Den del af mit overløb der har overløbskam på. dvs. de 2 ud af 4 sider er ca32cm (Så omkredsen af mit overløb er ca. 64cm ialt)
- og det har kørt med 3000L/H - køre pt 2400L/H
Så omkredsen skal være lidt større hvis du vil sikre dig at kunne tage mere vand igennem, men jeg kan ikke se at det skulle være nødvendigt, da en
skummer ikke kan tage så meget vand i alligevel og en anden herinde har sagt at der er bedre at vandet løber lidt langsommere igennem sumpen end det skummeren tager...
Højden på din kasse skal kunne have plads til mindst 2 rørgennemføringer til den tykkelse rør du vil bruge + lidt i overskud i mellem gennemføringerne, så der osse er til at komme til med fingerne eller lign. både når det skal samles og renses senere + vandet skal kunne falde 2cm fra kam og ned til den vandstand der er i overløbet, så den øverste del af dine rør skal være mindst de 2cm nede...
Jeg ville lave det med 90 grader bøjninger eller vinkler så vandet løbet ned i det første stykke rør og derefter ud af siden på akv. - det skal lige regnes efter så der osse er plads til at hovedrør og sikkerhedsrør har 2 forskellige højder....
Ved alm. overløb er det bare at skære PVC rør til i den rette længde og jeg har IKKE limet andre rør i overløbet end retur, da det er under tryk og skal være limet fast... (Udenfor akv og ned til
sump er alle rør limet med tanganit, kun rørgennemføringerne er strammet fast ved håndkraft, nede i sumpen er mine rør igen sat løst sammen, da der ikke kan komme vand ud selv om de skulle gå fra hinanden dernede - de løse rør er for tilpasning efterfølgende uden at skulle ødelægge noget og lime om...)
Ved at du vil køre rør ud i siden og spare plads nedenunder skal der lige regnes lidt på det, så det er plads til mindst 2cm fald + mindst 2cm lige rør på den éne nedfaldsrør (Hovedrør er som regel lidt længede nede i vandet.) + de cm en bøjning eller vinkel fylder (Bøjning giver mere flow, men vinkel kræver mindre plads.) + de cm der er ekstra i omkredsen af rørgennemføringen så der er plads til dem uden at ramme bunden af kassen...
Mit forsigtige bud er mindst 15cm i højden på kassen og 12cm x 20cm på de andre sider og det giver et liter antal på 3,6L men lav det hellere noget større end det på alle sider...