syg palet kirug
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: viborg
syg palet kirug
hey folens, som overskriften antyder har jeg en syg kirug, den er blevet meget sky og gemmer sig hele tiden bag stenene og kommer næsten kun ud når jeg fodre, den har fået mørke pletter og ligner også den har lidt et slimlag på sig ikke så meget hvide pletter som ellers kan forkomme. Mine værdier ser for mig ud til og være inden for rimelighedens grænser, min første tanke var stress da jeg opgraderede mit akvarie til et støre for snart 2måneder siden men detl igner bare ikke hvide stress pletter.
Hvis der Nogen som har prøvet noget lignene modtages gode råd meget gerne mvh Michael
Hvis der Nogen som har prøvet noget lignene modtages gode råd meget gerne mvh Michael
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: syg palet kirug
Lige for at være sikker, det er et dobbeltindlæg du har lavet ikke?
Bare så vi er enige om, at det er det samme problem vi taler om.
Jeg synes at den rejste rygfinne kunne tyde på at den er utryg eller føler sig truet.
Har den også finnen spilet ud når den står inde mellem stenene?
Paletkirurger har til tider et følsomt gemyt (læs, de er hysteriske kællinger) og kan føle det ukomfortabelt, når der rykkes rundt på deres omgivelser.
Hvis den ellers spiser og ikke har pletter, så ville jeg se tiden an.
Selv pletter på en Palet behøver ikke at betyde noget.
Mine kan få pletter på 1 min, hvis der kommer en ny fisk i akvariet. To timer efter er de væk igen.
Erik
Bare så vi er enige om, at det er det samme problem vi taler om.
Jeg synes at den rejste rygfinne kunne tyde på at den er utryg eller føler sig truet.
Har den også finnen spilet ud når den står inde mellem stenene?
Paletkirurger har til tider et følsomt gemyt (læs, de er hysteriske kællinger) og kan føle det ukomfortabelt, når der rykkes rundt på deres omgivelser.
Hvis den ellers spiser og ikke har pletter, så ville jeg se tiden an.
Selv pletter på en Palet behøver ikke at betyde noget.
Mine kan få pletter på 1 min, hvis der kommer en ny fisk i akvariet. To timer efter er de væk igen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Min fik en del hvide pletter lige da jeg fik den og derefter også lidt mørke.
Min tanke var at de mørkepletter kom der hvor de hvide havde været.
Men ved ikke om det er rigtigt antaget...
Den kom dog rimelig hurtigt over det og er nu helt fin igen.
Jeg gav min 100% fred, ingen rengøring eller noget som helst.
Og så fik den lidt ekstra mad
Min tanke var at de mørkepletter kom der hvor de hvide havde været.
Men ved ikke om det er rigtigt antaget...
Den kom dog rimelig hurtigt over det og er nu helt fin igen.
Jeg gav min 100% fred, ingen rengøring eller noget som helst.
Og så fik den lidt ekstra mad

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 12
Hey, ja det er samme emne:-) men ja har lagt mærke til den ofte har rejst rygfinden,har også en lys og brun kirug fisk i, kan ikke huske hva den hedder men kan det være den der stresser den?, har givet den ro og extra mad den sidste uge. Og kan måske ane en smule bedring, men ikke meget dog. Jeg prøver og give den en uge mere og ser det lidt an ellers må der en par store vandskift til og så se
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Den anden Kirurg du har i, er en Z.Scopas.
Den er normalt fredelig.
Men alle fisk kan føle sig truede, hvis de ikke har det helt godt.
Desuden kan jeg se, eller det ser ud til, at du også har en dragefisk i. (har du ikke?)
Det er jo en rovfisk. De angriber normalt ikke så store fisk.
Men det kan da ikke udelukkes, at den finder en palet som ikke er i topform som et muligt emne.
Anyway, så kan den sikkert virke truende på en nervøs fisk.
Vandskift er aldrig en dårlig ting.
Med mindre dine værdier er helt i hampen, så bare normale 6 - 7% vandskift ugentligt.
Store panik vandskift får bare dine værdier til at svinge og det kan gøre ondt værre.
Erik
Den er normalt fredelig.
Men alle fisk kan føle sig truede, hvis de ikke har det helt godt.
Desuden kan jeg se, eller det ser ud til, at du også har en dragefisk i. (har du ikke?)
Det er jo en rovfisk. De angriber normalt ikke så store fisk.
Men det kan da ikke udelukkes, at den finder en palet som ikke er i topform som et muligt emne.
Anyway, så kan den sikkert virke truende på en nervøs fisk.
Vandskift er aldrig en dårlig ting.
Med mindre dine værdier er helt i hampen, så bare normale 6 - 7% vandskift ugentligt.
Store panik vandskift får bare dine værdier til at svinge og det kan gøre ondt værre.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 12