Jeg har for nylig genstartet min saltvandstank. Det gamle fik en utæthed og jeg har så fået samme model bare nyt. Det er er kun selv tanken som er ny, al elektronik er fra det gamle. Stenene blev placeret i et stort kar i kælderen med cirkulation (godt nok lav cirkulation) og mine tre fisk er kommet på ferie og har det godt. Jeg startede så den "nye" op for snart tre uger siden og hold nu kaje, der er alger! Jeg brugte ca 1/4 fra karet i kælderen med sten og spædede til med nylavet vand. Da jeg startede det op første gang, brugte jeg modnet vand fra min fiskemand.
Problemet er at vandet slet ikke er klart og der er et tykt(!) lag alger på alle sten og ruden må skrabes faktisk flere gange dage (grønt og meget nemt at fjerne)
Sidste gang jeg startede op var der selvfølgelig også algefase men vandet var klart
Jeg har målt No3 til at være høj: mellem 10-25
No2 er på mellem 0,025 og 0,05 (det er jo ikke voldsomt, vel?)
KH er lav og jeg tilføjer lidt KH plus to gange per uge
PH er på 9 (normalt har jeg aldrig målt PH men jeg har også et velkørende diskusakvarie som lige blev målt, og så var jeg nysgerrig)
Jeg ved at min cirkulation er for lav og ny pumpe kommer lørdag. (tanken er 130l og den nye pumpe vil skyde 2800)
Jeg har købt en lille Hugo som manden i butikken mente var en god ide når nu nitriten ikke var højere..
Skummeren kører fint og der var ikke meget at rense her i formiddags
Hvad sat** kan jeg gøre mere?
Håber på gode råd herinde