Akvarium contra Brændeovn
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
Akvarium contra Brændeovn
Hej
Jeg skal snart have sat et akvarium op,men jeg er lidt bekymret for min
brændeovn. Vil den blive et problem, den står ca 2 m. fra hvor akvariet
skal stå, er der nogle der har erfaringer med det?
Det skal siges at ovnen ikke vil blive brugt til primær opvarmning, men "kun" til hygge opvarmning, men den vil blive brugt.
På forhånd tak for evt. svar.
Jeg skal snart have sat et akvarium op,men jeg er lidt bekymret for min
brændeovn. Vil den blive et problem, den står ca 2 m. fra hvor akvariet
skal stå, er der nogle der har erfaringer med det?
Det skal siges at ovnen ikke vil blive brugt til primær opvarmning, men "kun" til hygge opvarmning, men den vil blive brugt.
På forhånd tak for evt. svar.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Tror det kommer an på din ønskede temperatur og hvor hårdt du fyrer i brændeovnen, og hvor stort akvariet er, jo større, jo mere skal der til for at ændre temperaturen.
Jeg har et Ferskvands med Discus stående 4 meter fra vores brændeovn (som vi faktisk bruger til primær varmekilde)
I akvariet har jeg en temperatur på 28c. og kan ikke måle nogen forskel på om brændeovnen er tændt eller ej.
Jeg har et Ferskvands med Discus stående 4 meter fra vores brændeovn (som vi faktisk bruger til primær varmekilde)
I akvariet har jeg en temperatur på 28c. og kan ikke måle nogen forskel på om brændeovnen er tændt eller ej.
- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8381 Tilst
- Geografisk sted: 8381 Tilst DK
Tror bestemt ikke det vil være noget problem. Mit står ca. 3 meter fra brændeovnen (i daglig tale kaldet Tjernobyl 7
) og det har ikke givet anledning til nogle problemer. I vinterperioden opvarmer den hele huset
Dog kan temperaturen stige og falde noget hurtigere end i et almindeligt rum med "normal" opvarmning. Om det har en reel betydning 1-3 graders difference må sagkundskaben kunne udtale sig om

Dog kan temperaturen stige og falde noget hurtigere end i et almindeligt rum med "normal" opvarmning. Om det har en reel betydning 1-3 graders difference må sagkundskaben kunne udtale sig om

--- Niels som ikke har en smart quote,
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
vores står 1 mtr fra akvariet og giver ikke de store problemer
vi har dog gjort det at vi sætter en ventilator op ved siden af akvariet og ind mod brænde ovnen
og dermed "blæser" vi det varme luft væk fra akvariet
sideeffekt dejlig varm og rund temperatur i hele stuen
[highlight=red]til dem der bor til leje kan de anbefales at sætte en ventilator foran radiatoren
merkeligt nok lige foran det lille glasrør "
det giver også en rigtig god varme fordeling
minus er at ens kone/kærste ikke syntes at den er så pæn at se på
de syntes der i mod at de overskydende varme pænge er gode nok [/highlight]
mvh snogen
vi har dog gjort det at vi sætter en ventilator op ved siden af akvariet og ind mod brænde ovnen
og dermed "blæser" vi det varme luft væk fra akvariet
sideeffekt dejlig varm og rund temperatur i hele stuen
[highlight=red]til dem der bor til leje kan de anbefales at sætte en ventilator foran radiatoren

det giver også en rigtig god varme fordeling
minus er at ens kone/kærste ikke syntes at den er så pæn at se på
de syntes der i mod at de overskydende varme pænge er gode nok [/highlight]
mvh snogen
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Med flere hundrede liter tempereret vand på den ene side af glasset, skal der rigtig meget til, før glasset springer. Da der var ildebrænd i min nabos hus, brændte alt næsten væk bortset fra akvariet, der stadig stod med vand i. Dog var fiskene selvfølgeligt døde.Mikkel E skrev:Nu er det jo ikke så meget opvarmningen af vandet, der er problemet, men mere risicoen for glas sprængning. Er det en ny brændeovn som giver en jævn varme/fordeler varmen ud i rummet (dette har sikkert et smart ord), eller er det en gammel, der bliver meget varm omkring selve ovnen?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Den tror jeg nu ikke meget på! Som Mads skriver vil vandet køle glasset jævnt hvilket vil bevirke at der ikke opstår spændinger.Det sker selvfølgelig ikke på en gang, men over lang tid. Det er heller ikke sikkert det sker, men risicoen for at glasset kan sprænge bliver større.
Jeg har selv haft brand og havde 3 akv. i samme rum som alle var indtakte selvom alt andet var ødelagt.
Jeg tror ikke varmestrålingen vil påvirke så meget at temp. i kavariet bliver for høj!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Dragør
Tak for alle svarene ang. brændeovnen, hvis der er flere der har en "indsigt" de gerne vil dele hører jeg den gerne.
Med hensyn til mit andet spørgsmål: Er 450 L en god størrelse(havde oprindeligt planlagt 250 L, men tænkte at det måske blev for småt, vil med tiden gerne have en Gul kirug og en Palet kirug gående i baljen)
Med hensyn til mit andet spørgsmål: Er 450 L en god størrelse(havde oprindeligt planlagt 250 L, men tænkte at det måske blev for småt, vil med tiden gerne have en Gul kirug og en Palet kirug gående i baljen)