DSBB-deep sand bed bucket
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
DSBB-deep sand bed bucket
Hey er der nogle af jeg som kører med DSB og er det noget som virker???
Jeg går med lidt planer om at starte et lille 128 med DSB mest til fragmenter og lidt fisk.
Men hvordan er DSB bygget op?
Lidt koralgrus og så 10-12cm sand???
Hvis i ligger inde med lidt gode linge så giv lige et tip.
Jeg går med lidt planer om at starte et lille 128 med DSB mest til fragmenter og lidt fisk.
Men hvordan er DSB bygget op?
Lidt koralgrus og så 10-12cm sand???
Hvis i ligger inde med lidt gode linge så giv lige et tip.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Er der slet ingen som ved noget eller er det bare et pisse kedeligt emne!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hehe det er jævnt kedeligt !
Det er jo en ting som kom frem for et par år siden og alle røg på og mange køre det da endnu. Mens andre er begyndt på at have intet, eller tyndt lag eller måske helt tilbage til koralgrus.
Tag en søgning på RC og du er snart klogere ! Eller gå direkte til bagmanden bag ideens side her - http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Det er jo en ting som kom frem for et par år siden og alle røg på og mange køre det da endnu. Mens andre er begyndt på at have intet, eller tyndt lag eller måske helt tilbage til koralgrus.
Tag en søgning på RC og du er snart klogere ! Eller gå direkte til bagmanden bag ideens side her - http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Jeg læste en del om DSB på Reef Central og der er stadig en religionskrig mellem tilhængere og modstandere.
Et af de gode argumenter for en DSB er at den suger nitrat og fosfat til sig og du derfor får gode vandværdier, et af de gode argumenter imod er at hvis den bliver "mættet" eller begynder at "lække" kan det få katastrofale følger for akvariet fordi den netop har suget til sig. De største ulemper skulle dog kunne undgås hvis man har en DSB i et refugium istedet for i akvariet, da man så bare kan koble det fra og skifte sandet.
Der er virkelig tonsvis af materiale omkring DSB og BB (bare-bottom, den anden grøft hvor man slet ikke har noget bundlag for at undgå at ting oplagres i akvariet) på Reef Central, og i mange af trådene går bølgerne ret højt så hvis du har et par dage er det bare at gå igang
Her er en tråd at starte med http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=210605 den er på 96 sider og indeholder masser af links til andre tråde.
Den handler så om Bare bottom, men fordele og ulemper ved begge metoder bliver beskrevet.
Et af de gode argumenter for en DSB er at den suger nitrat og fosfat til sig og du derfor får gode vandværdier, et af de gode argumenter imod er at hvis den bliver "mættet" eller begynder at "lække" kan det få katastrofale følger for akvariet fordi den netop har suget til sig. De største ulemper skulle dog kunne undgås hvis man har en DSB i et refugium istedet for i akvariet, da man så bare kan koble det fra og skifte sandet.
Der er virkelig tonsvis af materiale omkring DSB og BB (bare-bottom, den anden grøft hvor man slet ikke har noget bundlag for at undgå at ting oplagres i akvariet) på Reef Central, og i mange af trådene går bølgerne ret højt så hvis du har et par dage er det bare at gå igang

Her er en tråd at starte med http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=210605 den er på 96 sider og indeholder masser af links til andre tråde.
Den handler så om Bare bottom, men fordele og ulemper ved begge metoder bliver beskrevet.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Var det ikke Dr. Jaubert fra Musée océanographique de Monaco (dem, der kom til at hælde Caulerpa taxifolia i Middelhavet), der var idémanden til levende sand? Han var i hvert fald en af de første, der kom med beskrivelser om sine eksperimenter med det.
Der findes i hvert fald et hav af artikler på nettet, hvis man søger på hans navn og "live sand".
Der findes i hvert fald et hav af artikler på nettet, hvis man søger på hans navn og "live sand".
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Jaubert's metode benytter et "plenum", et vandniveau under gruset. Det er beskrevet her http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... eature.htm
DSB metoden er "bare" et dybt lag sand.
DSB metoden er "bare" et dybt lag sand.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Gaaaab ja det er ret kedeligt, men tak nu kan jeg da komme igeng.
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Ok, så vidt jeg har læst så har senere undersøgelser vist at forskellen mellem at køre med eller uden plenum, ikke er betydelig, du har stadig de samme processer i det iltfrie lag af sand, som du har i det iltfrie vand under gruset.
Desuden skal det siges at det primært er for at komme nitrat til livs at man har DSB, så vidt jeg ved fungerer mange nitratfiltre på samme måde ved at lave et iltfrit område, til de bakterier det nedbryder nitrat. Så er det bare om man helst vil have sit nitratfilter som en mere naturlig del af akvariet, eller man vil have det gemt væk i en beholder, som man kan tage af akvariet når man lyster det...
Desuden skal det siges at det primært er for at komme nitrat til livs at man har DSB, så vidt jeg ved fungerer mange nitratfiltre på samme måde ved at lave et iltfrit område, til de bakterier det nedbryder nitrat. Så er det bare om man helst vil have sit nitratfilter som en mere naturlig del af akvariet, eller man vil have det gemt væk i en beholder, som man kan tage af akvariet når man lyster det...