gode råd om Opstart/vedligehold blot en tro's retning..?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

gode råd om Opstart/vedligehold blot en tro's retning..?

Indlæg af kanstrup »

I dag bestiller man ikke andet end at måle det ene og det andet i vandet, tilsætter en masse forskelligt for at ændre på noget andet. Det er som om der bare er gået sport i at lege kemiker, og alle ens penge skal helst bruges på så meget udstyr som muligt så EL måleren er ved at hoppe ud af skabet.
For ellers kan man jo ikke holde liv i akvariet.......

Men i gamle dage der åbnede man blot øjnene og kiggede ind i sit akvarie for at se om alt så ud som det plejer. :-)

Hver gang jeg læser om en der får et "godt" råd om opstart af saltvand, og tonen nærmest går over og blir diktatorisk, så kan jeg sguu ikke lade være med at krølle tæer. det er tit at folk bare får afvide at de skal ha tålmodighed ikke putte fisk i akvariet det første halve år, måle 1000 forskellige slags værdier hver dag, tilsætte det ene og det andet. og når der så er gået 1år værdierne er perfekte algefasen er for længst overstået og interessen for hobbyen sat på en kraftig prøve. Ja så kan man allernådigst prøve at introducere akvariet for liv. Og dette skal helst være i form af en lille kedelig fisk som kan overleve i en kop kaffe og mest af alt ligner noget fra en flodbund. Meeeeen så er det også på eget ansvar, for man risikere jo at værdierne i vandet ændre sig.!

Gaaaaaaabbbb.....! Jeg har haft saltvand i omkring 10år nu. Jeg har lige startet mit 4 akvarie op for 2 - 3 uger siden. Og jeg har heri 14 fisk 4 eremit krebs 2 danebrogs rejer og 2 sandsøstjerner.
ALLE mine andre akvarier har været startet op på samme måde, masser af liv fra dag 1. Og jeg har ALDRIG gidet at måle mine værdier i vandet. En god gang vandskifte med jævne mellemrum har fungeret helt fint for mig. Og uanset om man starter op på den kedelige og laaaangsommelige måde som bestemt ik er gratis i strøm. Eller om man starter op med at ha noget pænt at kigge på. Så blir resultatet mere eller mindre det samme. Mine alge faser har ikke varet længere end det man læser om herinde.

Og i gamle dage der havde man heller ikke de samme muligheder i teknik og udstyr og for at teste vandet og tilsætte alt muligt, så lur mig om det ikke også bare var lige på og hårdt den gang? 1 ting er ihvertfald helt sikkert, uanset hvordan du bære dig ad, så kommer de kedelige alger og de sure lærepenge i form af hvor de forskellige koraller trives hvilke fisk der lader dem være i fred osv. osv.

Alt det her med hvad man skal og ikke skal. det kan man lige så godt spørge pølsemanden nede på hjørnet om. For hvis du spørger de proffesionelle som har kæmpe fragment akvarier, så er LED lamper det eneste rigtige og vejen frem.
Men hvis du spørger en gammel veteran med saltvand i urinen. Så er det nærmest blasfemi, og så ved enhver idiot da at HQI lys er det ENESTE som korallerne trives under. Såååå....?

Når folk spørger mig hvad de skal gøre hvis de skal starte et saltvands akvarie op. Så siger jeg altid at de bare skal se og få købt et akvarie og komme igang.! :-)
Og de eneste erfaringer jeg har, det er at under opstarten ligner akvariet noget der er løgn uanset om der er fisk i eller ej. Og med masser af cirkulation en god skummer tilstrækkeligt med lys og regelmæssige vandskift, så skal akvariet nok komme til at køre helt fint. :-)

Er jeg den eneste der har det sådan? hehe :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Re: gode råd om Opstart/vedligehold blot en tro's retning..?

Indlæg af kanstrup »

Og nu er det jo ikke for at træde nogen over tærene. Men er bare træt af altid at læse når folk har et problem med deres akvarie, så kommer svarene gang på gang : Hvad er dine værdier. eller : Mål dit og mål dat. Og i 90% af alle trådene så skriver folk rent faktisk at de forskellige værdier er som de skal være. Der er ALDRIG nogen som spørger ind til om der er blevet skiftet udstyr eller salt producent eller om der rent faktisk er lavet vandskifte. Det er som om at folk sværger til de skide vand tests og hvis værdierne ellers ser gode ud, så byder de ikke ind med andre løsninger på folks problemer. For det står der ikke lige noget om i bøgerne de måtte have læst.
Går jeg ud fra...? :-)

Og nu snakker jeg ikke kun her på forummet, men sådan i al almindelighed.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Et lille eksempel på at vi ikke bruger vores øjne og logik på at holde fisk og akvarie kørende.

Spurgte for nylig en fyr der havde købt en pisse dyr Bubble king skummer hvorfor han havde valgt at bruge så mange penge på sådan en.
Og så svarede han at det var fordi den var pisse fed.
jojo svarede jeg, men står den ikke gemt væk i dit skab under akvariet.?
Nej svarede han den står faktisk nede i kælderen for vi gad ik høre på larmen fra sumpen, så vi trak det hele ned i kælderen.
Nå!? svarede jeg, jamen er det så ikke ligemeget om der står bubbleking på skummeren? Nej svarede han for den er rigtig fed, det er virkelig noget godt kram.
Jojo svarede jeg så igen, men hvad er det helt præcist der har fået dig til at brænde 10000kr af på sådan en, skummer den mere møg ud af akvariet end min som kun har kostet 20% af hvad din har.?
Nja nøøhh det gør den vel ikke? Svarede han så.

Og hvor er vi så henne folkens.?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er rart med et indlæg fra en der har noget på hjerte og jeg har lige læst det hele med stor interesse.

Jeg har haft saltvand siden ´93, holdt så en pause til 2005 hvor jeg tog det op igen. Så jeg kender hele turen og var så også med dengang det ikke var så kompliceret. Men dengang kunne vi heller ikke holde de ting (koraller) som vi kan idag og det må nok tilskrives nogle af de forbedringer der er kommet. Dengang havde vi det vi kunne holde liv i og det gik fint. Men da de første Acroporaer kom til det hedengangne Københavns saltvandscenter, var det umuligt at holde liv i dem på sigt.
Men jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen. Der er gået meget teknik og kemi i det at holde saltvand idag.
Jeg er ikke tilhænger af kemi og bruger det ikke selv. Men jeg må dog erkende, at hvis jeg vil holde det jeg gerne vil, så er jeg nødt til at interessere mig lidt for om mine værdier giver mig mulighed for at give korallerne det de skal bruge for at trives og vokse.

Jeg er enig i din betragtning omkring det visuelle indtryk, som en vigtig første indikator for akvariets sundhedstilstand. Det bruger jeg selv.
Men det kan man ikke forvente at en rookie skal kunne. De ved ikke hvad de skal kigge efter, for det kommer først via erfaringerne med eget akvarie.
Forståelig nok vil alle gerne have de smukkeste, farverigeste koraller og det vil de nye også gerne. Men de er ofte lidt sværere og kræver lidt mere viden og erfaring at holde. Og når man ikke har den erfaring som kun tiden kan give en, så kan det give problemer med akvariet.
Når du ikke kan se på dit akvarie om der er noget galt - fordi du er ny og ikke ved hvad du skal kigge efter, så er måling af værdierne næsten den eneste mulighed der er, i mine øjne.
Jeg var til et foredrag med Svein Forsså der sagde, at det eneste der skal bruges for at få et saltvandsakvarie til at køre er, god cirkulation, en god skummer og noget ordentligt lys. Alt andet er lir. Det er rart at have, men ikke nødvendigt.
Jeg mener som du, at vandskift er vejen frem. Jeg har så kalkreaktor på for at holde min Kh og Ca der hvor den skal være for at mine koraller kan trives og vokse. Tilsætter lidt Mg pga et stort forbrug, men ellers ikke noget. Det er Keep it simple stupid (KISS).

Jeg deler din mening om, at der hældes alt for meget kemi i akvarierne og til gavn for hvad/hvem? Flere af de vidunderprodukter der hældes i viser sig nogen gange at have nogle sideeffekter som man ikke var klar over. Og ofte hældes de i for at, enten skyde genvej eller kompensere/rette op på fejl eller overfodring. Jeg vil mene at over 90% af de problemer der er, skyldes akvaristen selv (fejl 40).

Når jeg er hos en forhandler og ser det brede udvalg af blå flasker, tilsætninger, medicin og kure der står på hylderne og hvor mange forskellige af hver de enkelte akvarister har stående, så tænker jeg ofte på dengang jeg selv kiggede på Hi Fi. Vi jokede tit med, at mit datablad spiller bedre end dit - for vi kunne ikke høre forskel.
Som du er inde på, ligner det en konkurrence om at gøre det så kompliceret som muligt, det må gerne se lidt videnskabeligt ud.
Nu er der jo intet galt i at gå dybere ind i hobbyen og sætte sig ind i de mere komplicerede biologiske processer, men det er ikke nødvendigt for at få et flot rev.
Men et rigtig fint indlæg med interessante synspunkter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mht. skummer er jeg nu på skummer nummer 3 og den virker bedre end de andre, men skal tit have skilt pumpen ad da den mister pusten, så en skummer til 3000,- kr er stadigvæk ikke særlig høj kvalitet efter min mening og havde jeg de 6000,- kr til en lille Bubble King, så købte jeg sku' sådan én, da dem der har disse, ikke har nævnt problemer med hverken støj eller rensning pga tilstoppede pumper mv.

Og der er flere end mig der sloges med deres ATI PowerCone 200i/250i og dem jeg havde tidligere kunne enten ikke indstilles præcist eller larmede en del...

Så det er ikke kun fed teknik efter min mening...

Gemt af vejen i en kælder ville så passe fint med en brugt ATI af de gamle versioner eller lign... (Billig brugt og med stor kapacitet.)

Desuden kom jeg selv fisk i efter et par uger og derefter havde jeg problemer med for højt NO3 (50ppm) i over et år, og da det siges at kunne stresse fiskene, er det da på grænsen til dyreplageri at være ligeglad med sine værdier, som du er inde på...

Det er så min mening og mit eksempel...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af RCOne23 »

Jeg er forholdsvis ny inden for faget, har været igang et års tid. Det jeg har lært, er at tålmodighed har sin dyd. Det kan især ses, hvis der er problemer i baljen.

Men jeg forstår godt trådstarters tankegang. Det der tænkes på i den sammenhæng, er den perfekte balje, hvor man kan holde alt inden for et relativt småt område. Det er i sig selv en udfordring, for hvem kan kæmpe mod havet, men vi kan gøre vores bedste, og forholde os til det ene og det andet. Men det handler også om tålmodighed, for man læser gang på gang om det ene og det andet der er galt, lige efter det er kommet i baljen, og så bliver der smidt det ene og det andet i.
Selvfølgelig vil fisk og koraller opføre sig anderledes, i et andet miljø. Sådan er vi selv opbygget, man skal selv tilpasse sig, for at føle sig tryg.
Én ting jeg har lært er, at når det går godt, så går det stille og roligt. Går det skidt, så kommer en ulykke sjældent alene. At man så starter med at kaste det hele i på én gang (som trådstarter), så fred være med det.
Der findes utallige guides, til det ene og det andet. Det der i virkeligheden virkeligheden virker, er en sjette sans og erfaring. Kunne se hvad der sker, og hvad der ikke sker ( Er selv i lære :P). Så hvis trådstarter kan smide alt i fra starten med ti års erfearing, alt respekt til ham. Men jeg har selv oplevet dødsfald fra start, men det kommer selvfølgelig an på hvad man smider i baljen.

Som konklusion mener jeg, at hvis man er nystartet, så bør man have sin tålmodighed i orden, og endelig spørge til råds. For der er ikke mange som starter ud, som trådstarter, med at have den erfaring i baghovedet. Men derfor, skal de nye også tænke sig en ekstra gang om hvad de har gang i.

Just my 2 cents.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

crazy seahorse skrev:Det er rart med et indlæg fra en der har noget på hjerte og jeg har lige læst det hele med stor interesse.

Jeg har haft saltvand siden ´93, holdt så en pause til 2005 hvor jeg tog det op igen. Så jeg kender hele turen og var så også med dengang det ikke var så kompliceret. Men dengang kunne vi heller ikke holde de ting (koraller) som vi kan idag og det må nok tilskrives nogle af de forbedringer der er kommet. Dengang havde vi det vi kunne holde liv i og det gik fint. Men da de første Acroporaer kom til det hedengangne Københavns saltvandscenter, var det umuligt at holde liv i dem på sigt.
Men jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen. Der er gået meget teknik og kemi i det at holde saltvand idag.
Jeg er ikke tilhænger af kemi og bruger det ikke selv. Men jeg må dog erkende, at hvis jeg vil holde det jeg gerne vil, så er jeg nødt til at interessere mig lidt for om mine værdier giver mig mulighed for at give korallerne det de skal bruge for at trives og vokse.

Jeg er enig i din betragtning omkring det visuelle indtryk, som en vigtig første indikator for akvariets sundhedstilstand. Det bruger jeg selv.
Men det kan man ikke forvente at en rookie skal kunne. De ved ikke hvad de skal kigge efter, for det kommer først via erfaringerne med eget akvarie.
Forståelig nok vil alle gerne have de smukkeste, farverigeste koraller og det vil de nye også gerne. Men de er ofte lidt sværere og kræver lidt mere viden og erfaring at holde. Og når man ikke har den erfaring som kun tiden kan give en, så kan det give problemer med akvariet.
Når du ikke kan se på dit akvarie om der er noget galt - fordi du er ny og ikke ved hvad du skal kigge efter, så er måling af værdierne næsten den eneste mulighed der er, i mine øjne.
Jeg var til et foredrag med Svein Forsså der sagde, at det eneste der skal bruges for at få et saltvandsakvarie til at køre er, god cirkulation, en god skummer og noget ordentligt lys. Alt andet er lir. Det er rart at have, men ikke nødvendigt.
Jeg mener som du, at vandskift er vejen frem. Jeg har så kalkreaktor på for at holde min Kh og Ca der hvor den skal være for at mine koraller kan trives og vokse. Tilsætter lidt Mg pga et stort forbrug, men ellers ikke noget. Det er Keep it simple stupid (KISS).

Jeg deler din mening om, at der hældes alt for meget kemi i akvarierne og til gavn for hvad/hvem? Flere af de vidunderprodukter der hældes i viser sig nogen gange at have nogle sideeffekter som man ikke var klar over. Og ofte hældes de i for at, enten skyde genvej eller kompensere/rette op på fejl eller overfodring. Jeg vil mene at over 90% af de problemer der er, skyldes akvaristen selv (fejl 40).

Når jeg er hos en forhandler og ser det brede udvalg af blå flasker, tilsætninger, medicin og kure der står på hylderne og hvor mange forskellige af hver de enkelte akvarister har stående, så tænker jeg ofte på dengang jeg selv kiggede på Hi Fi. Vi jokede tit med, at mit datablad spiller bedre end dit - for vi kunne ikke høre forskel.
Som du er inde på, ligner det en konkurrence om at gøre det så kompliceret som muligt, det må gerne se lidt videnskabeligt ud.
Nu er der jo intet galt i at gå dybere ind i hobbyen og sætte sig ind i de mere komplicerede biologiske processer, men det er ikke nødvendigt for at få et flot rev.
Men et rigtig fint indlæg med interessante synspunkter.

Erik
+1 Erik :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Ja lige mine ord. +1 til Erik. Han forstod den dybere mening med tråden. :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

amddurin. Jeg er ikke mere ligeglad med mine værdier end at jeg laver vandskift med jævne mellemrum. Og når det ellers er noget der er brug for. Nu er stress hos fisk jo ikke kun noget der (igen) kun kan måles på vand værdierne. Åben dine øjne og se om dyrewne trives. Sørg for en masse gemme steder osv, det har virket for mig.

Stort set alle de "kemikere" man diskutere dette med de blir nærmest sure over at man kan få det til at fungere uden at være hverken kemiker eller millionær. :-)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg er delvist enig med Kanstrup, dog mener jeg at man bør måle for Kh og Ca for at holde disse værdier konstante hvis man ønsker at holde de sarteste SPS.
I den sidste ende har man ofte kun sig selv at regne med hvis tingene ikke kører optimalt. Ofte har man set et forummedlem bede om råd når noget går galt få en masse gode råd, men sjældent har man set at disse råd har hjulpet nævneværdigt.
Problemet er at det der foregår i tanken er komplekst og at hver tank er forskellig. Man ser tit at værdierne i problemakvarier er spot on og jeg er enig i at disse målinger i sig selv ofte ikke giver en løsning på problemerne.
Dette skal ikke forstås som om man ikke skal søge (og give) råd på forum. Begge dele har jeg ofte selv gjort og det vil jeg fortsætte med, samtidig med at jeg dog godt ved at mine problemer i den sidste ende stort set kun kan løses af mig selv.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

kanstrup skrev:amddurin. Jeg er ikke mere ligeglad med mine værdier end at jeg laver vandskift med jævne mellemrum. Og når det ellers er noget der er brug for. Nu er stress hos fisk jo ikke kun noget der (igen) kun kan måles på vand værdierne. Åben dine øjne og se om dyrewne trives. Sørg for en masse gemme steder osv, det har virket for mig.

Stort set alle de "kemikere" man diskutere dette med de blir nærmest sure over at man kan få det til at fungere uden at være hverken kemiker eller millionær. :-)
Hvilke koraller har du?

Jeg bruger da også øjnene når jeg "bedømmer" sundheden på mit akvarie, og synes lang hen ad vejen, at kunne se det trives.

Men al den testen og kemi er vel fordi man vil jo også gerne ha at korallerne, ikke bare ser godt ud, men rigtig godt ud! - Og vil man ha korallerne op og køre på 100% vækst og farve, så holder jeg sgu stadig på følgende: Stabile vandværdier, reglmessige vandskifte, lav no3, lav Po4 og godt lys. -Og man kan jo ikke holde de ting uden og være flittig med sine vandtests og produkter.. Jeg kan i hvert fald ikke uden at skulle skifte vand konstant.

Men når det så er sagt, vil jeg så sige, at jeg heller ikke er tilhænger af hverken Dr. Tim, Vodka, LaCl, biopellets, eller andre vidundermidler. (Har dog selv brugt vodka til at sænke min nitrat)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Playbabe
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Playbabe »

Hey:) jeg er ny og vil sige jeg heller aldrig har været den bedste til at måle alt det der man skal eller tilsætte alt .. Men vil sige at efter 1-2 måneder puttede jeg fisk og koraller i og alt hvad jeg har puttet i er bare vokset fra dag til dag! Fik os af vide af en anden med saltvandsakvarie at det var helt utroligt hvor hurtigt alting kom sig, ligeså snart det kom i akvariet og hvor hurtigt alle mine koraller vokser. Har haft ferskvandsakvarie før og arbejde 2 år på Århus dyrehospital, men ellers har jeg ingen anden viden ind nogen andre som li er opstartet..
[center]Lev ikk med den du kan, men med den du ikke kan leve uden[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg vil give Erik ret i, at det det er et forfriskende indlæg.

Det sagt, så er jeg bestemt ikke enig i alle dine betragtninger. Jeg har jeg ligesom RCOne23 ikke været med i denne hobby ret længe, og som ny i faget er der næppe nogen der har hverken tid eller råd til selv at drage samtlige erfaringer. Nogle ting kan man ræsonere sig frem til, andre ting kan man selvfølgelig prøve af og få sine helt egne erfaringer, men for langt de fleste problemstillinger er man simplethen nødt til at trække på andres erfaringer.

Internettet og fora som dette gør det jo let, på relativt kort tid, at indhente hundredevis af erfaringer om en bestemt problematik. De fleste mednørder er jo heldigvis mægtig flinke til at dele ud. Succeskriteriet er så alene, at finde ud af hvad der er op og ned på de ofte divergerende opfattelser.

Man er jo nødt til på en eller anden måde, at vælge hvad (eller hvem) man i den konkrete forbindelse tror mest på. For nogle spørgsmål (bestemt ikke alle) kan det være en hjælp, at have set baljen, eller billeder hos de akvarister hvis erfaring man trækker på. For nogle problemstillinger, f.eks. når det drejer sig om målinger og tilsætninger, har jeg større respekt for erfaringer fra en akvarist der igennem mange år har haft success med at holde NPS koraller side om side med tabletop acropora, end fra en akvarist som efter 3 år ikke har andet levende i baljen end en billion glasroser og en flok svenskere (jeg ville heller aldig lytte til råd fra Søren Ryge om min Japanske have, fordi jeg på ingen måde ønsker min have kommer til at ligne Søren Ryge's :scream: :biggrin: )

Jeg har skam også har en BK skummer - købt efter ovenstående koncept. Støjniveauet var essentielt for mig, og efter en hel del research følte jeg mig da overbevist om, at en del af de successrige akvarister som brugte BK skummere, var mennesker med en rationel tankegang. Alene derfor mente jeg godt jeg med rimelighed kunne antage at en BK skummer var lidt bedre end billigere skummere. Jeg forventede naturligvis ikke, at den var dobbelt så god som en skummer til den halve pris, men i al fald bedre. Sådan er det jo, en enkeltstartscykel til 40.000 er også kun marginalt hurtigere end en cykel til 8.000.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

kanstrup skrev:amddurin. Jeg er ikke mere ligeglad med mine værdier end at jeg laver vandskift med jævne mellemrum. Og når det ellers er noget der er brug for. Nu er stress hos fisk jo ikke kun noget der (igen) kun kan måles på vand værdierne. Åben dine øjne og se om dyrewne trives. Sørg for en masse gemme steder osv, det har virket for mig.

Hvis en nybegynder skriver om han kan smide 3 kirurg i sin balje der stadigvæk ligger på 25+ppm i NO3 så bør vi råde ham til at vente til NO3 er lav, da den stiger yderligere pga de nye fisk indtil han´s LS har tilpasset sig den ekstra bioload... (læs = flere bakterier)

Dødsfald af snegle og rejer KAN være tegn på for høj NO3, men der er da rart at vide om man fra uge til uge stiger i stedet for at falde i NO3, så man er advaret INDEN en evt. skade sker og det hele vælter...

Og pga grænsen for HVOR mange af disse bakterier der KAN leve i vores LS giver en begrænsnig af hvor meget liv vi kan have i akvariet...

Mange nye er ikke klar over hvor få fisk der skal til før det giver store problemer med højt NO3 mv. og kan man se fiskene ikke trives er det da rart at kunne se på målingerne om det er NO2 eller NO3 der giver problemer...

Jeg er enig om at jo mere trænet man er, jo mere kan man se direkte ved bare at se på akvariet, men herinde ser vi jo ikke folks akvarier og er nødt til at kunne forholde os til deres målinger...
Dog kan flere sige ud fra et foto af f.eks. algerne om det er det éne eller det endet som er skævt...

Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Fint debatindlæg kanstrup :y

Jeg er enig i at der er for meget fokus på kemi og teknik her på forum. I de 6 år jeg har haft saltvand har jeg kun målt mine værdier 3 gange ialt, og akvariet står endda rigtigt flot :T
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

nbd : Lige præcis det KAN sagtens være sjovt og ha saltvand uden at være en kedelig bogorrm/kemiker. :-)

Og selvfølgelig kan man da måle om det kører den ene eller den anden vej for ens vandkvalitet. Meeen tag nu lige en slapper folkens, tit blir det jo pisket op som noget man skal gøre hele tiden. Det kan sammenlignes med at en der lige har fået kørekort spørger en rutineret billist om gode råd inden køb af den første bil. Og han får afvide at hvis han skal ha bil, så skal han skal køre på værksted med bilen minimum 2 gange om ugen. Bare lige for at være sikker på at han ihvertfald ikke kommer til at køre med en slidt bøsning ligepludselig.
Hvor mit svar nok ville være at han KUN skal køre på værksted når bilen begynder at gøre mærkeligt. :-)
Og sådan har jeg det også med akvarier. Sørg for at ha cirkulation lys og skummer på plads, så kan du stort set nøjes med kun at måle salten. Og så ellers bare læne sig tilbage og nyde hvordan akvariet udvikler sig fra dag til dag.

Der er ihvertfald ikke nogen grund til at 80% af befolkningen render rundt og tror at et saltvands akvarie kræver en længere gående uddannelse! Bare se at kom igang! :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Og PoulID. Jeg vil give dig fuldstændig ret både med Søren Ryge. Men også med enkeltstarts cyklen.
For det er præcis det jeg mener med BK skummeren. For selvfølgelig er den da gennemført bedre kvalitet end en til 2000kr.
Men det er bare folks mentalitet og manglende lyst til VIRKELIG at sætte sig ind i teknikken. Har lidt opfattelsen af at der er mange som taber småkagerne totalt når de sidder og glor på internettet. Og så tænker de : den er godt nok dyr den skummer, hvis jeg køber den så blir mit akvarie sikker meget pænere at se på. Uden at sætte sig ind i hvad der gør den dyr. Hvor mange % den kan skumme i forhold til en der måpske kan skumme lidt mere men faktisk koster mindre. Det eneste fornuftige argument jeg har hørt indtil videre, det er den med støjen. Men det er altså også det ENESTE argument. Så folk må jo enten være mærke dyr, eller også vil de bare betale rigtig rigtig rigtig mange penge for at få dæmpet deres skummer med noget der ligner 2-3 Db. ??
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Og ja hvis vi ser et akvarie der bare spiller maks, og ejeren også bruger en smart skummer så vil man jo automatisk tænke : Jamen så er det jo afgjort hvilken skummer jeg skal ha.
Men så kan man også vende den 180grader, for ham jeg i sin tid købte mit første akvarie af, han havde 2 akvarier kørende UDEN skummer. Og de så pæne ud begge to, han havde bare lært sig hvad der sku fodres med hvornår osv. Og det var 100% hans viden der holdte de akvarier kørende, og ikke test sæt eller en skummer der koster mere end min første bil gjorde. Hans råd var nu alligevel at jeg sku købe mig en skummer med luftsten, hvis jeg ville holde nogen fisk i den nærmeste fremtid. hehe :-) Så der vil jo altid være de der enkelte tilfælde der falder helt uden for kategori.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Og hvis nogen sku spekulere over hvordan han kunne køre uden skummer. Så var det noget med sindsygt meget cirkulation de rigtige nytte dyr i den rigtige række følge og 2/3 af akvarierne var levende sten fyldt med caulerpa alger olign. Og han havde sgu nogle flotte akvarier og ja der var også en masse koraller, og en STOOOOR Tridacna maxima. :-)

Han ville ihvertfald grine af alle dem der ikke kan klare sig uden vandtest og en masse dyrt udstyr og kunstige sødestoffer, det er jeg ganske sikker på.

Jeg er også overbevist om at folk overgår naturens egen formåen. Og derved opnår koral farver udvidelser osv der på ingen måde er realistisk i naturen.
Og i de tilfælde overgiver jeg mig selvfølgelig totalt og indrømmer at de resultater KUN kan opnås med en masse dyrt teknik og konstante overvågede vand værdier osv. :-) Barre så i ikke tror jeg kun er på tværs. hehe :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg har prøvet at slide en 2000kr's/2000L rated skummer op på lidt over et år. Startede meget fornuftigt, men den endte med både at lyde som og skumme ca. lige så meget som en knallert.
Så ja, kvaliteten tæller stort. Rart at der findes et produkt der ikke er barberet ned til et minimum på alle fronter.
Jeg har efterhånden åbnet mange kasser med akrylrør og pumper i en eller anden form, og med min bk skummer er det første gang jeg ikke føler mig røvrendt.

3db er i øvrigt meget forskel i det lavfrekvente område.

Men hvad er problemet? Ser ingen der påstår at en BK skulle være mere effektiv eller det eneste rigtige, sjældent nogen der anbefaler dem med mindre folk spørger direkte til dem.

Men ellers fedt at du har en akvarie filosofi der virker for dig. Den vil jeg da gerne både se og høre mere om. :)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Der er skam ikke noget problem med BK skummere hvis det er det du mener?
Det var mere folks mentalitet, lidt ligesom når en ivrig far køber de dyreste fodbold støvler til sin søn. I håb om at han så kan finde ud af at spille bold. Istedet for at sætte sig ind i hvad der i virkeligheden skal til for at skabe en god og ikke mindst en glad fodbold spiller.

Du vil se min akvarie filosofi.? hehe Du skal være meere end velkommen til at komme forbi og få en kop kaffe eller en kølig. :-) Nu er der ikke lige lys på akvariet lige nu, men hvis jeg husker det imorgen. Så kan jeg da lige tage et billede og dele med jer. Men der er jo ikke rigtig så meget at kigge på andet end fisk. 2 stk Acro fragmenter, en stor grøn Symphyllia, 3 kolonier af Zoa polypper, en Sarcophyton og lidt Zenia.Det er som sagt nystartet.

Men jeg har da et par billeder som viser hvad vi er ude i, det er et akvarie der kan ses fra spisestuen. Og så kan dem der tror jeg er totalt useriøs også se at jeg rent faktisk har bygget et helt rum KUN til akvariet og udstyr. Så personligt har jeg ikke noget imod at bruge penge på hobbyen hvis der er nogen som tror jeg er en nærig røv. Pga mine udtalelser om BK skummere's pris kontra den opgave de udføre.
Vedhæftede filer
Gæt hvad hullet skal bruges til. :-)
Gæt hvad hullet skal bruges til. :-)
Så skal der bare spartles og males.
Så skal der bare spartles og males.
Så blir der lagt fliser. Læg lige mærke til den lækre udskæring omkring afløb. :-)
Så blir der lagt fliser. Læg lige mærke til den lækre udskæring omkring afløb. :-)
Det færdige rum, Up and running.! :-)
Det færdige rum, Up and running.! :-)
Simpel sump, lavet af et 325L akvastabil
Simpel sump, lavet af et 325L akvastabil
Opsætningen med ca 60kg LS i højre side, og en 50x50cm Reef keramik søjle i venstre side. Hele akvariet er på 720L
Opsætningen med ca 60kg LS i højre side, og en 50x50cm Reef keramik søjle i venstre side. Hele akvariet er på 720L
Som det ses, var jeg tvunget til at bygge akvariet. For på den måde at flytte fokus fra vores gamle grimme spisebord. hehe :-)
Som det ses, var jeg tvunget til at bygge akvariet. For på den måde at flytte fokus fra vores gamle grimme spisebord. hehe :-)
Lige et af mit forrige akvarie, som også kørte fint på vandskift og sund fornuft. frem for vand test og kunstige sødestoffer. :-)
Lige et af mit forrige akvarie, som også kørte fint på vandskift og sund fornuft. frem for vand test og kunstige sødestoffer. :-)
Senest rettet af kanstrup tirs 19. feb 2013 22:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Tror nu de færreste køber en bk som deres første skummer, og dermed har de fleste nok et forholdsvist solidt grundlag for deres valg. ;)

Ja, jeg vil meget gerne høre om hvilke koraller du holder. Hvor lang tid du lader gå før du putter stenkoraller i baljen. Om du helt kan undgå cyano, osv.
Men der er liidt langt til djævleøen :)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Jeg holder de koraller der lige er inden for række vidde, så længe de bare er pæne og til at betale for penge. Jeg går ikke specielt meget op i en bestemt type eller kategori. Jeg er vældig glad for hammer koraller osv. Jeg syntes de er rigtig fede fordi der både er bevægelse og ikke mindst farve. Jeg er faktisk ikke så meget til sten koraller. De står der jo bare...? Men misforstå mig ikke, der findes rigtig mange fede akvarier der er pakkede med sten koraller. Personligt syntes jeg bare der sker for lidt i sådan et akvarie.
Hold op så langt er der da heller ikke. :-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

kanstrup skrev:Og PoulID. Jeg vil give dig fuldstændig ret både med Søren Ryge. Men også med enkeltstarts cyklen.
For det er præcis det jeg mener med BK skummeren. For selvfølgelig er den da gennemført bedre kvalitet end en til 2000kr.
Men det er bare folks mentalitet og manglende lyst til VIRKELIG at sætte sig ind i teknikken. Har lidt opfattelsen af at der er mange som taber småkagerne totalt når de sidder og glor på internettet. Og så tænker de : den er godt nok dyr den skummer, hvis jeg køber den så blir mit akvarie sikker meget pænere at se på. Uden at sætte sig ind i hvad der gør den dyr. Hvor mange % den kan skumme i forhold til en der måpske kan skumme lidt mere men faktisk koster mindre. Det eneste fornuftige argument jeg har hørt indtil videre, det er den med støjen. Men det er altså også det ENESTE argument. Så folk må jo enten være mærke dyr, eller også vil de bare betale rigtig rigtig rigtig mange penge for at få dæmpet deres skummer med noget der ligner 2-3 Db. ??
- Det jeg skrev om ATI PC200i er da osse agumenter FOR en BK, så støjen er da IKKE det eneste agument...

- Sku' et stort arbejde du har puttet i det akvarie byggeri der... :GO

- Du bor ikke på Revvej, vel? :K

Senest rettet af amddurin tirs 19. feb 2013 23:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

amddurin skrev:
kanstrup skrev:Og PoulID. Jeg vil give dig fuldstændig ret både med Søren Ryge. Men også med enkeltstarts cyklen.
- Det jeg skrev om ATI PC200i er da osse agumenter FOR en BK, så støjen er da IKKE det eneste agument...

Der har jeg så modsat erfaring med ATI PC200i - har haft min i over en måned nu, og har aldrig haft en skummer der er så lydløs samt så effektiv. Rensede den forleden grundet tab af ydeevne, men det skyldtes bakteriefilm som havde sat sig i pumpen grundet OD af biopellets. Nu efter rens og jeg har fjernet pellets er den igen stille som en ninja og effektiv som jeg ved ikke hvad.

Når det så er sagt, så har jeg længe drømt om en BK, da jeg altid stræber efter det bedste, og det er i min optik BK, da jeg aldrig i mit liv har hørt noget negativt om dem, og de fleste lækre, succesfulde baljer jeg har set, har kørt med BK skummere.
Denne hobby har nok også gjort mig teknikliderlig, og mit mantra er 'overkill or no kill' og det afspejles i mit teknikvalg. Især når jeg har en skummer rated til 1.500 liter til kun 150 liter vand. Jeg er desuden også 'kemiker' hvad angår mit akvarium. Jeg skal prøve en masse ting før jeg finder det, der passer mig og min balje, og så bliver jeg klogere hen ad vejen. Fuld zeovit starter jeg på i løbet af en måned, og det må da være absolut fyfy i din verden, kanstrup? Eller hvad?

Kan godt følge hensigten i dit indlæg, men kan ikke helt lade være med at se det, jeg vil ikke sige som et angreb, men noget lignende, på folk der gør tingene på en anden måde end du synes er passende. Alle baljer er forskellige og alle har hver deres måde at forsøge at opnå succes på. Om det så er på den ene eller anden måde skal være op til den enkelte.

Hvis jeg har misforstået dit indlæg, så beklager jeg på forhånd. Skulle bare ud med det :beer:
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@Monte: Jeg har osse længere imellem rensningerne af skummerpumpe efter stop af VSV, men den taber alligevel pusten efter nogle uger i mit 300L, hvilket gør at jeg tit skal skrue op i hastighed med mere støj til følge og rensning når den så ikke kan skrues mere op... - Og det er lidt trættene at man skal holde øje med den + jeg skal måske begynde på VSV igen og så sætter der sig hurtigt belægninger på magneten mv,. igen og så taber den pusten på 1-2 uger... - TimW havde samme problem da han kørte med VSV... - Så jeg tror ikke det behøver at være en OD før den taber pusten rimeligt hurtigt... - Derudover arbejder den meget effekrtivt...

:beer: (Beklager lån af tråd :oops: )
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

amddurin Nej jeg bor lidt ude på landet.

Moente : Du har helt ret, hele den her tråd var egentlig også bare for at prøve og skabe lidt debat. Og man må sige at det har virket. :-)

Hånden på hjertet, hvis jeg fik et godt tilbud på en BK skummer, så ville jeg da købe den uden at blinke. For jeg vil da også hellere ha toppen af poppen istedet for at skrabe bunden. Og så står jeg faktisk også og skal bruge en anden skummer for det ikke skal være løgn. Meeen jeg er langt fra et mærkedyr, så jeg køber kun ting alt efter hvad der er råd til, og hvor man får noget for pengene.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jeg syntes det er et flot akvarie du har dig. Og det er da en god pointe at man kan gøre det med mindre måling og tilsætning, hvis man ikke har tænkt sig at have et sps/lps akvarium med fuld skrue på væksten.
Du har jo rigeligt med vand til at et lille antal stenkoraller, så det er en stor buffer mellem hvert vandskifte.

Jeg forstår også bedre hvordan du kan slippe afsted med at smide 14 fisk i på en gang - du har over 1000L vand og tilsvarende mange sten. Dermed er dem der smider én i af gangen i et 60L endnu længere fremme i skoen end dig ;)

Jeg forstår dog ikke hvorfor du ikke starter med at vise/fortælle om dine gode oplevelser, frem for at nedgøre andres erfaringer og måde at drive akvarium.

Jeg vil stadig anbefale en nybegynder, med drømme om stenkoraller, at måle og passe vandværdierne.

Syntes i det hele taget testsæt er en god ting der hvor rutinen ikke rækker - og til at bekræfte det man er usikker på.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad PederP sagde

Og så ryger jeg helt i den anden boldgade fremover - mit kommer udelukkende til at køre med kemi - så må vi se hvordan det kommer til at gå
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"