Opstart med modnet vand.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jesper Thomsen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
12
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Opstart med modnet vand.

Indlæg af Jesper Thomsen »

Jeg er ved at investere i et brugt Red Sea Max 130D som mit første saltvandsakvarie, og har lavet en aftale med Tropeland i Skanderborg om, at jeg kan købe både levende sten og modnet vand hos dem. Det er altså noget der har kørt sammen et stykke tid.
Hvor lang tid vil i tro at der går, inden akvariet er klar til de første beboere?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Opstart med modnet vand.

Indlæg af Moente »

Drop at spilde dine penge på "modnet vand", det får du ikke noget godt ud af. Bland dit vand selv.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er en skrøne at "modnet vand" skulle hjælpe på noget som helst. Andet end sælgerens økonomi.
Og du kommer ikke uden om en indkørings periode, hvor lang tid den varer er umuligt at svare på, men regn med et par måneder.

"modnet vand" lig med gammelt vand, vand som skulle være skiftet alligevel og i kloaken. Nu tjener han så penge på det i stedet for.
Og det vil da være tosset at slæbe 100 liter eller mere fra Skanderborg og hele vejen til Silkeborg
Brugeravatar
dan dj
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg

Indlæg af dan dj »

Ja jeg kan heller ikke se hvad fordelen skulle være. Så var det da lige for at fragte stene i det. ;-) (Men så skal det da også være gratis.)

Lav dit eget saltvand. Gerne med osmose vand.. :GO
430L 120L sump, 4xtunze 6055, C9 skummer, 7x54w lys
430L 100L sump 3xtunze 6055 & 6105, deltec AP702, 12x39W lys
250L tunze 6025 & skummer, 4x39W lys
1800L tunze 6205 D700 skummer 6x54W
128L tunze 6055 Led lys
Samlet vand vol. ca. 3500l.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Der er for og imod "modnet" vand..
Om du bruger det eller ej,
Er det dine vandværdier der bestemmer,hvornår akvariet er klar til beboere.
Jeg tror det er bedre at få lidt sand,fra et godt indkørt Akvarie,til at booste dit hurtigere igang.

Samtidigt findes der et hav af vidundermidler,for at fremskynde indkøringsperioden.
Nogen har succes med dem andre ikke.

Det vigtigste er tålmodighed.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Jesper Thomsen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
12

"modnet" vand er vel ikke nødvendigvis gammelt vand, men bare vand hvor jeg ikke nødvendigvis skal justere så meget på parametrene før de er i orden.
En anden side af sagen et at jeg ikke har kunnet finde RO-vand i nærheden af Silkeborg, og jeg skal først til at finde et anlæg til mig selv.
Jeg skal desuden kun betale for det salt der er blevet brugt til de 130 liter. Er 80 kr/kg LS meget eller lidt?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jesper Thomsen skrev:"modnet" vand er vel ikke nødvendigvis gammelt vand, men bare vand hvor jeg ikke nødvendigvis skal justere så meget på parametrene før de er i orden.
En anden side af sagen et at jeg ikke har kunnet finde RO-vand i nærheden af Silkeborg, og jeg skal først til at finde et anlæg til mig selv.
Jeg skal desuden kun betale for det salt der er blevet brugt til de 130 liter. Er 80 kr/kg LS meget eller lidt?
Man kan godt høre på dit udsagn at det er en forhandler der har stoppet det i hovedet på dig.
Det er nemlig noget vrøvl han kommer med.
Det eneste parameter der evt skal justeres på er saltindholdet.
Alt andet er noget som du kommer til at klare selv så som Kh og ca, når akvariet er ved at være driftklart.

80 kroner er nok en fornuftig pris, når stenene kommer fra en butik, men jeg mener at der var en i nærhedne som solgte en masse levende sten til en markant lavere pris. Fordelen ved at købe stenene privat er at der er meget lille chance for at få krabber og søknælere med.

Prøv at skrive til Reefarmer som også bor i Silkeborg det er da ikke umuligt at han gider hjælpe dig med osmosevandet.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Modnet vand = bullshit!

Og levende sten bør koste 35-45 kr kiloet privat
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Modnet vand er vel også et relativt begreb - det kommer vel an på hvor det er tappet fra, hvaffor noget teknik man har, hvilke dyr man har i til det beskidte arbejde, vodka dosering osv. osv.... eller er jeg helt galt på den?

Hvis i spørger Kenneth Olsen, så tror jeg nok han har været glad for at få modnet vand i baljen?

Jeg har selv brugt det to gange nu - er sku glad nok for det.
Men, jeg er dog sikker på det er mindst lige så godt, eller bedre i nogle tilfælde at blande det selv.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Jesper Thomsen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
12

Jeg er som sagt ny indenfor saltvand, har lidt ferskvand og en stor havedam, så det er noget helt nyt der skal læres, og gode råd er kærkomne.
Jeg har lige skrevet til Reefarmer, for at høre om han ligger inde med LS, men det tager jo lidt tid at få fundet de andre saltvandsfolk i nærområdet.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Jesper!

Jeg tror ikke det gør den store forskel om du køber modnet vand til at starte op på, eller får lavet noget nyt. Gør hvad der er nemmest for dig selv. I det lange løb er det klart bedst at bruge nyblandet saltvand til vandskifte, da det er renere og indeholder flere sporeelementer end brugt vand (modnet). Men det skal du først tænke på når indkøringen er ved at være ovre.

Mht levende sten så er der fordele og ulemper ved at købe privat eller i forretning. Det kommer selvfølgelig også an på hvor længe de har ligget hos forhandleren, men generelt tror jeg der er flere forskellige levende organismer ved ubrugte sten end dem du køber privat. Både på godt og ondt.
80,- er ikke dyrt ved en forhandler. Synes de plejer at koste ca 100,-. Privat skal du regne med 35,- - 50,- kiloet.

I øvrigt velkommen til. Jeg bor selv i Silkeborg.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"