hvor mange i et 450 l

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Paletkirurgen
Reactions:

Indlæg af Paletkirurgen »

du skriver også det er bedre at starte et stort da der skal mere til at bryde det sammen. så er det da netop bedre at købe et lille først da der kan komme mange flere problemer. så er man jo bedre forberadt .
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg ville ikke starte med et lille det kan være noget så besværligt og holde igang.
Det nemeste er alså et stører akvarie pga. det er meget nemere og hvorfor ikke bare starte med levene sten og vand og lad det modne også bruge penge på det istedet for ?
Et lille nano kan hurtigt løbe op i 3-4000 kr

hvad mangler du af udstyr ?

Steen.
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

jeg har et lille nano med alt udstyr til salg hvis det har intrerrsse
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

jeg stopper her.. jeg synes det du har gang i er helt ude i hampen, og det virker til du ike har styr på en skid.. desuden er det ikke kun PH målinger man tager.. der er et hav af målinger som man skal igennem..
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

og hvis du har læst i et helt år burde du også være klogere end at sætte kunstige og døde koraler i dit akvarie..
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Du har så godt som al udstyret til et flot stort hjørneakvarie - (foruden "Find Nemo" på dvd), og har intet imod at det resterende måske skulle løbe op i adskillige tusinde ekstra - og så vil du starte et lille akvarie :?:

Det er de unge der har pengene :lol:
Paletkirurgen
Reactions:

jeg er klar over hvor mange målinger man skal tage.og så syntes jeg bestemt det er naturligt med døde koraller i akvariet for koraller dø jo også i naturen vidste du ikke det allan.
Paletkirurgen
Reactions:

så skal de så også lige siges at hele min fammilie går meget højt op i det og ingen af os går rigtig op i hvad det vil komme til at koste.

vi skal jo have bedste ud af livet.

jeg syntes også vil skal stoppe den her da det på ingen måder høre under emnet.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvis du har hele din familie til at passe det/dem så er der jo ingen ko på isen, så det kunne du jo bare have sagt ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Paletkirurgen skrev:jeg er klar over hvor mange målinger man skal tage.og så syntes jeg bestemt det er naturligt med døde koraller i akvariet for koraller dø jo også i naturen vidste du ikke det allan.
Sikke dog en gang vrøvl!

Jeg ved ikke hvad det er du har læst i et år, men det kan ikke være literatur om saltvand.
Drop det indtil du kan læse literaturen på engelsk eller tysk.
Og hold du så nogle guldfisk imellemtiden. Der kna du bruge dine døde koraller. Ellers endnu være sæt din pangea koral ned til dem, de er lige kunstige.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Vil bare sige Held og Lykke.

Virkelig et flot akvarie du har købt dig, men gør dig selv den tjeneste at droppe de døde og kunstige koraller.
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

her er hvad du skal gøre. få det hele sat op smidt nogle sten i og lad det så stå et par mdr. og mens du venter på det er klar til fisk. så læs ALT om saltvand du kan finde.
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
Paletkirurgen
Reactions:

hvorfor diskutere vi egentlig om et par døde koraller til sylle 50 kr.vi har jo alle sammen vær vores mening. jeg er pisse glad for de de koraller :P og jeg tror det vil se godt ud i et lille nano.jeg havde enda fundet et rigtig billigt nano et til 300 kr.så hvorfor ikke.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er ikke at diskutere, men derimod bare gode råd som du kan vælge at se bort fra eller lade være.

Men hvis du syntes døde koraller pynter, så kan du godt få mine koraller hvis eller når de dør :wink:
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

døde koraler, flotte ? hvorfor så smide tusinder af kroner i denne hobby, hvis det ikke spiller nogen rolle for dig om det er dødt eller levende.. hvis du vil have et akvarie som stråler af liv og farver.. så glem de døde og falske koraler.. sådan en ivrig knækt som dig er en der kommer til at smide mange mange tusinder af kroner i vasken hvis ikke der bliver lyttet til de råd der gives.. og lukker man af for dem og kører sit eget løb.. så står du med en vis ting i postkassen..
Paletkirurgen
Reactions:

jeg tror i tager helt fejl af mig jeg er en meget tålmodig person som slet ikke bruger mine penge forkert. jeg kan godt lide de døde har jeg ikke lov til det.undskyld men jeg syntes det her er begyndt og blive lidt plat
og jeg vil skam kalde dette at diskutere for som jeg skriver, har jeg ikke tænkt mig at købe flere døde,så jeg kan ikke se i giver mig et råd,for jeg har taget den beslutning at jeg ikke vil smide disse koralller ud da jeg syntes de er flotte lige meget hvor meget i skriver vil jeg ikke skifte mening. jeg har skam tænkt mig at købe levende koraller men jeg syntes bare at de døde kan give nogle gode kontraster til alle de pang faver der også er i akvariet.

jeg kan ikke selv se det jeg har købt er spild af penge nu hvor jeg godt kan lide dem.

MVH Mads
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Paletkirurgen skrev: jeg kan ikke selv se det jeg har købt er spild af penge nu hvor jeg godt kan lide dem. MVH Mads
Mht. til de døde / kunstige koraller, så skal du da bare gøre med dem som du finder bedst - lad ikke andres sure "smagsdommeri" tage glæden fra dine indkøb.

Mht. det store AQ., så ser det bare super godt ud - tror bestemt det bliver flot. :TH
Hvis du/I er i tvivl om noget, så kan man som regel få svar på det her på forum. Desuden kan jeg da sagtrens forstå, hvis du gerne vil starte et lille nanno op inde på dit eget værelse, for der er jo unægtelig lidt tid til april.

[highlight=red]Til det øvrige forum[/highlight]:
Det er sq* da ærlig talt trist, den måde hvorpå folk taler og behandler nye (og endda meget unge) medlemmer af forum på...... Hvis ikke man har noget konstruktivt eller positivt at sige, ja så skulle man måske bare holde snitterne fra tasteturet. Det er da især dårlig stil, at ville diktere hvilket indhold folk skal / ikke skal putter i deres baljer. Ironisk nok at kritikken også kommer fra nogle af de, der i 70´erne sikkert ikke havde andet end faxekalk og døde afblegede koraller i deres egne akvarier......
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når han nu ikke vil bruge de konstruktive forslag der kommer til noget, men turer frem med alt muligt andet.

Jeg er en af dem der i 70 og 80'erne kun havde døde koraller og faxekalk i akvariet. Men det var ikke fordi vi ikke ville alt muligt andet, mulighederne var der blot ikke tilstede.
Nu er mulighederne der, og ikke mindst informationen om hvad man bestemt ikke skal gøre. Informationen var ikke tilstede dengang, og mulighederne til at få fat i den smule der var tilgængelig, var langt sværere end idag.
Så det er et meget dårlig sammenligning at lave.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

nu er det heller ikke fordi jeg vil bestemme hvad han skal putte i hans akvarie eller ikke putte i hans akvarie, men blot at den tankegang han render med ryster mig en del.. for er ligeglad med hvad knægten gør, men ekselpel vis hvor han vil "demonstrere" hvormange fisk man kan sætte i akvariet af gangen.. og hvordan han vil "testkøre" et nano akvarie først.. nu lyder det lidt groft, og det er med vilje.. for har du slet ingen skrupler i livet ? jeg har meget ondt af de fisk som skulle ende mellen dine hænder.. selv med dit "års" studering af denne hobby..
Paletkirurgen
Reactions:

allan.i starten af debatten var der nogle der skrev at det antal fisk godt kan lade sig gøre. så kommer du og skriver så nedlagende og skriver det kan ikke lade sig gøre.ved du hvad så vil jeg hellere høre på dem der skriver pænt

du er et voksent menneske.

jeg vil gerne høre på jer andre men helt ærligt da ikke når i skriver så grimt.

så vil jeg lige sige tak til dig jesper rart der lige var en der greb ind
tak for rosen.

jeg kan ikke forstå hvorfor man skal kritissere det andre lige har købt.
og hvorfor skrive nedlagende til mig nu hvor jeg skriver pænt til jer.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

der er bare nogen der prøver ihærdigt at hjælpe dig med ikke at bruge adskellige unødvendige kr..

og nej, det folk skrev var at de arter du har sammensat er helt hen i vejret, og at der ikke var nogen grund til at lave en liste på de fisk du gerne ville have, for der var en "tommelfingerregl" som sagde at man sætter en fisk i om måneden, og det ville i dit tilfælde tage flere år.. men du havde hørt at man sagtens kunne sætte hele hærligheden i på en gang.. og det synes jeg da så du skal ekspermentere med.. good luck her fra..
Paletkirurgen
Reactions:

ved du hvad jeg har aldrig skrevet jeg ville tage alle fiskene i på en gang.
jeg skrev jeg kendte en der ikke lige havde rettet sig efter alle disse ting der er blevet sagt og at det i hans akvarie aldrig er gået bedre. Ærlig talt syntes jeg hele tiden du prøver at finde noget nyt der skal diskuteres om. Jeg bruger ingen unødvendige penge for det jeg køber vil blive brugt og det skal jeg da nok sætte frem på siden når jeg er færdig. så vil jeg lige rette dig jeg har aldrig skrevet jeg ville putte alle fisk i på en gang for det ved jeg godt ville ende i en stor stor tragedie. Men at jeg heller ikke vil putte en i om mdr det er måske mere rigtigt men jeg kender mange der har måske puttet 3-4 i måneden og det er der en del der også har gjogt her inde med held.Jeg rådføre mig med Thomas fra klovnfisken da han jo har meget erfaring inden for saltvand og fortæller mig meget at mange kan skrive salt er meget svært men han mener ikke at man skal gøre det sværere end det er og nogle gange bare springe ud i diverse ting /fisk og koraller.

og nu gider jeg ikke diskutere mere om det emne så jeg syntes vi skal stoppe her.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

jeg vil først og fremmest sige at jeg synes det er flot og godt udstyr du har købt dig der og at jeg nok tror det skal blive godt o flot , hvis du lytter til nogle af alle dem med erfaringen for den er uvurderlig inden fordenne hobby....!
dernæst vil jeg lige sige til de kunstige koreller at det kan godt være du er tilfredse med dem nu, men når akvariet forhåbentligt er fuldt med flotte levende koraller så tror jeg du ser hva forskellen er :D
men synes at du skal høre på de kloge hoveder herinde for de ligger inde med en kæmpe viden , men self skal det også være konstruktivt...!

jeg forstår godt du kunne tænke dig et nano men jeg synes du skal vente... fordi det er langt svære at starte et nano op som begynder end det andet flotte projekt i har gang i...! og når det andet så køre så kan du med fordel bruge vandet fra det store og tage fragmenter når det rigtigt køre ....!
der imod synes jeg når nu du har alt det udstyr at du skal få fat i nogle levende sten og lade det hele modne :D

men du skal ha ALT held og lykke herfra glæder mig til at følge dit projekt
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg har godt nok heller aldrig hørt om den tommelfingerregel med max en fisk pr. måned. Så sent som i går satte jeg 4 kirurgfisk i mit akvarium på en gang (ok. de fleste var godt nok enormt små ;))

At de kunstige/døde koraller er et dumt køb for "Paletkirurgen" kan jeg ikke udtale mig om, men jeg kan da kun bakke op om de andres meninger om, at pengene for mig, ville være blevet brugt bedre på et par flotte levende koraller. Men det må "Paletkirurgen" jo selv om. Jeg startede også med at smide 600 kr. i en stor død koral, som jeg var enormt glad for de første 3-4 mdr. Jeg har klart fortrudt mit køb siden, men det har skam bestemt ikke været den dyreste fejl jeg har begået med mine akvarier. Nu står den helt hvid og pynter på et lille bord ved min seng.

Desuden er det et kanon lækkert setup du har købt!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

paletkirug jeg vil lige sige god vind i sejelene herfra jeg fik et 250l med inhold af min svoger han var blevet træt af januar i år! jeg sprang bare ud i det med lidt små problemerer men fik hjælp her i forummet mit råd er bare få opsat systemet med otenligt overløb put salt vand og sten i og tag den derfra og så lige lim pvcen med tangit :GO så er du kørende :K
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Paletkirurgen
Reactions:

tak for jeres ros og gode råd. :jump
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg vil også sige, at hvis du vi have kunstige koraller i, skal du ikke lytte til os andre. Vi kan blot sige, hvordan vi vil have det, hvis det var vores akvarie, men smag og behag er heldigvis forskelligt. Om herligheden skal suppleres af kunstige koraller eller man bare ikke kan undvære sit skibsvrag, dykker eller plantebaggrund (det sidste har jeg set bag saltvandsakvarier...), så skal det selvfølgelig i.

Når det kommer til pasning af de levende ting, er det dog vigtigt, at man sætter sig godt og grundigt ind i tingene. Forsøger man at bøje reglerne for meget, ender hobbyen som regel på hylden efter et års tid. Der er flere måder at køre et saltvandsakvarie på, men man gør klogt i, at analysere sit behov ud fra ambitionerne først. Og går man efter de vanskelige fisk fra starten af, så har man bedt om problemer.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"