Ph controller - mV kontra Ph værdi?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ph controller - mV kontra Ph værdi?
Har fået mig sådan en smart Ph måler - når jeg skal indstille den skal jeg stille en værdi der hedder mV før jeg stiller den tilbage til Ph
Nogen der har nogen anelse om hvad den skal være - instruktionen siger 350 for aquarium use - men det kan jo lige så godt være der menes ferskvand og der så er forskel på salt og fersk værdien.
Nogen der kan kaste lys over sagen?
Jeg har vedhæftet instruktioen hvis det kan hjælpe nogen?
Nogen der har nogen anelse om hvad den skal være - instruktionen siger 350 for aquarium use - men det kan jo lige så godt være der menes ferskvand og der så er forskel på salt og fersk værdien.
Nogen der kan kaste lys over sagen?
Jeg har vedhæftet instruktioen hvis det kan hjælpe nogen?
- Vedhæftede filer
-
- GebpHe.pdf
- (31.18 KiB) Downloadet 53 gange
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Ph controller - mV kontra Ph værdi?
Eller er det skide lige meget så jeg sætter den bare til 350 ved at skrue på justeringsknappen og så tænker jeg ikke mere på det?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hmmm. Det virker som en lidt mystisk måde at indstille sådan en bandit på. Men som jeg læser det, er det du indstiller i mV dit setpoint for magnetventilen I/O.
Min pH tester angiver både det den måler i mV og en pH værdi. Forholdet mellem de to værdier ændrer sig en smule i brug, og finjusteres hver gang jeg kalibrerer. Der er ikke en fast omregningsformel fra mV til pH, da hver probe er unik og slides efterhånden - derfor er kalibrering så vigtig.
Hvis det er eneste info du får, så ville jeg prøve mig frem til magnetventilen åbner ved den ønskede pH. (hvis du vil bruge den i kalkreaktor).
mvh.
Peder
Min pH tester angiver både det den måler i mV og en pH værdi. Forholdet mellem de to værdier ændrer sig en smule i brug, og finjusteres hver gang jeg kalibrerer. Der er ikke en fast omregningsformel fra mV til pH, da hver probe er unik og slides efterhånden - derfor er kalibrering så vigtig.
Hvis det er eneste info du får, så ville jeg prøve mig frem til magnetventilen åbner ved den ønskede pH. (hvis du vil bruge den i kalkreaktor).
mvh.
Peder
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Så det vil sige jeg kaliberer den først med ph 4 og 7 - altså med den nye PH probe
og så instiller jeg den derefter bare til hvornår jeg vil have den til at åbne og lukke? Men en eller anden værdi skal jeg vel angive?
Hvad siger du i mV ved ph 7?
og så instiller jeg den derefter bare til hvornår jeg vil have den til at åbne og lukke? Men en eller anden værdi skal jeg vel angive?
Hvad siger du i mV ved ph 7?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Uha - det kan jeg ikke huske. Den ligger desværre slukket.
Du kunne kalibrere først. Så sætte proben i reaktoren og sæt det hele til at køre.
Hvis du så holder øje med pH'en må du kunne justere værdien så den lukker når du når det ønskede.
Det der virker ulogisk for mig er at du skal ændre den justering hver gang du kalibrerer, i stedet for at man bare skulle indstille det i pH?? Men det er sådan jeg forstår din brugsanvisning..
Du kunne kalibrere først. Så sætte proben i reaktoren og sæt det hele til at køre.
Hvis du så holder øje med pH'en må du kunne justere værdien så den lukker når du når det ønskede.
Det der virker ulogisk for mig er at du skal ændre den justering hver gang du kalibrerer, i stedet for at man bare skulle indstille det i pH?? Men det er sådan jeg forstår din brugsanvisning..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hmmm men hvad med de 350 de anbefaler? Noget input til dette?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
OK nu har jeg lige åprøvet at smide den i stikkontakten - det vriker som om at når den er slået til setpoint - der hvor man skal justere ved hvilken PH værdi den skal reagere - så viser den PH på skærmen.
Når man så er færdig og slår den tilbage på measuring value så viser den mV
Det giver da ingen mening - den burde da vise Ph hele tiden?
Når man så er færdig og slår den tilbage på measuring value så viser den mV
Det giver da ingen mening - den burde da vise Ph hele tiden?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror det har noget med Redox at gøre.Bingocaller skrev:Hmmm men hvad med de 350 de anbefaler? Noget input til dette?
Mange Ph controllere kan også bruges til at styre/måle Redox.
Så vidt jeg erindrer opgives Redox i mv. og så passer 350mv jo meget godt.
Men det er lige grebet omme fra bagnakken af, men jeg mener det sådan det hænger sammen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Det giver jeg Erik ret icrazy seahorse skrev:Jeg tror det har noget med Redox at gøre.Bingocaller skrev:Hmmm men hvad med de 350 de anbefaler? Noget input til dette?
Mange Ph controllere kan også bruges til at styre/måle Redox.
Så vidt jeg erindrer opgives Redox i mv. og så passer 350mv jo meget godt.
Men det er lige grebet omme fra bagnakken af, men jeg mener det sådan det hænger sammen.
Erik

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]