farlig opstart med gamle LS?
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2013
- Kontakt:
farlig opstart med gamle LS?
Hej,
jeg læser på livet løs i div tråde. Nu er jeg blevet i tvivl om det er "farligt" at starte mit Boyu 128L op med gamle og tørlagte LS? De har været tørret ud i mindst et halvt år. De har før været brugt i saltvand. Jeg har ikke startet akvariet endnu, da jeg venter på udstyr. Planen er at bruge de døde ls, og spæde til med CA 10kg LS fra et kørende akvarie.
skal jeg være bange for fosfat i stenene?
er der andre ting jeg bør være på vagt overfor? Skal jeg koge stenene først? Jeg har skyllet dem, og de har lugtet lidt mærke ligt siden da. Men det er måske bare fordi der sidder gammelt organisk på som blev vådt?
jeg læser på livet løs i div tråde. Nu er jeg blevet i tvivl om det er "farligt" at starte mit Boyu 128L op med gamle og tørlagte LS? De har været tørret ud i mindst et halvt år. De har før været brugt i saltvand. Jeg har ikke startet akvariet endnu, da jeg venter på udstyr. Planen er at bruge de døde ls, og spæde til med CA 10kg LS fra et kørende akvarie.
skal jeg være bange for fosfat i stenene?
er der andre ting jeg bør være på vagt overfor? Skal jeg koge stenene først? Jeg har skyllet dem, og de har lugtet lidt mærke ligt siden da. Men det er måske bare fordi der sidder gammelt organisk på som blev vådt?
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Re: farlig opstart med gamle LS?
Jeg har også noget koralsand som jeg havde tænkt mig at bruge fra den tidligere ejer. Det er knastørt. Skal det skylles inden eller er det lige meget?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Jeg vil ikke mene der er noget i vejen med at starte op med gamle sten. Alt efter hvor meget skidt der er i stenene tager algefasen bare det længere.
Du kan jo evt. Putte stenene i noget saltvand med lidt cirkulation og varme. Så kan de stå og køre ind mens du får samlet resten af udstyret og bliver klar til at putte dem i akvariet.
Sandet ville jeg skylle rigtig godt. Så skulle der heller ikke være noget problem i at bruge det.
Du kan jo evt. Putte stenene i noget saltvand med lidt cirkulation og varme. Så kan de stå og køre ind mens du får samlet resten af udstyret og bliver klar til at putte dem i akvariet.
Sandet ville jeg skylle rigtig godt. Så skulle der heller ikke være noget problem i at bruge det.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
jeg har læst og læst men blev ikke klogere, nogen siger gamle døde ls er det bedste, så bare pode dem med et par kg levende og indkørte, andre holder på at helt friske fra "havet" er det bedste og nogen kommer med lange tekniske forklaringer, jeg har nu startet mig 500 liters op med 50-60 kg døde levende sten og har ikke podet dem endnu, fuld skrue på lys og skummer og et po4 filter så må det briste eller bære, tror bare ikke det betyder så meget andet end som Ryom skriver, det tar nok bare lidt længere med alge fasen...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er både fordele og ulemper ved gamle sten. Lige som der er ved "nye"
Ulempen er at der kan sidde en masse slam tørret ind i stenene, og det kan tage lang tid at få væk. Og derved kna indkøringen blive noget længere end med friske sten.
Fordelen er at man er helt sikker på hvad der er i akvariet, og at der ikke lige pludselig dukker uventede og uønskede "gæster" op.
Og så er prisen jo en hel anden. Hvor butiksprisen er omkring 90 kroner kiloet
(privat dog en del lavere) sælges tørre sten for ca 30-35 kroner.
Det er også en fordel, at man med de tørre sten lettere kan gå og finde frem til den sten sætning men vil have uden at skulle tænke på vand på gulvet osv..
Ulempen er at der kan sidde en masse slam tørret ind i stenene, og det kan tage lang tid at få væk. Og derved kna indkøringen blive noget længere end med friske sten.
Fordelen er at man er helt sikker på hvad der er i akvariet, og at der ikke lige pludselig dukker uventede og uønskede "gæster" op.
Og så er prisen jo en hel anden. Hvor butiksprisen er omkring 90 kroner kiloet
(privat dog en del lavere) sælges tørre sten for ca 30-35 kroner.
Det er også en fordel, at man med de tørre sten lettere kan gå og finde frem til den sten sætning men vil have uden at skulle tænke på vand på gulvet osv..
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2012
Hvad med at give de tørre sten et syrebad, for at fjerne alt det døde organiske materiale er der på og i stenene. Har ikke selv udført dette før, men der findes mange tråde om det, især på amerikanske fora. Søg på "acid bath live rock".
Pas på med ikke at lave syren for stærk og badet for langt, der er flere meldinger om at stenene så næsten flader fra hinanden.
Men resultatet er helt rene, næsten hvide sten, som nemt kan podes med de sten du har fra et kørende akvarie.
Pas på med ikke at lave syren for stærk og badet for langt, der er flere meldinger om at stenene så næsten flader fra hinanden.
Men resultatet er helt rene, næsten hvide sten, som nemt kan podes med de sten du har fra et kørende akvarie.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2009
Syrebadet er en mulighed, teorien er at det ætser det øverste lag af stenen væk, og dermed en masse mulige fosfat kilder. Men som Mikkel er inde på, så risikerer man også at stenene bliver så porøse som sukker og falder fra hinanden.
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Overvejer bare at skrubbe dem godt, eller spule dem? De må også gerne se lidt brugte ud synes jeg
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad så med at droppe syren og give dem et brintoverilte bad i stedet