Orm. God eller dårlig.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
13
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Orm. God eller dårlig.

Indlæg af FEM64 »

Hej SF'ere

Jeg kan endnu ikke mine orm og småkravl udenad.

Den her fætter ..... ? Er det en af de gode eller skal ikke sætte den retur?
Den er vel 6 cm lang.

Tak. Og god weekend. :y
2013-03-16 13.15.23.jpg
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Orm. God eller dårlig.

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Den er god :)
michael26
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Og du skal ikke røre ved den med bare hænder, det er en ildorm, og det siger så hvad der sker med din hånd hvis du rør den... Din hånd vil brænde;-)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
13
Postnummer: 8380 Trige
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Takker for hurtig reaktion. :y

Den ryger tilbage i baljen.

God weekend
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

michael26 skrev:Og du skal ikke røre ved den med bare hænder, det er en ildorm, og det siger så hvad der sker med din hånd hvis du rør den... Din hånd vil brænde;-)
Det er lige præcis IKKE en "fireworm"
"fireworms" er mere af dette udseende

http://www.reefs.org/hhfaq/worms/faq_br ... ant/medium" onclick="window.open(this.href);return false;

Men uanset hvilken art, så bør man ikke røre ved dem, da de små hår knækker meget let og kan irritere.
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Ud med dem.... De er da grimme og bliver sygt store med tiden. :)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

de kan blive rigtigt store men tjener et vigtigt formål ved at omsætte detritus og andet snask, der ellers blot ligger og afgiver skidt til vandets kemi - det siger Fosså i sin bog reef Secrets

Blot fordi den er grim er da ikke et argument for at aflive den
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Det er vel altid et personligt valg hvad man vil ha i baljen. Jeg vil ikke ha dem da der ikke er noget der kan holde bestanden af dem nede i min balje, plus at de ikke er så behagelige at komme i kontakt med når der rodes i baljen. Det klør i flere dage og kan give udslæt - ubehageligt hvis man har prøvet det.

Men, folk skal da være velkommen til at holde på dem - det er fede billeder når folk smider billeder op af kæmpe orme i deres balje:)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af IAmNotGr33n »

Jeg står faktisk og mangler orme til min DSB, så inden i afliver dem må i gerne informere mig.. Så kommer jeg med glæde forbi :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 967
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Helt rigtigt hvad jerslev skriver: det er nyttedyr man ikke kan undvære i et velkørende saltvandsakvarie...
Hvis man har problemer med kløe efter kontakt med dem, bør man nok overveje at bruge handsker... Jeg har nu aldrig oplevet problemer med kløe eller svie, men mine næver bliver også udsat for lidt af hvert, dagligt på jobbet:)
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Selvom de er gode som skraldemænd, så kan de godt blive et problem. De kan gnave sig igennem nogle typer koralskeletter. Jeg havde engang en Galaxea som en dag var helt gennemhullet af dem. Derfor så fjerner jeg dem hvis de bliver for store, dvs over 10 - 15cm.

Se bl.a. denne tråd med billeder: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &t=46849&p" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Jeg har med interesse læst din gamle tråd, og hold da fast, du har mange. Kan godt forstå, du renser ud ind imellem

Men som eksempel. Mit akvarium har fungeret i snart 6 år, og i begyndelsen have jeg mange af de små rødnbruge orm samt enkelte store fireworms. Idag ser jeg stort set ingen - og tro mig, jeg sidder mange gange om natten og glor ind i akvariet med en rød lygte for at finde min ..... krabbe. Nogle er der da, men bestanden virker stabil

Spørgsmålet tilbage er: Hvor er de mange orm, der var i begyndelsen blevet af, og hvorfor har de ikke formeret sig:

svarmulighed:
1: jeg fodrer ikke mine koraller ud over ugentligt vandskifte på 10%
2: Jeg fodrer fisk yderst sparsomt - de får vel kun 1 - 2 gange ugentligt

Så mine erfaringer tyder på, hvad andre også siger i din gamle tråd: Måske er tilgængeligheden af foder en udløsende årsag??
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jerslev skrev:Jeg har med interesse læst din gamle tråd, og hold da fast, du har mange. Kan godt forstå, du renser ud ind imellem

Men som eksempel. Mit akvarium har fungeret i snart 6 år, og i begyndelsen have jeg mange af de små rødnbruge orm samt enkelte store fireworms. Idag ser jeg stort set ingen - og tro mig, jeg sidder mange gange om natten og glor ind i akvariet med en rød lygte for at finde min ..... krabbe. Nogle er der da, men bestanden virker stabil

Spørgsmålet tilbage er: Hvor er de mange orm, der var i begyndelsen blevet af, og hvorfor har de ikke formeret sig:

svarmulighed:
1: jeg fodrer ikke mine koraller ud over ugentligt vandskifte på 10%
2: Jeg fodrer fisk yderst sparsomt - de får vel kun 1 - 2 gange ugentligt

Så mine erfaringer tyder på, hvad andre også siger i din gamle tråd: Måske er tilgængeligheden af foder en udløsende årsag??
Hej Jerslev! :)

Det var nu ikke helt min egen tråd jeg linkede til, men TimW's. Men jeg oplevede noget lignende, selvom det aldrig blev helt så slemt. Tror du har ret i det har noget med meget foder at gøre, for jeg fodrede nemlig rigtig meget dengang. Men her efter jeg er startet op igen for ca et halvt år siden, har jeg ikke haft problemer. Akvariet er ikke belastet på samme måde af fisk, så der bliver fodret meget mindre. Men synes det var relevant at vise at de i bestemte situationer kan blive et problem. :beer:

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"