Design af nedløbsrør til sump
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Design af nedløbsrør til sump
Hej
Nu har jeg været gennem dette forum på kryds og tværs for at gennemskue hvordan primær og sikkerhedsrør skal designes for at lave en lydløs og gennemtænkt løsning.
Jeg syntes at der er indlæg med både sucess og fiasko med alle de "normale" løsninger (durso og HGB)
Jeg er kommet frem til en grundide med en slutmuffe ca. 16 cm. under forventet vandniveau i overløbet. Herved kan "toppen" på både sikkerhedsør og primær nedløb udskiftes uden besvær hvis den første løsning ikke fungerer.
Jeg forventer at der skal løbe en anelse vand igennem sikkerhedsrøret, men primær røret ved jeg endnu ikke hvordan skal designes.
ved dette design har jeg ca. 6-8 l vand fra overløbet der skal kunne være i sumpen, modsat 18L hvis jeg afslutter primærrøret helt nede ved akvariegennemføringen.
Er der noget jeg har overset eller som kan gøres smartere inden jeg limer det sammen, jeg vil helst have den rigtige løsning i første huk.
Jeg har haft kig på en hofer gurgle buster, men det bedste indlæg indeholder desværre ikke længere billeder http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=16686" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Lasse
Nu har jeg været gennem dette forum på kryds og tværs for at gennemskue hvordan primær og sikkerhedsrør skal designes for at lave en lydløs og gennemtænkt løsning.
Jeg syntes at der er indlæg med både sucess og fiasko med alle de "normale" løsninger (durso og HGB)
Jeg er kommet frem til en grundide med en slutmuffe ca. 16 cm. under forventet vandniveau i overløbet. Herved kan "toppen" på både sikkerhedsør og primær nedløb udskiftes uden besvær hvis den første løsning ikke fungerer.
Jeg forventer at der skal løbe en anelse vand igennem sikkerhedsrøret, men primær røret ved jeg endnu ikke hvordan skal designes.
ved dette design har jeg ca. 6-8 l vand fra overløbet der skal kunne være i sumpen, modsat 18L hvis jeg afslutter primærrøret helt nede ved akvariegennemføringen.
Er der noget jeg har overset eller som kan gøres smartere inden jeg limer det sammen, jeg vil helst have den rigtige løsning i første huk.
Jeg har haft kig på en hofer gurgle buster, men det bedste indlæg indeholder desværre ikke længere billeder http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=16686" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Lasse
Senest rettet af Lasse fre 29. mar 2013 13:07, rettet i alt 1 gang.
- Flemse
- Naso kirurg
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stenløse
Re: Design af nedløbsrør til sump
Vil ikke anbefale at du limer i overløbet det er nok bare at samle det! Kan godt være at det ikke er 100% tæt men det taprender ikke ud. Har ikke selv limet i overløbet og alt kan skilles og renses når det bliver tid til det! For den tid kommer helt sikkert og har du linet så er problemet der!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
-
- Kejser fisk
- 17
Ved at sætte nedløbene løst skal jeg beregne plads til ca. 18 l vand bare fra overløb, kommer der virkeligt så meget snask i disse to rør, så de regelmæsigt skal renses? jeg havde en ide om ca. 40 cm rør i overløbet og det samme under akvariet kunne rense en sjælden gang med en lang "pipe renser".
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
hvid pakke tape (unitape) rundt om dine rør så er de 100% tætte og til at skille ad 

-
- Kejser fisk
- 17
NedløbsRørerne fra akvariebunden til sumpen vil jeg nok samle løst med pakketape, men rørene inde i Overløbet sytes jeg fortsat rørerne bør limes. De 40 cm lige rør bør vel være til at rense i overløbet. Det er mere hvordan selve nedløbsrøret og sikkerhedsrøret skal designes for at blive lydløst og ikke kræve ugentlig justering jeg er ude efter.
-
- Palet kirurg
- 20
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: Nordsjælland
Overvej evt at sætte en 45 graders bøjning på sikkerhedsrøret, så dæmper du lyden.
Hvorfor overhovedet sætte et rør på primærafgangen. Jeg har bare gennemføringen og så rør til sump, men ikke noget i selve overløbet. En hane på inden den går i sumpen og så kan du 100 % styre niveauet og lyden er helt i bund.
Og så forstår jeg heller ikke hvorfor du vil lime, uanset om det skal skilles eller ej, så gør det ikke nogen forskel, og slet ikke på lyden !. Du kan bruge pakketape hvis du absolut vil bruge noget.
Mvh
Hvorfor overhovedet sætte et rør på primærafgangen. Jeg har bare gennemføringen og så rør til sump, men ikke noget i selve overløbet. En hane på inden den går i sumpen og så kan du 100 % styre niveauet og lyden er helt i bund.
Og så forstår jeg heller ikke hvorfor du vil lime, uanset om det skal skilles eller ej, så gør det ikke nogen forskel, og slet ikke på lyden !. Du kan bruge pakketape hvis du absolut vil bruge noget.
Mvh
-
- Kejser fisk
- 17
Forskellen på at have et 40 cm. Rør på nedløbsrøret i overløbet, er de 40 cm vand -ca. 10l som jeg skal påregne ekstra i sumpen ved slukning af returpumpe.