Høj nitrat...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kølkær, Herning

Høj nitrat...

Indlæg af chalfe9 »

Hej.
Har lige et ?.
Mit nitrat ligger på 120, jeg skifter 30% vand og håber derved at kunne bringe det ned ved at gøre dette x1ugentligt. Nitrat lå dog stadig på 120 ca. 7 timer efter vandskift.
Er der andet jeg kan gøre for at få den i niveau?

Kan det være fordi jeg har rodet rundt med stensætning og bundlag, for en halvanden uges tid siden, den kommer så højt op?

Nu ved jeg godt det kun har kørt en måneds tid, men det er vel en ret høj nitrat selv for et indkørende system?

Mvh. Charlotte.
juwel rio 180 opstart feb. 2013
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Høj nitrat...

Indlæg af S1m0n »

Dobbelt kontroller evt med et andet test sæt. Kunne jo være det viste forkert.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Ja med bundlag rod - vandskift vandskift vandskift med osmosevand

Hvis det ikke virker må vi prøve noget skrappere :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

S1m0n skrev:Dobbelt kontroller evt med et andet test sæt. Kunne jo være det viste forkert.
Et bestemt testsæt der skulle være præcist? Jeg bruger jbl til alle test.
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

Bingocaller skrev:Ja med bundlag rod - vandskift vandskift vandskift med osmosevand

Hvis det ikke virker må vi prøve noget skrappere :)
Ok, havde godtnok tænkt at skulle have fat i RO anlæg, meeen trode lige det kunne vente lidt :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

1: JBL er ikke verdens mest præcise - faktísk langt fra! Brug salifert til no2-no3-kh-mg-ca. Køb en PH pen på Ebay til PH - brug Hanna eller Red sea til PO4

2: Osmose anlægget renser dit vand - jo mere lort du kommer i tanken via dit vandhanevand - ja jo mere skal du fjerne via vandskift - som så tilføre det igen.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.

Vodka derimod, har jeg ingen problemer med til indvortes brug, og hvis man kan få sig selv til at bruge nogle få mL på det, kan det ovenikøbet også bruges til at fremme væksten af små søde bakterie fætre som kan reducere vildt høje nitrat niveauer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

PoulD skrev:Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.

Vodka derimod, har jeg ingen problemer med til indvortes brug, og hvis man kan få sig selv til at bruge nogle få mL på det, kan det ovenikøbet også bruges til at fremme væksten af små søde bakterie fætre som kan reducere vildt høje nitrat niveauer.
Kan du forklare hvordan den med vodka hænger sammen, eller henvise til en artikel/tråd som forklarer det?

Har lige testet vandhane vandet, no3 ligger under 0,05.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

chalfe9 skrev:
PoulD skrev:Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.

Kan du forklare hvordan den med vodka hænger sammen, eller henvise til en artikel/tråd som forklarer det?

Der står lidt på Wiki'en http://kortlink.dk/saltvandswiki/b6vs" onclick="window.open(this.href);return false;
Sukker og eddke er ikke nødvendig (tror der mindre risiko med ren vodka). Med så meget nitrat kommer du dog næppe til at overdosere. Det er vigtigt at trappe ned i takt med nitraten falder. Du må aldrig gå i 0, der skal være en smule nitrat.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

PoulD skrev:
chalfe9 skrev:

Der står lidt på Wiki'en http://kortlink.dk/saltvandswiki/b6vs" onclick="window.open(this.href);return false;
Sukker og eddke er ikke nødvendig (tror der mindre risiko med ren vodka). Med så meget nitrat kommer du dog næppe til at overdosere. Det er vigtigt at trappe ned i takt med nitraten falder. Du må aldrig gå i 0, der skal være en smule nitrat.
Mange tak. Det var brugbart :-)
Nu havde jeg tilfældigvis en flaske vodka på lager, så det har hermed fået den første sjus.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

vandet her i kølkær er helt oki
har selv testet det plus fik det også testet af en ven
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

dyne skrev:vandet her i kølkær er helt oki
har selv testet det plus fik det også testet af en ven
Kører du med vandhane vandet?
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

det gjorde jeg i mit gamle akvarie og når den nye kommer op og køre gør jeg det igen
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
chalfe9
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af chalfe9 »

Var i horsens idag ved dyrehandelen, og havde medbragt en vandprøve. Han målte kun nitrat til ca. 15.
Købte så et salifert testsæt og testede da jeg kom hjem til ca. 50.

Forvirringen er total.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"