For ellers kan man jo ikke holde liv i akvariet.......
Men i gamle dage der åbnede man blot øjnene og kiggede ind i sit akvarie for at se om alt så ud som det plejer.

Hver gang jeg læser om en der får et "godt" råd om opstart af saltvand, og tonen nærmest går over og blir diktatorisk, så kan jeg sguu ikke lade være med at krølle tæer. det er tit at folk bare får afvide at de skal ha tålmodighed ikke putte fisk i akvariet det første halve år, måle 1000 forskellige slags værdier hver dag, tilsætte det ene og det andet. og når der så er gået 1år værdierne er perfekte algefasen er for længst overstået og interessen for hobbyen sat på en kraftig prøve. Ja så kan man allernådigst prøve at introducere akvariet for liv. Og dette skal helst være i form af en lille kedelig fisk som kan overleve i en kop kaffe og mest af alt ligner noget fra en flodbund. Meeeeen så er det også på eget ansvar, for man risikere jo at værdierne i vandet ændre sig.!
Gaaaaaaabbbb.....! Jeg har haft saltvand i omkring 10år nu. Jeg har lige startet mit 4 akvarie op for 2 - 3 uger siden. Og jeg har heri 14 fisk 4 eremit krebs 2 danebrogs rejer og 2 sandsøstjerner.
ALLE mine andre akvarier har været startet op på samme måde, masser af liv fra dag 1. Og jeg har ALDRIG gidet at måle mine værdier i vandet. En god gang vandskifte med jævne mellemrum har fungeret helt fint for mig. Og uanset om man starter op på den kedelige og laaaangsommelige måde som bestemt ik er gratis i strøm. Eller om man starter op med at ha noget pænt at kigge på. Så blir resultatet mere eller mindre det samme. Mine alge faser har ikke varet længere end det man læser om herinde.
Og i gamle dage der havde man heller ikke de samme muligheder i teknik og udstyr og for at teste vandet og tilsætte alt muligt, så lur mig om det ikke også bare var lige på og hårdt den gang? 1 ting er ihvertfald helt sikkert, uanset hvordan du bære dig ad, så kommer de kedelige alger og de sure lærepenge i form af hvor de forskellige koraller trives hvilke fisk der lader dem være i fred osv. osv.
Alt det her med hvad man skal og ikke skal. det kan man lige så godt spørge pølsemanden nede på hjørnet om. For hvis du spørger de proffesionelle som har kæmpe fragment akvarier, så er LED lamper det eneste rigtige og vejen frem.
Men hvis du spørger en gammel veteran med saltvand i urinen. Så er det nærmest blasfemi, og så ved enhver idiot da at HQI lys er det ENESTE som korallerne trives under. Såååå....?
Når folk spørger mig hvad de skal gøre hvis de skal starte et saltvands akvarie op. Så siger jeg altid at de bare skal se og få købt et akvarie og komme igang.!

Og de eneste erfaringer jeg har, det er at under opstarten ligner akvariet noget der er løgn uanset om der er fisk i eller ej. Og med masser af cirkulation en god skummer tilstrækkeligt med lys og regelmæssige vandskift, så skal akvariet nok komme til at køre helt fint.

Er jeg den eneste der har det sådan? hehe