Hvad f.... er det? Koral eller ???
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hvad f.... er det? Koral eller ???
Howdy folks,
Nu spørger jeg nok frygtelig dumt, men jeg er også helt blank på det her. Har lige bemærket, at en koral pludselig stod og vippede. For ikke at risikere den pludselig faldt ned ville jeg så flytte den lidt, men jeg kunne slet ikke få den til at stå stabilt. Da jeg så vendte den om så den sådan her ud nedenunder stenen. Hvad sker der lige for den?
kan korallen virkelig have vokset hele vejen igennem stenen? Eller er det noget helt andet? Og i så fald noget der skal væk? Det virker
til at sidde godt fast. Det ser ikke umiddelbart ud til at bevæge sig. Der har en masse tilspidsede udvækster. Pft.
//Poul
Nu spørger jeg nok frygtelig dumt, men jeg er også helt blank på det her. Har lige bemærket, at en koral pludselig stod og vippede. For ikke at risikere den pludselig faldt ned ville jeg så flytte den lidt, men jeg kunne slet ikke få den til at stå stabilt. Da jeg så vendte den om så den sådan her ud nedenunder stenen. Hvad sker der lige for den?
kan korallen virkelig have vokset hele vejen igennem stenen? Eller er det noget helt andet? Og i så fald noget der skal væk? Det virker
til at sidde godt fast. Det ser ikke umiddelbart ud til at bevæge sig. Der har en masse tilspidsede udvækster. Pft.
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Hvad f.... er det? Koral eller ???
Hej Mikkel,
Jeg ved faktisk ikke engang hvad det er for en koral, men på oversiden af stenen ser den sådan ud:
Jeg ved faktisk ikke engang hvad det er for en koral, men på oversiden af stenen ser den sådan ud:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Den ser speciel ud, ligner mest en Montipora af en art, måske en Informis.
Har du haft den fra helt lille fragment, eller er den købt sådan?
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
synes mere det ligner en lps
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg tror ikke det er en montipora.Mikkel E skrev:Den ser speciel ud, ligner mest en Montipora af en art, måske en Informis.
@Hellfish: Tror heller ikke det er en LPS
Tror snarere det er noget i retning af Merulina ampliata.
Har købt den sådan for vel 4 mdr siden. Mener dog ikke der var noget at se på undersiden af stenen dengang (ikke 100% sikker dog)
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Det er en merulina sps Coral.
Rigtig flotte grønne farver
Den sender fangearme ud om natten.
Jeg har en der ser nøjagtig sådan ud
Rigtig flotte grønne farver
Den sender fangearme ud om natten.
Jeg har en der ser nøjagtig sådan ud
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Det kan være at du har ret ang det er lps.Mikkel E skrev:Okay, jeg synes det ligner at den fra tidernes morgen har vokset sig fast på bunden af en LPS og så er der blevet dannet noget svamp, fordi det døde skellet ikke har fået lys.
Jeg ville i hvert fald ikke være bekymret![]()
På Reeflex står den nu under LPS
Jeg kiggede bare på den kvittering jeg havde på min.
Der stod der sps
Kan se på Wiki at det er lps

- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Det ligner umiddelbart en musling ! Når muslingen åbner sig, vipper korallen 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Kan godt se den står under LPS på reeflex. Mange andre lister den som SPS. F.eks. http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=471" onclick="window.open(this.href);return false;Mikkel E skrev:Okay, jeg synes det ligner at den fra tidernes morgen har vokset sig fast på bunden af en LPS og så er der blevet dannet noget svamp, fordi det døde skellet ikke har fået lys.
Jeg ville i hvert fald ikke være bekymret![]()
På Reeflex står den nu under LPS
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, ved bare den skal tæt op under lyset for at trives.
Hvad det end er der er på undersiden af stenen, må det altså være vokset betydeligt siden jeg købte den
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
hmm der er åbentbart delte meninger om lps eller sps
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=471" onclick="window.open(this.href);return false;
her er den som sps

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=471" onclick="window.open(this.href);return false;
her er den som sps
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
hvad poul sagde 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det kunne det nok godt være Johnnyjoekill skrev:Det ligner umiddelbart en musling ! Når muslingen åbner sig, vipper korallen

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg vil også gætte på Merulina. Merulina ampliata
Prøv at se på strukturen på 3 billede i højre kolonne.
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... 0240/image#" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ville mene at det må være en sps. Har svært ved at se det er en lps.
Erik
Prøv at se på strukturen på 3 billede i højre kolonne.
http://coral.aims.gov.au/speciesPages/s ... 0240/image#" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ville mene at det må være en sps. Har svært ved at se det er en lps.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Bare la den sidde hvis den ikke vælter korallen til sidst. Har haft en sådan siddende under en koral og den voksede til omkring 4-5cm, men så forsvandt den. ?PoulD skrev:Det kunne det nok godt være Johnnyjoekill skrev:Det ligner umiddelbart en musling ! Når muslingen åbner sig, vipper korallenDet lyder i al fald rigtigt med det pludselige vip. Kan sådan en musling have en masse spidse udvækster? Grim satan i så fald
Skal den væk? eller. . . .

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Nu er LPS/SPS jo ikke en videnskabelig inddeling, men noget vi bruger på hobbyplan. Fx. Hydropora sp. er også svær at placerer i en af de kategorier. Helt enig med Henning i at korallen er en Merulina sp.
Jeg tror dit mystiske væsen er noget dyrisk svamp af en art - der er millioner af forskellige arter, så det bliver nok svært at komme meget nærmere end det.
Jeg tror dit mystiske væsen er noget dyrisk svamp af en art - der er millioner af forskellige arter, så det bliver nok svært at komme meget nærmere end det.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)