at det tager lidt tid, er der så nogen der kan nævne nogen ulemper ved vandskifte? Så vidt jeg har kunnet læse mig til på nettet, er det ret entydigt en god ting?
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Jeg skifter 22 L vand om ugen på mit 546 L (knap 650 liter i hele systemet), og bruger denne mulighed til at suge detritus op fra stenene.
- Miwes
- Palet kirurg
- 13
Jeg er lidt overrasket over, hvor mange der trods alt skifter på ugentlig basis, hvilket får mig til at tænke over min egen situation med et lille 75 liters, hvor jeg tænker på at skifte 6 liter om ugen, via påfyldningskar der stille og roligt henover en 30 min. fylder de 6 liter på og det samme med aftapningen, så vandstanden er næsten uden ændring i akvariet.
Men jeg har også blandet de tre flasker til Balling-metoden, men nu bliver jeg lidt i tvivl om det vil være nok med vandskift og tilsætning af henholdsvis jod og Amino Acid til korallerne.
I må lige bære over med mine måske lidt dumme spørgsmål, men er tilbage på skolebænken
Hilsen Miwes
Men jeg har også blandet de tre flasker til Balling-metoden, men nu bliver jeg lidt i tvivl om det vil være nok med vandskift og tilsætning af henholdsvis jod og Amino Acid til korallerne.
I må lige bære over med mine måske lidt dumme spørgsmål, men er tilbage på skolebænken

Hilsen Miwes
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg kører med Balling på de 3 dunke. Har også tilført de 3 sporestoffer i de 2 dunke, som der henvises til. Holder derved mine værdier stabile hele ugen.
Kører alligevel med ugentlig vandskifte.
Tror da kun det er et plus at gøre sådan.
Kører alligevel med ugentlig vandskifte.

Tror da kun det er et plus at gøre sådan.

Venlig hilsen Mark 

- ordy
- Kejser fisk
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
Det kommer vist an på hvor mange koraller du har (altså hvor stort dit forbrug er)Miwes skrev:Jeg er lidt overrasket over, hvor mange der trods alt skifter på ugentlig basis, hvilket får mig til at tænke over min egen situation med et lille 75 liters, hvor jeg tænker på at skifte 6 liter om ugen, via påfyldningskar der stille og roligt henover en 30 min. fylder de 6 liter på og det samme med aftapningen, så vandstanden er næsten uden ændring i akvariet.
Hilsen Miwes
Tror rolig du kan starte med kun at skrifte vand så kan du jo altså eksperimentere med om spore stofferne kan gøre en forskel senere hen..
Selv skifter jeg 20 l ugentligt (7%)
og jeg køre med balling hvor i der er tilføjet sporeelement 1,2,3
Meen når jeg ingen så længe skal blande balling igen har jeg besluttet mig for det bliver uden disse spore elementer
har en eller anden ide om at mine koraller for rigeligt ved mine ugentlige vandskift og at jeg har en masse tilovers i mit vand som skaber nogle problemer.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
viewtopic.php?f=92&t=48650
- Mikkel E
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Det kommer an på dine ambitioner, langt hen af vejen kan du klare dig med vandskifte og intet andet.
En række fordele ved vandskift som jeg ser det:
Det er billigt
Du kan have en større belastning på akvariet
Det er den simpleste måde at få et akvarie til at køre på
Det er nemt at fjerne uønskede ting
Hvis man ikke bruger nyopblandet saltvand og man anvender osmosevand, så er der kun gode ting ved vandskifte.
Den eneste grund til at man ikke skulle gøre det, er at akvariet bliver afhængigt af at man har en rutine med vandskifte, så hvis man vil have det så automatiseret som muligt, som nogle gerne vil, så tror jeg det er det der afholder dem.
Medmindre du har en plan om at fylde akvariet op til randen med stenkoraller, så tror jeg der går lang tid før det du får et behov for at lave andet end vandskifte, hvis du da overhovedet får et behov for det
En række fordele ved vandskift som jeg ser det:
Det er billigt
Du kan have en større belastning på akvariet
Det er den simpleste måde at få et akvarie til at køre på
Det er nemt at fjerne uønskede ting
Hvis man ikke bruger nyopblandet saltvand og man anvender osmosevand, så er der kun gode ting ved vandskifte.
Den eneste grund til at man ikke skulle gøre det, er at akvariet bliver afhængigt af at man har en rutine med vandskifte, så hvis man vil have det så automatiseret som muligt, som nogle gerne vil, så tror jeg det er det der afholder dem.
Medmindre du har en plan om at fylde akvariet op til randen med stenkoraller, så tror jeg der går lang tid før det du får et behov for at lave andet end vandskifte, hvis du da overhovedet får et behov for det

- MoG
- Rev haj
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Det du skriver med langsom udskiftning og uændret vandstand, har vel egenligt ikke noget at sige? Jeg slukket min retur og skummer i de 5-10 min det tager at tappe af og fylde på! Så renser jeg lige skummerkop med det samme.. Hvis ikke jeg slukker Skummeren går den bare amok!:-)
Morten
- Miwes
- Palet kirurg
- 13
Det med en lidt længere tid i vandskiftet, var egentlig for at gøre det lidt skånsomt.
Nu er det et lille akvarium, så det er meget begrænset med mulighed for fisk og to klovner og et par rejer er nok grænsen, så lidt flere koraller...sådan stille og roligt.
Nu vil jeg selvfølgelig måle vandet jævnligt og få noget erfaring med hvor meget der skal i af de forskellige dele, men hvis det viser sig at et ugentlig vandskift vil være nok og tilsætning af jod, så kan det vist ikke blive lettere.
Derfor er jeg meget spændt på denne tråds udvikling og hvad der kommer af erfaringer fra jer
Vh. Michael
Nu er det et lille akvarium, så det er meget begrænset med mulighed for fisk og to klovner og et par rejer er nok grænsen, så lidt flere koraller...sådan stille og roligt.
Nu vil jeg selvfølgelig måle vandet jævnligt og få noget erfaring med hvor meget der skal i af de forskellige dele, men hvis det viser sig at et ugentlig vandskift vil være nok og tilsætning af jod, så kan det vist ikke blive lettere.
Derfor er jeg meget spændt på denne tråds udvikling og hvad der kommer af erfaringer fra jer

Vh. Michael
- Bobbe88
- Dragefisk
- 13
Tilsætning af jod - hvad gør det?
- Miwes
- Palet kirurg
- 13
Jeg bruger Tropic Marin Pro-Coral-IOD og det er en dråbe dagligt til 200 liter vand.
Jod skulle efter sigende være det sporelement der har en meget bred virkning.
Lige fra krabber til koraller har glæde af det, hvor f.eks ved skaldyr har det indvirkning på hvordan deres skal udvikles og ved korallerne hjælper det på opbygning af skelettet...det er som jeg har fået det fortalt, men er ikke expert på nogen måde.
Tilføjelse:
Fandt lige en lille beskrivelse i æsken.
--------------------------------------------------------------------------
Af alle sporeelementer fundet i naturlig havvand, er jod det stof der har den største række af virkninger.
Som en vigtig komponent af skjoldbrusk-kirtlens hormoner, forebygger Jod mod struma.
Det er også uungåeligt for hærdningen af kitin-skallen hos krebsdyr.
Røde kalkalger deponerer Jod i overfladestrukturen, og hornkoraller deponerer det i det lodrette skelet.
Eksperimenter viser tydeligt, at Jod forbedre evnen til lys-tilvænning og fremmer farverne på Anthozoa, specielt stenkoraller.
På grund af Jod's ustabile natur i opløsning, skal det tilføres til et saltvandsakvarium med faste intervaller.
Bemærk: Tilfør en dråbe til 200 liter dagligt og glemmer man, må der ikke tilsættes dobbelt, men man springer over.
Behovet ved jod stiger med antallet af dyr i tæt besatte akvarier og der kan hæves til et max. på 1 dråbe pr. 100 liter
------------------------------------------------------------
Vh. Michael
Jod skulle efter sigende være det sporelement der har en meget bred virkning.
Lige fra krabber til koraller har glæde af det, hvor f.eks ved skaldyr har det indvirkning på hvordan deres skal udvikles og ved korallerne hjælper det på opbygning af skelettet...det er som jeg har fået det fortalt, men er ikke expert på nogen måde.
Tilføjelse:
Fandt lige en lille beskrivelse i æsken.
--------------------------------------------------------------------------
Af alle sporeelementer fundet i naturlig havvand, er jod det stof der har den største række af virkninger.
Som en vigtig komponent af skjoldbrusk-kirtlens hormoner, forebygger Jod mod struma.
Det er også uungåeligt for hærdningen af kitin-skallen hos krebsdyr.
Røde kalkalger deponerer Jod i overfladestrukturen, og hornkoraller deponerer det i det lodrette skelet.
Eksperimenter viser tydeligt, at Jod forbedre evnen til lys-tilvænning og fremmer farverne på Anthozoa, specielt stenkoraller.
På grund af Jod's ustabile natur i opløsning, skal det tilføres til et saltvandsakvarium med faste intervaller.
Bemærk: Tilfør en dråbe til 200 liter dagligt og glemmer man, må der ikke tilsættes dobbelt, men man springer over.
Behovet ved jod stiger med antallet af dyr i tæt besatte akvarier og der kan hæves til et max. på 1 dråbe pr. 100 liter
------------------------------------------------------------
Vh. Michael
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har omkring 2.200L i systemet og skifter ca. 130L om ugen.
Jeg tilfører intet andet.
Min Ca og Kh vedligeholdes med kalkreaktor med en blanding af Arm medie og koralgrus.
Arm mediet skulle efter det oplyste indeholde Mg også, men viser målingerne at det falder, tilsættes Mg via Balling light.
Når den har været faldet (Mg) til ca 1350, har jeg tilført 3ml/dgl i en god uges tid, hvorefter den er oppe på ca. 1500 igen og Mg Balling stoppes igen.
Jeg har den holdning, at der kun skal tilføres det, som jeg positivt ved forbruges og det er Ca, Kh og Mg og det klarer min kalkreaktor.
At tilføre sporelementer og andet, er for mig, at handle lidt i blinde. I de færdige tilsætninger er der en masse ting, som du rent faktisk ikke ved om der er behov for.
Iod og Strontium kan man tilføre alene og det kunne give en vis mening, men begge dele er så rigeligt repræsenteret i det friskblandede saltvand, så man burde været dækket ind ved ugentlige vandskift.
Jeg har prøvet Amino og Pohl´s Extra, men det udmønter sig omgående ved algevækst, så det har jeg ikke brugt i det sidste halve årstid nu.
I forbindelse med størrelsen på akvariet, så tror jeg det er hip som hap. Vandskift er altid positivt og gavner alle systemer.
Erik
Jeg tilfører intet andet.
Min Ca og Kh vedligeholdes med kalkreaktor med en blanding af Arm medie og koralgrus.
Arm mediet skulle efter det oplyste indeholde Mg også, men viser målingerne at det falder, tilsættes Mg via Balling light.
Når den har været faldet (Mg) til ca 1350, har jeg tilført 3ml/dgl i en god uges tid, hvorefter den er oppe på ca. 1500 igen og Mg Balling stoppes igen.
Jeg har den holdning, at der kun skal tilføres det, som jeg positivt ved forbruges og det er Ca, Kh og Mg og det klarer min kalkreaktor.
At tilføre sporelementer og andet, er for mig, at handle lidt i blinde. I de færdige tilsætninger er der en masse ting, som du rent faktisk ikke ved om der er behov for.
Iod og Strontium kan man tilføre alene og det kunne give en vis mening, men begge dele er så rigeligt repræsenteret i det friskblandede saltvand, så man burde været dækket ind ved ugentlige vandskift.
Jeg har prøvet Amino og Pohl´s Extra, men det udmønter sig omgående ved algevækst, så det har jeg ikke brugt i det sidste halve årstid nu.
I forbindelse med størrelsen på akvariet, så tror jeg det er hip som hap. Vandskift er altid positivt og gavner alle systemer.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 348
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg skifter 20 L via tynd afskumning dagligt, det er ca 1 % af netto vandindholdet i mit akvarie.
Derudover skifter jeg 100 liter hver 2-3 uge hvor jeg samtidig suger detruitus op.
Derudover skifter jeg 100 liter hver 2-3 uge hvor jeg samtidig suger detruitus op.
SPS : Stability provides succes
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Niels,nielsk skrev:Jeg skifter 20 L via tynd afskumning dagligt, det er ca 1 % af netto vandindholdet i mit akvarie.
God ide at gøre det på den måde

Men hvordan gør du med saltet så - kommer du blot en kop i dagligt, eller har du lidt brakvand iosmosetanken ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 348
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Nu har vi heldigvis noget af danmarks reneste hanevand som pumpes op ved en eneste boring - så værdierne er stabile. Vandet er nok beskyttet af det tykke lerlag som er i bakkerne her nord for Århus. Derfor har jeg aldrig ejet et osmoseanlægpederrevnørd skrev:Hej Niels,nielsk skrev:Jeg skifter 20 L via tynd afskumning dagligt, det er ca 1 % af netto vandindholdet i mit akvarie.
Men hvordan gør du med saltet så - kommer du blot en kop i dagligt, eller har du lidt brakvand iosmosetanken ?
Mvh
Peder
Ja jeg tilsætter salt direkte til sumpen, ca et kg hver anden dag - hvordan det nu lige passer. Måler salinitet hver anden uge.
SPS : Stability provides succes
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Lyder fornuftigt, den prøver jeg da af oz - endnu nemmere end jeg troede.nielsk skrev:Nu har vi heldigvis noget af danmarks reneste hanevand som pumpes op ved en eneste boring - så værdierne er stabile. Vandet er nok beskyttet af det tykke lerlag som er i bakkerne her nord for Århus. Derfor har jeg aldrig ejet et osmoseanlægpederrevnørd skrev:Hej Niels,nielsk skrev:Jeg skifter 20 L via tynd afskumning dagligt, det er ca 1 % af netto vandindholdet i mit akvarie.
Mvh
Peder
Ja jeg tilsætter salt direkte til sumpen, ca et kg hver anden dag - hvordan det nu lige passer. Måler salinitet hver anden uge.

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Miwes
- Palet kirurg
- 13
Jeg har læst om tynd afskumning, men er det meget almindeligt eller hører det mere til sjældenhederne.nielsk skrev:Jeg skifter 20 L via tynd afskumning dagligt, det er ca 1 % af netto vandindholdet i mit akvarie.
Vh. Michael