Nano med eller uden skummer
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2013
Nano med eller uden skummer
Hej saltvands hoveder lige et spørgsmål fra en ny og grøn medlem af saltvandsverden, Jeg har købt mig en Aquael 30L Nano akvarie, men har fået flere forskellige råd rundt omkring. Kan jeg køre uden skummer eller SKAL der bare være en skummer, det er fordi jeg jo helst ikke vil til og skære i glaspladen som følger med + den tager jo noget plads. Jeg har faktisk købt en skummer, men jeg kan aflever den tilbage hvis jeg ikke skal bruge den.
Håber i kan hjælpe
MVH
Kim Jensen
Håber i kan hjælpe
MVH
Kim Jensen
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Re: Nano med eller uden skummer
Hej Kim
Først og fremmest velkommen på forum, håber du får meget glæde af at være her.
Så til dit spørgsmål, som ikke er helt enkelt.
Ja, du kan godt undvære skummer. Dette kræver dog at du ikke kommer noget videre i akvariet, undlader at fodre og skifter vand tit.
De fleste saltvandsakvarier har en skummer som det eneste filter. Derfor må mit råd til en nybegynder være, ja du skal have en skummer.
En skummer fjerner næring inden det nedbrydes til stoffer vi ikke vil have i akvariet.
Alternativet er altså, at undlade at tilføre næring (foder). Dette er muligt, du kan jo undlade at have dyr i akvariet der kræver fodring.
Hyppige vandskift er din sidste måde at fjerne næring på. 5 liter vandskift hver uge er et must hvis du ikke bruger skummer.
Hele problematikken handler dog om noget andet.
Et 30 liters akvarie er alt alt for lille til en nybegynder. Du skal balancere på en knivskarp kant. Enten bliver det noget skidt og du mister interessen, eller også bliver du fanget af det og vil meget snart have et der er større.
At starte op med 30 liter er svært og forholdsvist dyrt. Du skal bruge noget teknik og test udstyr og det koster det samme uanset hvor stort akvarie du har.
Hvis du skal have et 30 liters akvarie til at køre uden skummer, så vil jeg foreslå at du kun kommer lidt hårdføre koraller og et par rejer i det og intet andet.
Her på forum kan du finde flere eksempler på velfungerende akvarier i denne størrelse. De vil oftest tilhøre rutinerede akvarister der har, eller har haft, andre og større akvarier.
Jeg håber ikke jeg har skræmt dig for meget med dette indlæg. Det er ikke min mening.
Mit foreslag til dig er, start med et større akvarie. Hvis dette ikke er muligt, så brug en skummer, find eventuelt en der kan hænge udvendigt på akvariet.
Mvh. Stig
Først og fremmest velkommen på forum, håber du får meget glæde af at være her.
Så til dit spørgsmål, som ikke er helt enkelt.
Ja, du kan godt undvære skummer. Dette kræver dog at du ikke kommer noget videre i akvariet, undlader at fodre og skifter vand tit.
De fleste saltvandsakvarier har en skummer som det eneste filter. Derfor må mit råd til en nybegynder være, ja du skal have en skummer.
En skummer fjerner næring inden det nedbrydes til stoffer vi ikke vil have i akvariet.
Alternativet er altså, at undlade at tilføre næring (foder). Dette er muligt, du kan jo undlade at have dyr i akvariet der kræver fodring.
Hyppige vandskift er din sidste måde at fjerne næring på. 5 liter vandskift hver uge er et must hvis du ikke bruger skummer.
Hele problematikken handler dog om noget andet.
Et 30 liters akvarie er alt alt for lille til en nybegynder. Du skal balancere på en knivskarp kant. Enten bliver det noget skidt og du mister interessen, eller også bliver du fanget af det og vil meget snart have et der er større.
At starte op med 30 liter er svært og forholdsvist dyrt. Du skal bruge noget teknik og test udstyr og det koster det samme uanset hvor stort akvarie du har.
Hvis du skal have et 30 liters akvarie til at køre uden skummer, så vil jeg foreslå at du kun kommer lidt hårdføre koraller og et par rejer i det og intet andet.
Her på forum kan du finde flere eksempler på velfungerende akvarier i denne størrelse. De vil oftest tilhøre rutinerede akvarister der har, eller har haft, andre og større akvarier.
Jeg håber ikke jeg har skræmt dig for meget med dette indlæg. Det er ikke min mening.
Mit foreslag til dig er, start med et større akvarie. Hvis dette ikke er muligt, så brug en skummer, find eventuelt en der kan hænge udvendigt på akvariet.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Så ender det nok med at jeg monter den skummer jeg har, et forslag til stensætning. Kan jeg ikke bygge min stensætning op af skummeren så den ikke er så synlig i baljen.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
syntes godt du kan køre uden skummer og blot lave vandskift det er jo begrænset hvad du kan have i en 30liters
jeg startede med et 54l start sæt jeg have altid 10l færdig blandet saltvand til at stå og skiftede lidt 2 til 3 gange om ugen og rensede ruderne så så er den skid slået
men havde også kun en damsel 2 etamitkrebs og en reje og små fragmenter
det behøver ikke koste en formue at komme igang køb brugt
held og lykke med en super hobby
jeg startede med et 54l start sæt jeg have altid 10l færdig blandet saltvand til at stå og skiftede lidt 2 til 3 gange om ugen og rensede ruderne så så er den skid slået
men havde også kun en damsel 2 etamitkrebs og en reje og små fragmenter
det behøver ikke koste en formue at komme igang køb brugt
held og lykke med en super hobby
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
Nu ved jeg jo ikke hvilken skummer du har. Den skal kunne tages op og renses i ny og næ.kgkj skrev:Så ender det nok med at jeg monter den skummer jeg har, et forslag til stensætning. Kan jeg ikke bygge min stensætning op af skummeren så den ikke er så synlig i baljen.
Dynes svar er er udemærket eksempel på min pointe. Han skriver at han startede med 54 liter.
I hans profil kan jeg se at han har haft saltvand siden 2010. I hans signatur linker han til sit 130 liters, som han startede op i 2010. Altså man vil hurtigt have et større akvarie og det er jo dejligt.
Derfor foreslog jeg at du skal springe dit 30 liters over og starte op med et der er større

Valget er selvfølgeligt dit og der kan være mange grunde til at det skal være et lille akvarie.
Held og lykke med projektet.
Mvh. Stig
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Tak for svar.
Man vil vel altid ha en balje der er støre, men jeg har bare ikke pladsen til det da jeg i forvejen for en 130 mark 2 dog ferskvand hvor jeg har L46 maller til at gå i, jeg har gang i bygge planer omkring en udvidelse af mit hus med 66m2 men det er ude i fremtiden. Det er en http://www.minizoo.dk/Saltvand/Skummer- ... il140liter skummer jeg har monteret i baljen, her er billede af hvordan det ser ud.
Man vil vel altid ha en balje der er støre, men jeg har bare ikke pladsen til det da jeg i forvejen for en 130 mark 2 dog ferskvand hvor jeg har L46 maller til at gå i, jeg har gang i bygge planer omkring en udvidelse af mit hus med 66m2 men det er ude i fremtiden. Det er en http://www.minizoo.dk/Saltvand/Skummer- ... il140liter skummer jeg har monteret i baljen, her er billede af hvordan det ser ud.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Fornuftigt med skummeren 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg har kun to små fisk 3 og 5cm + en reje i mit RSM130 med ca. 12kg sten og min Nitrat (NO3) er allerede steget efter et par uge, salt med et vandskifte på ca. 20L, så der er ikke meget der skal til før end det kan give problemer, da det vil komme meget hurtigt i så lille et akv. som du vil have bare der er en lille fisk deri...
PS: Jeg fodre kun lidt tørforder mellem 2 fingre én gang hver dag...
Min NO3 er stadigvæk rimelig (under 5ppm) men jeg har opdaget at man skal passe meget på, f.eks. har jeg noget tid haft min Stenopus reje i et 45L og der er pt 100 i NO3, så jeg fatter ikke rejen overlevede det...
Nu er der kun macroalger i min 45L, da jeg tester hvor længe det er om at optage NO3... (Køre med skummer for at ilte vandet + lys til algerne kan vokse)
Saltvand kræver osse mere ilt end ferskvand, så rigeligt cirkulation og gerne iltning via skummer osse...
Har du læst den berømte saltvands eBog af Joakim?
Velkommen til denne vanedannende hobby... (Ja, hobby, da det kræver lidt arbejde at passe saltvandsakvarie.)

PS: Jeg fodre kun lidt tørforder mellem 2 fingre én gang hver dag...
Min NO3 er stadigvæk rimelig (under 5ppm) men jeg har opdaget at man skal passe meget på, f.eks. har jeg noget tid haft min Stenopus reje i et 45L og der er pt 100 i NO3, så jeg fatter ikke rejen overlevede det...
Nu er der kun macroalger i min 45L, da jeg tester hvor længe det er om at optage NO3... (Køre med skummer for at ilte vandet + lys til algerne kan vokse)
Saltvand kræver osse mere ilt end ferskvand, så rigeligt cirkulation og gerne iltning via skummer osse...
Har du læst den berømte saltvands eBog af Joakim?
Velkommen til denne vanedannende hobby... (Ja, hobby, da det kræver lidt arbejde at passe saltvandsakvarie.)

Senest rettet af amddurin fre 11. okt 2013 20:42, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
min NO3 ligger på 25mg/L, men baljen er også helt ny op startet.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Håber det er ok jeg lige spørger lidt off-topic, men har du et billede af dit malleakvarium? Jeg har selv haft et 360 liters udelukkende med spændende L-maller engang. Nåede aldrig at prøve L46 som helt bestemt er en af de flotteste.
Ellers held og lykke med dit saltvandseventyr. Det er en helt ny og spændende verden der åbner sig.
Mvh kenneth
Ellers held og lykke med dit saltvandseventyr. Det er en helt ny og spændende verden der åbner sig.
Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg var ved at starte akvarie op til L046 opdræt, men begyndte så på saltvand og har brugt tid, penge og plads til det, så jeg mangler osse at prøve med den... (Har kun alm. Ancistrus pt.)
@kgkj: Din NO3 falder i løbet af indkøringstiden, men hold øje med hvor hurtigt den stiger igen, når der kommer noget levende i akv.

@kgkj: Din NO3 falder i løbet af indkøringstiden, men hold øje med hvor hurtigt den stiger igen, når der kommer noget levende i akv.

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
stig havde faktisk mit 54l samme tid som mit rsm130 og man vil da altid gerne have mere men ikke altid man har plads eller tid eller råd syntes da også man ser flere og flere der har de små tanke
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
Lige præcis min pointedyne skrev:stig havde faktisk mit 54l samme tid som mit rsm130 og man vil da altid gerne have mere men ikke altid man har plads eller tid eller råd syntes da også man ser flere og flere der har de små tanke

Små akvarier er alletiders til specialopgaver. Jeg foreslog trådstarter at starte op med et større akvarie for at spare besvær og penge på den lange bane.
At han har valgt at starte op med 30 liter alligevel, har jeg stor respekt for.
Et lille akvarie kan blive ret fedt, det har vi set utallige eksempler på.
Mange Fluval Edge akvarier er små perler. De er som regel også ombyggede og proppet med kostbar teknik.
Jeg elsker små akvarier og har stor respekt for folk der driver dem.
Mvh. Stig
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Jo jeg kan godt tag et billede eller 2 men det bliver ikke før i aften (når det er mørkt da jeg ikke kan få et ordenligt billede ellers)Birkefeldt skrev:Håber det er ok jeg lige spørger lidt off-topic, men har du et billede af dit malleakvarium? Jeg har selv haft et 360 liters udelukkende med spændende L-maller engang. Nåede aldrig at prøve L46 som helt bestemt er en af de flotteste.
Mvh kenneth
Jeg sys også at det er en af de aller flotteste malle.
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Jeg har også haft Ancistrus SP men det er jo også den malle man nemmeste kan få fat i, den blev bare lidt kedelig, det ville være mere spænende med noget ikke alle har og som jo også er fredet, jeg har 11 L46 til at gå i min balje.amddurin skrev:Jeg var ved at starte akvarie op til L046 opdræt, men begyndte så på saltvand og har brugt tid, penge og plads til det, så jeg mangler osse at prøve med den... (Har kun alm. Ancistrus pt.)![]()
@kgkj: Din NO3 falder i løbet af indkøringstiden, men hold øje med hvor hurtigt den stiger igen, når der kommer noget levende i akv.![]()
Jeg har dog også haft mange andre L maller før jeg startet med L46
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Jeg er også vild med de små nano akvarier men med tiden og når jeg har bygget til mit hus kunne det jo godt være jeg kan over tale damen her hjemme til noget der er en hel del stører.Stig Jest skrev:Lige præcis min pointedyne skrev:stig havde faktisk mit 54l samme tid som mit rsm130 og man vil da altid gerne have mere men ikke altid man har plads eller tid eller råd syntes da også man ser flere og flere der har de små tanke![]()
Små akvarier er alletiders til specialopgaver. Jeg foreslog trådstarter at starte op med et større akvarie for at spare besvær og penge på den lange bane.
At han har valgt at starte op med 30 liter alligevel, har jeg stor respekt for.
Et lille akvarie kan blive ret fedt, det har vi set utallige eksempler på.
Mange Fluval Edge akvarier er små perler. De er som regel også ombyggede og proppet med kostbar teknik.
Jeg elsker små akvarier og har stor respekt for folk der driver dem.
Mvh. Stig
Jeg har planer om at udnytte SF hvis jeg møder problemer med tiden eller bare har andre spørgsmål

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Hej SF
Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af snakken om Nano med eller uden skummer. Jeg har selv et Edge på 46 l., uden skummer, jeg skifter 5 liter vand en gang om ugen, og efter jeg har fået mere lys på, ser det ganske fornuftigt ud. Men nu til spørgsmålet, jeg har set diverse medikamenter, som kan tilføres vandet, for at holde Nitrat og Po i ave. Er der nogen på forum, som har erfaringer med en slags, virker det overhovedet?
Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af snakken om Nano med eller uden skummer. Jeg har selv et Edge på 46 l., uden skummer, jeg skifter 5 liter vand en gang om ugen, og efter jeg har fået mere lys på, ser det ganske fornuftigt ud. Men nu til spørgsmålet, jeg har set diverse medikamenter, som kan tilføres vandet, for at holde Nitrat og Po i ave. Er der nogen på forum, som har erfaringer med en slags, virker det overhovedet?
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Lidt flere billeder af min saltvands nano
På billede 3 kan man se en koral af en art men jeg fik den med da det var den levne sten jeg gerne vil ha men hvad hedder den ved i det.
På billede 4 kan man se at jeg desværre også har fået mig en glasrose med i samme køb, nogen gode råd til at komme af med den.
På billede 3 kan man se en koral af en art men jeg fik den med da det var den levne sten jeg gerne vil ha men hvad hedder den ved i det.
På billede 4 kan man se at jeg desværre også har fået mig en glasrose med i samme køb, nogen gode råd til at komme af med den.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
syntes faktisk du gemmer skummeren ret godt
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hold øje med de Xenia der, de breder sig lige pludseligt over det hele...
Jeg er igang med at fjerne dem med Aiptasia-X i både 300L og 130L, da de overgror alting - både så man ikke kan se skiver og små SPS og de tager lyset fra de andre når de gror til...
Men det er godt ud og ser osse stort ud på fotos...
Jeg er igang med at fjerne dem med Aiptasia-X i både 300L og 130L, da de overgror alting - både så man ikke kan se skiver og små SPS og de tager lyset fra de andre når de gror til...
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
kan man bruge JoesJuice til at holde dem nede med, jeg vil nemelig ha fat i noget pga. den glasrose som jeg har ogsåamddurin skrev:Hold øje med de Xenia der, de breder sig lige pludseligt over det hele...
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Jeg vil godt ha fat i en blæser til min nano, er der nogen som kan anbefale en blæser, den skal være stille og virke, nogen som har kendskab til noget der virker..
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Hermed et foto som lovetBirkefeldt skrev:Håber det er ok jeg lige spørger lidt off-topic, men har du et billede af dit malleakvarium? Jeg har selv haft et 360 liters udelukkende med spændende L-maller engang. Nåede aldrig at prøve L46 som helt bestemt er en af de flotteste.
Mvh kenneth
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ved jeg ikke, men det jeg bruger er osse lavet mod Glasroser, så det tager begge dele...kgkj skrev:kan man bruge JoesJuice til at holde dem nede med, jeg vil nemelig ha fat i noget pga. den glasrose som jeg har ogsåamddurin skrev:Hold øje med de Xenia der, de breder sig lige pludseligt over det hele...

- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Synes bare ikke jeg kan finde det nogen steder her i DKamddurin skrev:Ved jeg ikke, men det jeg bruger er osse lavet mod Glasroser, så det tager begge dele...kgkj skrev:kan man bruge JoesJuice til at holde dem nede med, jeg vil nemelig ha fat i noget pga. den glasrose som jeg har ogsåamddurin skrev:Hold øje med de Xenia der, de breder sig lige pludseligt over det hele...
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har osse købt det hos http://www.Aquafair.de" onclick="window.open(this.href);return false;
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
det må være den herhttp://www.minizoo.dk/Saltvand/Vandbeha ... r%C3%A6beramddurin skrev:Jeg har osse købt det hos http://www.Aquafair.de" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9981 Jerup
- Geografisk sted: Nordjylland
[quote="kgkj"]Lidt flere billeder af min saltvands nano
en sprøjte med kogende ferskvand som sprøjtes direkte på glasrosen fjerner den lige med det samme..
en sprøjte med kogende ferskvand som sprøjtes direkte på glasrosen fjerner den lige med det samme..
- kgkj
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Jeg har godt læst det med kogende vand skulle virke, ved du om det også virker på Xenia hvis jeg skal tynde lidt ud i demmichael nielsen skrev:kgkj skrev:Lidt flere billeder af min saltvands nano