Blå sps under LED

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Blå sps under LED

Indlæg af hellfish »

Det har været en del snak på RC omkring blå sps under led lamper! Mange konkluderer at de mangler et spectrum og derfor bliver grønlige eller dør! Hvad er jeres erfaringer?
Lad os se billeder!

Der snakkes selvfølgelig om dyb blå farver og ikke vækst spidser :)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Blå sps under LED

Indlæg af minedykker »

Denne her mer og mere blå for hver dag der går, så tror mere det er et spørgsmål hvor den står og kvaliteten på vandet
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Ja det skulle man også tro, men det her er altså nogle af de hårde drenge på reef central, og deres vandværdier er bare i orden .. Alligevel kan de ikke holde den de F.eks kalder Oregon Blue Tort eller bare OBT
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:Ja det skulle man også tro, men det her er altså nogle af de hårde drenge på reef central, og deres vandværdier er bare i orden .. Alligevel kan de ikke holde den de F.eks kalder Oregon Blue Tort eller bare OBT
Jeg er slet ikke itvivl om at lys er en del af farven på korallen, mht årsag udover vandværdier og sporeelementer.

Jeg har Acros der er skrigende turkise under mine Maxspect, men jeg kan også se at de fleste Acros har det bedst midt i baljen pga for meget lys. Og jo stærkere lys, des mere næring kræves der - ellers er det som at balancere på et knivsæg.

Det kan godt være at i naturen kun findes 0,01 af en vital kilde, men der kommer jo altid en ny bølge - hvorfor det for korallen ikke er en mangel.

Mener at den du beskriver kræver ekstra meget jod, men er ikke sikker.

Har du et link, for jeg er på RC, men har ikke set den tråd

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2274936" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu sidder jeg lige på min mobil men der er snak om det her :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 904&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ud fra at det er denne her.

Har kun skimmet den, men de har umiddelbart ret - T5 giver smukkere farver, og tilfører oz farve fra lyset selv.

Derudover beskrives at blå bliver lilla under max led - det tror da fanden.... Den laver jo beskyttelse af sig selv - min mening pt, efter 2 min. Læsning.

T5 er bare fedt i en shallow balje, ingen tvivl - men ikke et valg for mig, og visse brune bliver blå under led - og omvendt med led.

Jmo

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Jep lige nøjagtigt!
Synes bare det var lidt sjov viden og ville derfor høre om der var nogle som havde oplevet det samme :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:Jep lige nøjagtigt!
Synes bare det var lidt sjov viden og ville derfor høre om der var nogle som havde oplevet det samme :)
God ide, lad oz lave vores egen tråd - vi er måske ikke ligeså gode til engelsk, men koraller er der mange i DK der ved noget om.

Åben for debat :beer:

Mvh
Peder
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Og ikke mindst billeder ! :)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Vil godt komme med et input.

Med mit kendskab til plante verden og da jeg bruger LED til at frem elske chilier, tomater osv. lidt hurtigere for større udbytte.
Det samme gør man jo også med LED ved saltvandsakvarierne.

Jeg tror at problematikken ligger i at der er så mange blå dioder i LED lamperne som kun levere lyset i nogle meget smalle spektrer.

En LED til grønne planter indeholder nemlig ikke grønne dioder med kun rød og blå da det er det som planten absorber, planten ser grøn ud da det er det lys den kaster tilbage.
Hvis man ser en "grøn" plante under en rød / blå led pære så vil den se næsten sort ud.

En fx. blå acropora vil jo se blå ud da det er det lys som den ikke absorber, dvs. så den vil dermed bruge de andre spectre i lampen til at gro af.
Men hvad jeg har set så er de fleste LED lamper jo klart overrepræsenteret med enden blå en royal blå.

Så jeg tror at når man sætter en blå acropora under en LED lampe med overvægt af blåt så risikere den at blive udsultet da den måske ikke får lys nok.

Hvis nogle af jer der har en LED lampe som man kan tune lidt på fx. ecotech marine radion og så bare give den fuld skrue på de blå dioder, så ville alle de blå farver i akvariet næsten med garanti se "sorte" ud.

Ret mig hvis jeg tager fejl men det er bare min umiddelbare vurdering af sagen.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Thomas skrev:Vil godt komme med et input.

Med mit kendskab til plante verden og da jeg bruger LED til at frem elske chilier, tomater osv. lidt hurtigere for større udbytte.
Det samme gør man jo også med LED ved saltvandsakvarierne.

Jeg tror at problematikken ligger i at der er så mange blå dioder i LED lamperne som kun levere lyset i nogle meget smalle spektrer.

En LED til grønne planter indeholder nemlig ikke grønne dioder med kun rød og blå da det er det som planten absorber, planten ser grøn ud da det er det lys den kaster tilbage.
Hvis man ser en "grøn" plante under en rød / blå led pære så vil den se næsten sort ud.

En fx. blå acropora vil jo se blå ud da det er det lys som den ikke absorber, dvs. så den vil dermed bruge de andre spectre i lampen til at gro af.
Men hvad jeg har set så er de fleste LED lamper jo klart overrepræsenteret med enden blå en royal blå.

Så jeg tror at når man sætter en blå acropora under en LED lampe med overvægt af blåt så risikere den at blive udsultet da den måske ikke får lys nok.

Hvis nogle af jer der har en LED lampe som man kan tune lidt på fx. ecotech marine radion og så bare give den fuld skrue på de blå dioder, så ville alle de blå farver i akvariet næsten med garanti se "sorte" ud.

Ret mig hvis jeg tager fejl men det er bare min umiddelbare vurdering af sagen.

Det du skriver virker helt rigtigt, og det er ikke så vanvittigt mange år siden at koraller var opført som planter.

Men hvilke farver skal der så over akvariet?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"