Lære Anthias at spise

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Lære Anthias at spise

Indlæg af Jones »

Jeg var så heldig at falde over en Pseudanthias squamipinnis i Fyns akvariecentrum. Jeg har som nogle nok ved haft en pokkers bøvl med mit akvarie siden jeg var på ferie. Alle fisk døde og min kæreste anede ikke sine levende råd. MEN nu er jeg atter oppe på hesten og fået et par fisk. Men min anthias vil ikke spise andet end mysis. Jeg fandt en tråd hvor der blev skrevet at man skal blande flage og frostfoder i et glas med vand fra akvariet så flagefoderet optager smagen fra frostfoderet. Men den snedige anthias er ikke sådan at snyde. Den spytter flagerne ud igen ligeså hurtigt som de kom ind.

Hvad stiller man op? Den får nok at spise da jeg giver meget mysis, men det pumper samtidig værdierne godt op. Så jeg vil gerne have den tilvænnet flagefoder hurtigst muligt.
o_O
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Lære Anthias at spise

Indlæg af Mikkel E »

Jeg mener at der er nogle der har haft gode erfaringer med dette:
http://www.deepoceanshop.dk/foder/tilsa ... guard.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Det er positivt at den spiser noget. Prøv evt at lade være at fodre i et par dage. Så er fisken ekstra sulten og når du så fodrer med flager (uden mysis iblandet) er der god chance for at den vil spise det. Hvis ikke så foder med mysis et par dage igen og gentag derpå øvelsen. Det plejer at virke hos mig.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Birkefeldt skrev:Det er positivt at den spiser noget. Prøv evt at lade være at fodre i et par dage. Så er fisken ekstra sulten og når du så fodrer med flager (uden mysis iblandet) er der god chance for at den vil spise det. Hvis ikke så foder med mysis et par dage igen og gentag derpå øvelsen. Det plejer at virke hos mig.

Mvh kenneth
Den manøvre ville jeg være forsigtig med, hvad Anthias angår, især når den ikke er indkørt :)

Forresten, hvorfor har du kun købt én? Det er en stimefisk, som ikke trives alene.
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: København NV

Indlæg af larsappel »

Mine har "lært" at spise tørfoder - så kan foderautomaten tage over, når man er bortrejst. De er tillige helt vilde med frysetørret artemia - ved ikke om de har godt af det, men indtil videre har de ikke taget skade.
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Mikkel E skrev:
Birkefeldt skrev:Det er positivt at den spiser noget. Prøv evt at lade være at fodre i et par dage. Så er fisken ekstra sulten og når du så fodrer med flager (uden mysis iblandet) er der god chance for at den vil spise det. Hvis ikke så foder med mysis et par dage igen og gentag derpå øvelsen. Det plejer at virke hos mig.

Mvh kenneth
Den manøvre ville jeg være forsigtig med, hvad Anthias angår, især når den ikke er indkørt :)

Forresten, hvorfor har du kun købt én? Det er en stimefisk, som ikke trives alene.
Hvis fisken har spist mysis i mere end en uge og ellers ser sund ud, vil jeg ikke være nervøs. Måske nøjes med at undlade foderet i én dag i stedet for to, de første gange. :)

Mvh kenneth

Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Mine er fuldstændig vilde med dette her
http://www.decocean.dk/shop/p/872" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Tusind tak for nogle rigtig gode svar. Af flere grunde blev der kun købt én. Som skrevet har mit akvarie været HELT ude af balance og jeg turde derfor ikke overfylde det. For det andet er det kun et Red Sea Max 130d og jeg ved derfor ikke om det er tilrådeligt med mere end én? pt har jeg kun min anthias, en blå palet på 3 cm og en zebrasoma veliferum, der ligeledes er 3 cm. De to sidstnævnte ryger dog ud hvis jeg finder ud af, at jeg istedet kan få to anthias mere. Vil gerne have to hunner og en han hvis det kan lade sig gøre?
o_O
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jones skrev:Tusind tak for nogle rigtig gode svar. Af flere grunde blev der kun købt én. Som skrevet har mit akvarie været HELT ude af balance og jeg turde derfor ikke overfylde det. For det andet er det kun et Red Sea Max 130d og jeg ved derfor ikke om det er tilrådeligt med mere end én? pt har jeg kun min anthias, en blå palet på 3 cm og en zebrasoma veliferum, der ligeledes er 3 cm. De to sidstnævnte ryger dog ud hvis jeg finder ud af, at jeg istedet kan få to anthias mere. Vil gerne have to hunner og en han hvis det kan lade sig gøre?
Anthias finder selv ud af,hvem der skal være hannen.
De gør lidt som klovnfisken.
Men samtidigt kan det nogle gange være svært,at
introducere nye Anthias til en gammel flok.
De vil tit slagte hinanden.

Nu har du jo kun en, så mon ikke det kan lykkedes
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Købte den i lørdags, så det burde da være muligt. Hvad er max antallet til red sea max 130? Og vil den største så blive en han ? Var ikke klar over at anthias kan skifte køn
o_O
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Nu er squamipinnis jo en mellemstor art, så på sigt kommer den til at fylde godt i et 130liters. Jeg ville nok nøjes med én hvis du har planer om at beholde den længe.

Mvh kenneth

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Mine Anthias gad heller ikke spise flage foder de første uger, men nu spiser de alt hvad jeg fodre de andre fisk med.

Jeg blandede det lidt sammen, så de fik lidt forskelligt samtidigt.

Cyclops, Artemia, Mysis og flager.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tillykke med din nye Anthias, een af mine yndlingsfisk.

Som andre i familien har den en antisynke refleks ved for stort foder - den kan let gabe over det, men spytter det ud igen.

Min erfaring er at starte dem op på frost, der er småt - og alt kan bruges.
Giv den mad 3 gange dagligt i de første måneder, og gå ned til 2 efterfølgende.

Efter en periode på et par uger kan du mikse tørfoder og frost, og senere give mest flage.

Husk at passe på vandværdierne i den forbindelse, og vær opmrksom på at denne art ikke bryder sigom for kraftigt lys....

Den mister simpelthen noget afsin smukke kulør, hvis den ikke har godt med huler.

Held og lykke med den(køb gerne 2 mere)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Hej Peder. Jeg har i dag købt to mere så den kunne få selskab. Den ene af de to nye nåede at gemme sig mellem stenene og den anden blev jaget op i hjørnet ved frontglasset. Der har den stået i flere timer. Tænker at der lige går et par dage før den gamle accepterer de nye beboere? Har en stor bunke sten, med mange huller så de kan gemme sig, så jeg håber at de vil falde til og begynde at spise som den gamle. Og med tiden også flagefoder. Jeg fortsætter med ugentlige vandskift og prøver ellers at fodre så langsomt at de når at spise foderemnerne inden de rammer bunden. Det er virkelig nogle smukke fisk og jeg har da allerede en lille drøm om en større flok i et stort akvarie. Kan jeg gøre noget for at hjælpe fisken, der er endt i skammekrogen? Hver gang den svømmer lidt bliver den jaget direkte derop igen.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Heja,

Jeg ville slukke lyset, og lade fiskene gå til ro.
Det sker ofte, husk at fodre når du kommer nye i - så "ser" de ikke den nye, men har travlt med at æde.....

Held ogblykke

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Slukker lyset med det samme :) Du kan tro at jeg har fodret i dag. Det har også hjulpet lidt, men så snart den gamle er færdig med at spise står de to nye atter for skud. Update følger i næste uge når der forhåbentlig er faldet ro over det hele. Og igen, tak for nogle gode svar. Det er dejligt at folk i denne hobby er så villige til at dele ud af deres viden.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

UPDATE:

Jeg troede at den ene anthias var død eftersom jeg ikke kunne finde den fredag aften. I dag var den så fremme igen, men står atter oppe i hjørnet. Jeg har fodret meget men den tager intet foder. Den gamle anthias jager den ikke så kraftigt længere, men den lader ikke til at turde svømme væk fra sit hjørne for at spise ved fodring. Har slukket lyset som det blev tilrådet, men det har ikke hjulpet. De to andre anthias'er er tykke og runde men staklen i hjørnet har efterhånden fået en hulning på maven mellem brystfinnerne. Jeg er derfor sikker på at den intet spiser og at den må være sulten. Skal jeg fange bøllefisken og sætte den i plastikboks i akvariet, så den ikke kan terrorisere den nye? Gode råd modtages.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen,

Bøllefisken.... Hvad er det for en ?

Alle nye fisk er sky, men specielt Anthias kræver ro til at komme igang ,med at spise.
Tror desværre du er lidt for sent ude her

Mvh
Peder
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Kan det tænkes den "gamle" og den ene af de 2 nye begge er hanner?
Jeg er muligvis helt galt på den, men jeg vil gætte på 2 hanner er for meget i et så lille akvarie.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

10 min efter at jeg postede sidste opslag prøvede jeg at fodre igen. Og så tog den lidt mysis. Jeg skyndte mig derfor at smide lidt mere i akvariet og pludselig var alle tre anthias'er igang med det helt store ædegilde :) Jeg har lige fodret for lidt siden og den spiste lidt igen. Lykken står den kække bi :)
o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

:GO
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Alle tre anthias'er lever og har det fint. De spiser meget mysis og er begyndt at nippe lidt til flagefoder. Vil lukke tråden her og samtidig sige tusind tak for gode svar. Det er lækkert når heldet vender og man pludselig står med tre smukke fisk, der trives og fungerer som de skal. :)
o_O
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"