Jeg fik, for et par måneder siden, et par fragmenter af Terese og Mark (m+t her på sf vistnok), da vi tilfældigvis mødtes ude hos Nollesurfer.
De lå i en frysepose og var ikke beskyttet på nogen måde. De var ret kolde - vil skyde på max 20 -21 grader.
For gradvist at bringe temperaturen op, puttede jeg dem ind på maven på vej hjem i bilen. De klarede sig fint og trives i min fragtank uden problemer.
Jeg tror at vores
koraller kan klare ret store udsving, over en kortere periode hvis det ellers sker gradvist/langsomt.
Hvis
koraller reagerer nogenlunde som andre levende organismer ( i grove træk), så lukker de ned for at beskytte organismen.
Når tilstanden ændres til et mere normalt leje, så lukker de op igen.
Vi ser det jo også når man køber nye
koraller. Det er jo ikke en optimal tilstand for en
koral, at blive hevet ud af vandet, puttet ned i en pose og så sat ned i noget andet vand.
En Millepora står feks ikke med alle polypper ude, når den udsættes for en flytning. Alle polypper trækkes ind og den ligner en rødbrun gren. Når tilstanden er acceptabel igen, lukker den op igen og polypperne kommer frem.
Det passer vel også meget godt med, at
koraller ikke vokser under 24 grader. De koncentrerer ressourserne om de vigtigste funktioner - og det regnes vækst i situationen ikke som, forståligt nok.
Det er det samme hos mennesker. Ved længere tids sygdom/sengeleje, vokser sådan noget som hår og negle heller ikke i samme tempo, som normalt. Har selv prøvet.
Erik