Carsten skrev:Hvad er det der skal bestilles på digkey.dk
Dioder?
Ja dioderne da det er meget billigere end andre stedder.
skr skrev:siqu skrev:jeg har lavet målinger på de samme dioder. Og kan fortælle dig at den røde er decideret farlig at kigge i, det samme med hvid. Vi bruger briller når vi måler lyset i en lys sensor for at se om specifikationerne stemmer.
Det skal siges at dioderne bliver mange 100-200 grader når de kører på fuld drøn uden at blive slukket. I længden og bestemt i sommerperioden vil man få et overhednings problem i sit akvarie med mindre at man laver et par kontakter så man evt kan slukke og tænde et par rækker af gangen og skifte på den måde med en timer eller noget, så der ikke brænder 350 watt igennem hele tiden.
Det er klart at man ikke skal kigge ind i dioderne når de er skruet op.
Nu kører jeg med 38 dioder på et 60x55x45 akvarie og der har det aldrig medført et overophedningsproblem og det har jeg da heller aldrig hørt at folk har haft problemer med.
Mange af de farvede dioder, har et max på 700mA og skal slet ikke så højt op. Det samme med de hvide og blå, de bliver ikke kørt ved 1A, så forbruget bliver ikke 350W.
Desuden vil den mægde dioder give noget mere lys end T5.
Jeg tænkte bare max værdi er 3.5 watt , nu husker jeg ikke hvilke farve jeg kiggede på. Men hvad er dit strømforbrug på de 38 dioder du køre med nu, samt er der mulighed for et diagram over kredsløbet ?
Hvordan havde du stå tænkt dig at køre de dioder, serie eller parallel forbindelse?
Moente skrev:Carsten skrev:Hvad er det der skal bestilles på digkey.dk
Dioder?
Godt spørgsmål.
Og hvad menes der mon med at der skal slukkes for dioderne for at undgå overophedning?
Dioderne afgiver varme ned til akvariet og det vil varme vandet op, og specielt i sommerperioderne ville det blive varmere da dioderne afgiver meget varme . Prøv at tage en almindelig 5watt diode pærer og lad den tænde sig efter sit delay tid , rør ved den så skal du se hvor varm den bliver. Men det kan der justeres på , højden fra vandet til dioderne kan høve sænkes dog skal man passe på om der kommer nok lys til den levende bund.