Deep sand skummer (DSS) ?
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Deep sand skummer (DSS) ?
Hejsa,
Jeg læste fra et lille stykke tid siden, på flere Amerikanske fora, at man er begyndt at bruge skummere på en ny måde, som en deep sand skummer, det går ud på at begrave den nederste del af skummeren i sand, så der hvor luft/vand mixet kommer ind i skummer huset, skal igennem et lag af sand, det skulle gøre, at luft bobblerne bliver mindre, og skummeren skulle blive mere effektiv, jeg er begyndt at bruge min skummer på denne måde, og syntes skummeren er en smule mere effektiv, men har kun brugt den metode i kort tid.
Er der andre, der har samme oplevelse af skummerens effektivit ?
Jeg læste fra et lille stykke tid siden, på flere Amerikanske fora, at man er begyndt at bruge skummere på en ny måde, som en deep sand skummer, det går ud på at begrave den nederste del af skummeren i sand, så der hvor luft/vand mixet kommer ind i skummer huset, skal igennem et lag af sand, det skulle gøre, at luft bobblerne bliver mindre, og skummeren skulle blive mere effektiv, jeg er begyndt at bruge min skummer på denne måde, og syntes skummeren er en smule mere effektiv, men har kun brugt den metode i kort tid.
Er der andre, der har samme oplevelse af skummerens effektivit ?
Hilsen
Benny
Benny
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: Deep sand skummer (DSS) ?
Hej Benny
Har desværre ingen erfaring med dette, syntes dog det Lyder meget interessant, kan vi ikke få et billed af dit nye skummer setup samt evt link til det omtalte...
Har desværre ingen erfaring med dette, syntes dog det Lyder meget interessant, kan vi ikke få et billed af dit nye skummer setup samt evt link til det omtalte...
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Saltvand siden?: 2011
Ja tak, mere info. Er altid frisk på at prøve noget nyt og spændende 

- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Vil du ikke berige os med en video af det???
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Benny...Når du læser i de fora du læser i, så skal du huske at læse trådene helt til ende.
Det viser sig nemlig at effekten bliver langt større, hvis du begraver hele skummeren i sand, således at skummerkoppen er mindst 10 cm under sandet, og altså skal graves fri ved tømning.
En rigtig dejlig sideeffekt ved dette er at skummeren bliver totalt lydløs.
Synes måske vi burde koordinere forsøgene lidt her, så vi starter ud i det små. Tænker lidt, at hvis Pederrevnørd skal dække sin, så kan vi ikke benytte Gilleleje Strand de næste 250 år eller sådan noget. Så Benny, eftersom du er startet forsigtigt op, foreslår jeg du bliver den første som går linen ud og flitigt deler dine erfaringer med os andre herinde, efterhånden som det glider frem.
Nyd nu det gode forårsvejr
Det viser sig nemlig at effekten bliver langt større, hvis du begraver hele skummeren i sand, således at skummerkoppen er mindst 10 cm under sandet, og altså skal graves fri ved tømning.
Synes måske vi burde koordinere forsøgene lidt her, så vi starter ud i det små. Tænker lidt, at hvis Pederrevnørd skal dække sin, så kan vi ikke benytte Gilleleje Strand de næste 250 år eller sådan noget. Så Benny, eftersom du er startet forsigtigt op, foreslår jeg du bliver den første som går linen ud og flitigt deler dine erfaringer med os andre herinde, efterhånden som det glider frem.

med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Haha total grinerpermadsen12 skrev:Benny...Når du læser i de fora du læser i, så skal du huske at læse trådene helt til ende.

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6510 Gram
- Geografisk sted: Gram
Kunne du ikke smide et link til noget læsning om det, kan ikke finde noget om det..
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Jeg skal nok komme med updates, efter hånden som jeg får nogle erfaringer, men jeg er en smule forsigtig

Hilsen
Benny
Benny
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
Selvfølgelig er du det. Tålmodighed som alle andre steder i denne hobby. 1 teske af gangen til den helt rigtige bedækning opnås, og vi holder øje med dig.Benny skrev:Jeg skal nok komme med updates, efter hånden som jeg får nogle erfaringer, men jeg er en smule forsigtig![]()

med venlig hilsen
per madsen
per madsen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg tror Benny laver aprilsnar på jer LOL

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jeg tror også det er klogt at gå forsigtigt frem og ikke fare til at dække hele skummeren som Per foreslår. Det lyder da frygtelig besværligt at skulle grave den frem hver gang den skal tømmes.
Så vidt jeg har forstået er det meste optimale at sandet går op til lige under skummerkoppen. Det har nemlig slet ikke noget med størrelsen på luftboblerne at gøre. Som jeg har forstået, er den geniale ide med dette setup, at man kan tage aftømningsproppen ud af skummerkoppen og så virker sandet som en slags sivebrønd, så man aldrig mere skal rende ud i køkkenhaven og tømme den stinkende skummerkop.
@Ole: Benny laver aldrig sjov
Så vidt jeg har forstået er det meste optimale at sandet går op til lige under skummerkoppen. Det har nemlig slet ikke noget med størrelsen på luftboblerne at gøre. Som jeg har forstået, er den geniale ide med dette setup, at man kan tage aftømningsproppen ud af skummerkoppen og så virker sandet som en slags sivebrønd, så man aldrig mere skal rende ud i køkkenhaven og tømme den stinkende skummerkop.
@Ole: Benny laver aldrig sjov
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Brug af DSS gør det iøvrigt også let, at holde de der superflotte snehvide anarktiske koraller: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... d=14738309" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.