Er blevet blind på Balling-Light !
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions: 35
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Er blevet blind på Balling-Light !
Har i længere tid læst og læst på de forskellige balling metoder.
Har besluttet mig for at vil køre balling light med 3 dunke (CA-KH-MG)
Men er blevet helt blind på hvordan de forskellige opløsninger skal blandes, da jeg syns jeg læser noget forskelligt i hver tråd jeg besøger !
Mine dunke kommer til at være på 5L hver især.
Fandt i en tråd denne guide:
1. can: 2 kilogram Calcium Chloride-Dihydrate in 5 liter reverse-osmosis water
2. can: 2 kilogram Magnesium Chloride-Hexahydrate in 5 liter reverse-osmosis water, 250 gram Magnesium Sulfate-Heptahydrate
3. can: 500 gram sodium hydrogen carbonate in 5 liter reverse-osmosis water
Er det ikk ekstremt meget at hælde i 5L vand ? :O
Har besluttet mig for at vil køre balling light med 3 dunke (CA-KH-MG)
Men er blevet helt blind på hvordan de forskellige opløsninger skal blandes, da jeg syns jeg læser noget forskelligt i hver tråd jeg besøger !
Mine dunke kommer til at være på 5L hver især.
Fandt i en tråd denne guide:
1. can: 2 kilogram Calcium Chloride-Dihydrate in 5 liter reverse-osmosis water
2. can: 2 kilogram Magnesium Chloride-Hexahydrate in 5 liter reverse-osmosis water, 250 gram Magnesium Sulfate-Heptahydrate
3. can: 500 gram sodium hydrogen carbonate in 5 liter reverse-osmosis water
Er det ikk ekstremt meget at hælde i 5L vand ? :O
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Re: Er blevet blind på Balling-Light !
Evt hvis nogen kunne lægge DERES guide op. Som også blander i 5L dunke.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Og hvem siger egentlig at man ikke kan lave konsentrationen af væskerne 10gange så stærke så man kan nøjes med at tilsætte 10ml hvis man normalt tilsatte 100ml dagligt ?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Da jeg selv blandede brugte jeg Fauna Marins vejledning:
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Balling light er langt mere koncentreret end traditionel balling. Så vidt jeg husker, så er alle væskerne også tæt på at være mættede.
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Balling light er langt mere koncentreret end traditionel balling. Så vidt jeg husker, så er alle væskerne også tæt på at være mættede.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
hej
jeg bruger denne guide
http://www.deepoceanshop.dk/ballingmetoden/" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg bruger denne guide
http://www.deepoceanshop.dk/ballingmetoden/" onclick="window.open(this.href);return false;
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Stefan skrev:Da jeg selv blandede brugte jeg Fauna Marins vejledning:

Skifter du 10% vand ugentlig for at kompensere for det forhøjede salt niveau ?
-
- Dværg kejser
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
Du kan ikke lave koncentrationen så stærk som du har lyst til. Som Stefan skriver er væskerne tæt på at være mættede. Du kender det måske fra salt eller sukker i et glas vand, vandet kan opløse en hvis mængde derefter ligger saltet eller sukkeret sig på bunden...
- mipe
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Hvis du begynder at lave højere koncentrationer, risikerer du at saltene begynder at udfælde og bundfælde!
Jeg køre efter denne opskrift, som vist er magen til de fleste: http://www.gotfred.com/balling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(se nederst på siden)
Jeg køre efter denne opskrift, som vist er magen til de fleste: http://www.gotfred.com/balling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(se nederst på siden)
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Kan se at i denne guide skal der blandes:mipe skrev:Hvis du begynder at lave højere koncentrationer, risikerer du at saltene begynder at udfælde og bundfælde!
(se nederst på siden)
Beholder 2 (Morgen dosering)
420 g Natriumhydrogencarbonat
60 g Natriumcarbonat
Hva er fordelen i at blande disse to i disse forhold ?
- Eskildsen
- Foxface
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Der er en fin vejledning på saltvandswiki.
natriumbicarbonatdunken er tæt på at være en mættet opløsning og kan nok ikke laves stærkere.
natriumbicarbonatdunken er tæt på at være en mættet opløsning og kan nok ikke laves stærkere.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Sammenligner man priser fra aquafair med deepocean, er det da minimalt hva man spare ved at købe fra aquafair.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Som jeg ser det er der kæmpe forskel på den guide Stefan linker til og den i andre linker til.
Hvis jeg har forstået det rigtigt er stefan den eneste der linker til noget omhandlende BALLING-LIGHT ?
Hvis jeg har forstået det rigtigt er stefan den eneste der linker til noget omhandlende BALLING-LIGHT ?
- mipe
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det er for at udligne PH værdien, hvis du kun tilsætter Natriumhydrogencarbonat så vil PH værdien falde!S1m0n skrev:Kan se at i denne guide skal der blandes:mipe skrev:Hvis du begynder at lave højere koncentrationer, risikerer du at saltene begynder at udfælde og bundfælde!
(se nederst på siden)
60 g Natriumcarbonat
Som jeg har forstået det, så bruges Balling-Light af dem der har akvarier på 500 liter og derover!
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Det har jeg fået læst efterfølgende jamipe skrev:Det er for at udligne PH værdien, dette står faktisk også på siden!S1m0n skrev:Kan se at i denne guide skal der blandes:mipe skrev:Hvis du begynder at lave højere koncentrationer, risikerer du at saltene begynder at udfælde og bundfælde!
(se nederst på siden)
60 g Natriumcarbonat

Men nu er det jo balling LIGHT jeg vil køre. Altså den Stefan linker til.
Hvordan undgår jeg så dette drop i ph ved denne version ?
Som guiden foreskriver:
Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and
then fill the canister with osmosis water.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Jeg har aldrig brugt andre stoffer end dem fra den guide, jeg linker til og havde aldrig problemer med pH i den tid, jeg kørte med det.
Balling light har intet med akvariestørrelsen at gøre. Det er bare en videreudviklet / mere "moderne" udgave ift. den traditionelle metode. Det er Hans-Werner Balling der står bag begge.
Du kan også finde inspiration ved at søge på "2 part" / "two part". Det er samme principper som balling light, bare det amerikanske udtryk.
Balling light har intet med akvariestørrelsen at gøre. Det er bare en videreudviklet / mere "moderne" udgave ift. den traditionelle metode. Det er Hans-Werner Balling der står bag begge.
Du kan også finde inspiration ved at søge på "2 part" / "two part". Det er samme principper som balling light, bare det amerikanske udtryk.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Det jeg helt med på.Stefan skrev:Jeg har aldrig brugt andre stoffer end dem fra den guide, jeg linker til og havde aldrig problemer med pH i den tid, jeg kørte med det.
Men i denne guide du linker til skal der i f.eks CA dunken blandes 2.0 kg calcium chloride dihydrate,
Hvor imod ifølge f.eks deepoceans vejledning kun skal blandes 358 g calciumchlorid-dihydrate
Det er da en voldsom forskel. Men er det her den alm balling metode udskiller sig mod balling light ?
For jeg vil da helt klart gå efter denne du linkede til i start at tråd, da man jo ikke skal tilsætte nær så mange ML for at opnå det samme.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Forskellen er at der med traditionel balling tilsættes lige/balancerede mængder af alle dunkene. De tilsatte stoffer er nøje afvejet.
Ved balling light er det vurderet at der alligevel i det lange løb tilsættes lige mængder, så længe man holder værdierne stabile. Og så er koncentrationen af stofferne i og for sig ligegyldige - og kan ligeså godt være så tæt på mætningspunktet som muligt. Ved balling light justerer du derfor individuelt tilsætningen af de forskellige dunke - og forholdet er slet ikke det samme som ved traditionel balling.
Ved balling light er det vurderet at der alligevel i det lange løb tilsættes lige mængder, så længe man holder værdierne stabile. Og så er koncentrationen af stofferne i og for sig ligegyldige - og kan ligeså godt være så tæt på mætningspunktet som muligt. Ved balling light justerer du derfor individuelt tilsætningen af de forskellige dunke - og forholdet er slet ikke det samme som ved traditionel balling.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
ArrgStefan skrev:Forskellen er at der med traditionel balling tilsættes lige/balancerede mængder af alle dunkene. De tilsatte stoffer er nøje afvejet.

Se det satte en hel masse spørgsmål på plads

Så hvorfor køre alle ikk light frem for den traditionelle, For mig virker det da smartest.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når du kører med ensartede tilsætninger, så sparer du en masse test hele tiden.
Med den traditionelle Ballling, tager man udgangs punkt i forbruget af Kh.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Så du siger at man med Balling light metoden skal måle meget mere end med den traditionelle?Carsten skrev:Når du kører med ensartede tilsætninger, så sparer du en masse test hele tiden.
De væsker carsten-decocean sælger, er de ikke os blandet efter LIGHT udgaven?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil jeg mene hvis koncentrationen er mere tilfældig.
Jeg aner ikke noget om decoceans balling væsker
Jeg aner ikke noget om decoceans balling væsker
- PoulD
- Rev haj
- Reactions: 17
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg bruger også Balling light (i form af DecOceans væsker). Jeg måler KH, Ca og mg med 1-2 ugers mellemrum, og under normale omstændigheder rokker det sig ikke et myrehår.
Kunne jeg så køre med færre tests? Måske, men jeg ville nok ikke spare mange 5 ører ved det, for så skal jeg jo bare smide resten af testsættene ud når de bliver for gamle.
Uanset om man bruger Balling eller Balling Light, kan der jo altid gå hul på en slange i en doseringspumpe eller andre ting man ikke lige ser. Disse 3 test koster jo næsten intet pr. test så jeg jeg ville da teste alle 3 en gang om ugen uanset hvad.
Kunne jeg så køre med færre tests? Måske, men jeg ville nok ikke spare mange 5 ører ved det, for så skal jeg jo bare smide resten af testsættene ud når de bliver for gamle.
Uanset om man bruger Balling eller Balling Light, kan der jo altid gå hul på en slange i en doseringspumpe eller andre ting man ikke lige ser. Disse 3 test koster jo næsten intet pr. test så jeg jeg ville da teste alle 3 en gang om ugen uanset hvad.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Jeg har heller ikk spor imod at teste:) tester pt hver eneste dag på mit fluval da det er noget mere skrøbeligt nu jeg har så mange koraller i så lidt vand:) og tak for alle kommentarerne:) det hjælper det hele:D
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 361
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
En anden grund til at teste regelmæssigt når man kører på Balling er, at hvis man bruger en dosseringsmaskine, så slides slangerne i dosseringsmaskinen.PoulD skrev:Jeg bruger også Balling light (i form af DecOceans væsker). Jeg måler KH, Ca og mg med 1-2 ugers mellemrum, og under normale omstændigheder rokker det sig ikke et myrehår.
Det betyder at der slides på indersiden pga den mekaniske påvirkning og så bliver de lidt ru. Derved øges modstanden og de afgiver mindre efterhånden og det opdager man kun ved målingerne.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
Måske denne kan hjælpe lidt på det
http://reefbuilders.com/2010/01/13/inte ... una-marin/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefbuilders.com/2010/01/13/inte ... una-marin/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Benny
- Dragefisk
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Erik , det udsagn tror jeg ikke holder i rettencrazy seahorse skrev:En anden grund til at teste regelmæssigt når man kører på Balling er, at hvis man bruger en dosseringsmaskine, så slides slangerne i dosseringsmaskinen.PoulD skrev:Jeg bruger også Balling light (i form af DecOceans væsker). Jeg måler KH, Ca og mg med 1-2 ugers mellemrum, og under normale omstændigheder rokker det sig ikke et myrehår.
Det betyder at der slides på indersiden pga den mekaniske påvirkning og så bliver de lidt ru. Derved øges modstanden og de afgiver mindre efterhånden og det opdager man kun ved målingerne.
Erik

Hilsen
Benny
Benny
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Syns ikk rigtig jeg har kunne finde noget om hvor meget x antal ml hæver med i x antal L ? altså ved balling light metoden.
- crazy seahorse
- Rev haj
- 13
Det er jo fordi det afhænger af dit forbrug.S1m0n skrev:Syns ikk rigtig jeg har kunne finde noget om hvor meget x antal ml hæver med i x antal L ? altså ved balling light metoden.
Jeg gjorde det, at jeg hævede min tilsætning med feks 20ml af Kh.
Så havde jeg målt Kh inden og målte den igen nogle timer efter øgningen.
Så vidste jeg hvor meget 20ml hæver den med og arbejdede ud fra det.
Så tog jeg den næste osv osv.
Men vær opmærksom på, at Ca er afhængig af Kh og Mg er afhængig af Ca.
Derfor er der en del (mange) målinger indtil det er på plads, men så kører det også af sig selv og du kan nøjes med målinger én gang om ugen.
Jeg har været oppe på at måle for Kh 3 gange dagligt i indkøringsfasen. De andre er ikke lige så trikcy. Kh er vigtig, defor skal du bruge den tid (målinger) der skal til.
@ Benny: Det er jo rigtig godt at du ikke har observeret fald i din ydelse på Ghl dosseringsmaskinen.
Men det er jo siliconeslanger der maseres hver gang den kører og det vil uværgeligt slide på slangen. De bliver også trykket en smule fladere under brug formodentlig og det øger også modstanden.
På laboratorier skifter man slanger meget tit, men de skal jo også være meget akurate. Man kalibrerer også sine prober i et væk, ofte mellem hver gang de bruges.
Jeg har selv konstateret, godt nok på en peristaltisk dosseringspumpe, at ydelsen faldt med ca. 25% på 6 uger. Skiftes slangen er den oppe på 100% igen, så det er slangen der er problemet.
Nu kørte den godt nok 24/7 så det er noget mere end en maskine til dossering af Balling, så slidet kommer selvfølgelig hurtigere.
Du har ret i det med målinger. Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde var, at man ikke må forlade sig på at det er set and forget.
Det er heller ikke tlfældet med kalkreaktorer, selvom det skrives flere steder. Dem skal der også holdes øje med og der skal måles lige så ofte.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- S1m0n
- Rev haj
- 16
Enig. Men virker som et KÆMPE arbejde til det er kørt ind.crazy seahorse skrev:Det er jo fordi det afhænger af dit forbrug.S1m0n skrev:Syns ikk rigtig jeg har kunne finde noget om hvor meget x antal ml hæver med i x antal L ? altså ved balling light metoden.
Jeg gjorde det, at jeg hævede min tilsætning med feks 20ml af Kh.
Så havde jeg målt Kh inden og målte den igen nogle timer efter øgningen.
Så vidste jeg hvor meget 20ml hæver den med og arbejdede ud fra det.
Så tog jeg den næste osv osv.
Men vær opmærksom på, at Ca er afhængig af Kh og Mg er afhængig af Ca.
Derfor er der en del (mange) målinger indtil det er på plads, men så kører det også af sig selv og du kan nøjes med målinger én gang om ugen.
Jeg har været oppe på at måle for Kh 3 gange dagligt i indkøringsfasen. De andre er ikke lige så trikcy. Kh er vigtig, defor skal du bruge den tid (målinger) der skal til.
Erik
Nu vi lige er inde på kh forbrug, Så oplever jeg i mit fluval edge at det har et kh forbrug på ca 0.5 om dagen. Ved mit ugentlige vandskifte får jeg den banket op på 8.2ca men på en uge er den så faldet til 6,4. Det er jo for lavt. Så spørgsmålet er, vil det være nok at buffe den op midt på ugen så den aldrig når alt for langt ned?
- crazy seahorse
- Rev haj
- 13
Det er et stort arbejde, men der er en vis tilfredsstillelse når det er gjort og man ser det virker.
Men det tager noget tid, men det gør alt jo.
Problemet med det du skriver er, at din Kh vil svinge.
Det bryder korallerne sig ikke om og på sigt vil de kunne tage skade af det eller måske endda dø.
Med den daglige tilsætning af Balling undgår du de udsving.
O,5 i et mindre akvarie er forholdsvis meget. Jeg har et forbrug på ca 1 i mit til sammenligning.
Du vil få bedre resultater ved at tilsætte dagligt er jeg sikker på.
Erik
Men det tager noget tid, men det gør alt jo.
Problemet med det du skriver er, at din Kh vil svinge.
Det bryder korallerne sig ikke om og på sigt vil de kunne tage skade af det eller måske endda dø.
Med den daglige tilsætning af Balling undgår du de udsving.
O,5 i et mindre akvarie er forholdsvis meget. Jeg har et forbrug på ca 1 i mit til sammenligning.
Du vil få bedre resultater ved at tilsætte dagligt er jeg sikker på.
Erik