Lad os se billeder!
Der snakkes selvfølgelig om dyb blå farver og ikke vækst spidser

Jeg er slet ikke itvivl om at lys er en del af farven på korallen, mht årsag udover vandværdier og sporeelementer.hellfish skrev:Ja det skulle man også tro, men det her er altså nogle af de hårde drenge på reef central, og deres vandværdier er bare i orden .. Alligevel kan de ikke holde den de F.eks kalder Oregon Blue Tort eller bare OBT
God ide, lad oz lave vores egen tråd - vi er måske ikke ligeså gode til engelsk, men koraller er der mange i DK der ved noget om.hellfish skrev:Jep lige nøjagtigt!
Synes bare det var lidt sjov viden og ville derfor høre om der var nogle som havde oplevet det samme
Thomas skrev:Vil godt komme med et input.
Med mit kendskab til plante verden og da jeg bruger LED til at frem elske chilier, tomater osv. lidt hurtigere for større udbytte.
Det samme gør man jo også med LED ved saltvandsakvarierne.
Jeg tror at problematikken ligger i at der er så mange blå dioder i LED lamperne som kun levere lyset i nogle meget smalle spektrer.
En LED til grønne planter indeholder nemlig ikke grønne dioder med kun rød og blå da det er det som planten absorber, planten ser grøn ud da det er det lys den kaster tilbage.
Hvis man ser en "grøn" plante under en rød / blå led pære så vil den se næsten sort ud.
En fx. blå acropora vil jo se blå ud da det er det lys som den ikke absorber, dvs. så den vil dermed bruge de andre spectre i lampen til at gro af.
Men hvad jeg har set så er de fleste LED lamper jo klart overrepræsenteret med enden blå en royal blå.
Så jeg tror at når man sætter en blå acropora under en LED lampe med overvægt af blåt så risikere den at blive udsultet da den måske ikke får lys nok.
Hvis nogle af jer der har en LED lampe som man kan tune lidt på fx. ecotech marine radion og så bare give den fuld skrue på de blå dioder, så ville alle de blå farver i akvariet næsten med garanti se "sorte" ud.
Ret mig hvis jeg tager fejl men det er bare min umiddelbare vurdering af sagen.