Høj nitrat...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kølkær, Herning
Høj nitrat...
Hej.
Har lige et ?.
Mit nitrat ligger på 120, jeg skifter 30% vand og håber derved at kunne bringe det ned ved at gøre dette x1ugentligt. Nitrat lå dog stadig på 120 ca. 7 timer efter vandskift.
Er der andet jeg kan gøre for at få den i niveau?
Kan det være fordi jeg har rodet rundt med stensætning og bundlag, for en halvanden uges tid siden, den kommer så højt op?
Nu ved jeg godt det kun har kørt en måneds tid, men det er vel en ret høj nitrat selv for et indkørende system?
Mvh. Charlotte.
Har lige et ?.
Mit nitrat ligger på 120, jeg skifter 30% vand og håber derved at kunne bringe det ned ved at gøre dette x1ugentligt. Nitrat lå dog stadig på 120 ca. 7 timer efter vandskift.
Er der andet jeg kan gøre for at få den i niveau?
Kan det være fordi jeg har rodet rundt med stensætning og bundlag, for en halvanden uges tid siden, den kommer så højt op?
Nu ved jeg godt det kun har kørt en måneds tid, men det er vel en ret høj nitrat selv for et indkørende system?
Mvh. Charlotte.
juwel rio 180 opstart feb. 2013
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Høj nitrat...
Dobbelt kontroller evt med et andet test sæt. Kunne jo være det viste forkert.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ja med bundlag rod - vandskift vandskift vandskift med osmosevand
Hvis det ikke virker må vi prøve noget skrappere

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Et bestemt testsæt der skulle være præcist? Jeg bruger jbl til alle test.S1m0n skrev:Dobbelt kontroller evt med et andet test sæt. Kunne jo være det viste forkert.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Ok, havde godtnok tænkt at skulle have fat i RO anlæg, meeen trode lige det kunne vente lidtBingocaller skrev:Ja med bundlag rod - vandskift vandskift vandskift med osmosevand

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
1: JBL er ikke verdens mest præcise - faktísk langt fra! Brug salifert til no2-no3-kh-mg-ca. Køb en PH pen på Ebay til PH - brug Hanna eller Red sea til PO4
2: Osmose anlægget renser dit vand - jo mere lort du kommer i tanken via dit vandhanevand - ja jo mere skal du fjerne via vandskift - som så tilføre det igen.
2: Osmose anlægget renser dit vand - jo mere lort du kommer i tanken via dit vandhanevand - ja jo mere skal du fjerne via vandskift - som så tilføre det igen.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.
Vodka derimod, har jeg ingen problemer med til indvortes brug, og hvis man kan få sig selv til at bruge nogle få mL på det, kan det ovenikøbet også bruges til at fremme væksten af små søde bakterie fætre som kan reducere vildt høje nitrat niveauer.
Vodka derimod, har jeg ingen problemer med til indvortes brug, og hvis man kan få sig selv til at bruge nogle få mL på det, kan det ovenikøbet også bruges til at fremme væksten af små søde bakterie fætre som kan reducere vildt høje nitrat niveauer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Kan du forklare hvordan den med vodka hænger sammen, eller henvise til en artikel/tråd som forklarer det?PoulD skrev:Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.
Har lige testet vandhane vandet, no3 ligger under 0,05.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Der står lidt på Wiki'en http://kortlink.dk/saltvandswiki/b6vs" onclick="window.open(this.href);return false;chalfe9 skrev:Kan du forklare hvordan den med vodka hænger sammen, eller henvise til en artikel/tråd som forklarer det?PoulD skrev:Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.
Sukker og eddke er ikke nødvendig (tror der mindre risiko med ren vodka). Med så meget nitrat kommer du dog næppe til at overdosere. Det er vigtigt at trappe ned i takt med nitraten falder. Du må aldrig gå i 0, der skal være en smule nitrat.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Mange tak. Det var brugbartPoulD skrev:Der står lidt på Wiki'en http://kortlink.dk/saltvandswiki/b6vs" onclick="window.open(this.href);return false;chalfe9 skrev:Kan du forklare hvordan den med vodka hænger sammen, eller henvise til en artikel/tråd som forklarer det?PoulD skrev:Vandhanevand skal komme direkte fra gylletanken hvis det skal få nitrat op på 120. Jeg ville i al fald ikke bruge det indvortes . . . på den anden side gælder det dog også vand i almindelighed. . . . måske lige med undtagelse af en enkelt lejlighedsvis isterning.
Sukker og eddke er ikke nødvendig (tror der mindre risiko med ren vodka). Med så meget nitrat kommer du dog næppe til at overdosere. Det er vigtigt at trappe ned i takt med nitraten falder. Du må aldrig gå i 0, der skal være en smule nitrat.

Nu havde jeg tilfældigvis en flaske vodka på lager, så det har hermed fået den første sjus.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Geografisk sted: Birk(Herning)
vandet her i kølkær er helt oki
har selv testet det plus fik det også testet af en ven
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Kører du med vandhane vandet?dyne skrev:vandet her i kølkær er helt oki
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Geografisk sted: Birk(Herning)
det gjorde jeg i mit gamle akvarie og når den nye kommer op og køre gør jeg det igen
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Var i horsens idag ved dyrehandelen, og havde medbragt en vandprøve. Han målte kun nitrat til ca. 15.
Købte så et salifert testsæt og testede da jeg kom hjem til ca. 50.
Forvirringen er total.
Købte så et salifert testsæt og testede da jeg kom hjem til ca. 50.
Forvirringen er total.