Erfaringer med brug af vandværksvand i København

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 0
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Erfaringer med brug af vandværksvand i København

Indlæg af nicklassandager »

Hej. Jeg er en erfaren ferskvandsakvarist der har besluttet sig for at prøve kræfter med saltvand. Planen er at jeg vil lave mig et lille nano-akvarium udfra Dennerles Nano Marinus sæt på 30 liter, med lav biomasse for at kunne styre affaldsstofferne i den lille vandvolumen. Akvariet er indkøbt og pt. er jeg ved at læse op på hvordan man gør. Kan i øvrigt i den forbindelse anbefale siden her:
http://www.nano-reef.com/articles/
Der giver en rigtig fin introduktion til nano-saltvandsakvaristik. Nå men - nok om det. Det spørgsmål jeg ville ind på, var i virkeligheden et helt andet. Efter at have læst en del indlæg på diverse fora omkring saltvand, står det klart at saltvandsakvaristik er lige så meget præget af forskellige efaringer, holdninger og "religionsretninger" som ferskvandsakvaristiken. Et af diskussionspunkterne går på brugen af vandhanevand kontra osmosevand. Der synes at være en relativt udbredt holdning til, at brugen af vandværksvand kan være forbundet med potentielle problemer. Det gælder særligt udpræget på de udenlandske saltvandssider, men det er næppe direkte sammenligneligt med danske forhold, da vores postevand generelt er af meget høj kvalitet sammenlignet med mange andre lande. Mit spørgsmål går egentlig ikke på hvad holdningerne er - dem er jeg sikker på at der er mange af :wink: - men nærmere om der er nogle der har haft eller har gode erfaringer med at anvende postevandet (altså ikke osmose-vand) i København i deres saltvandsakvarier i længere perioder ad gangen?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Erfaringer med brug af vandværksvand i København

Indlæg af ole kekkonen »

nicklassandager skrev:så meget præget af forskellige efaringer, holdninger og "religionsretninger"
vel biologien er og bliver densamme
nicklassandager skrev:Et af diskussionspunkterne går på brugen af vandhanevand kontra osmosevand.
jeg vil mene det er nok med et silikat filter til saadan et lille akvarie du har planer om,ikke set det direkte til akvariet saa ender du op med ferskvand.har man ikke osmose kan man ogsaa rense vandet inden med aktivt kul :P
jeg bruger hverken osmose eller hanevand men et kati-ani anlaeg nar jeg kun skal bruge lidt vand som at genfyld det der fordamper bruger jeg destilleret vand,jeg kender ikke dine kalkplaner men jeg vil ikke selv bruge vand med neutral ph(7)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg bor på Vesterbro og har altid kørt vandhanevand uden problemer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

var det ikke dig der havde svaert ved at holde stenkoraller?
stace
Scooter Blenny
Scooter Blenny
15
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af stace »

jeg kører generelt med postevand, og ved mine venner der bor i kbh også generelt kører med postevand uden problemer, vil dog sige at man skal overholde sine målinger så man kan se om værdierne ændre sig efter vandskifte osv. ihvertfald mine erfaringer og så vil jeg sige at det er ret vigtigt at lade vandet løbe lidt inden man tapper det da, vandet der ligger stille i rørene umuligt kan være særligt sundt, taget de forskellige værdier i betragtning, samt ting rørene eventuelt kan afgive til vandet.
Men har man overskud til det vil jeg da tro at et osmose anlæg er at foretrække.

Jeg overvejer selv osmose når jeg skal skifte til en større balje, men den jeg har nu har ingen problemer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har boet i Kbh, og synes ikke at det er vejen frem at bruge postevand. Jeg bemærkede en forskel fra jeg brugte postevand og til jeg gik over til osmosevand.
Postevand i Kbh er ikke en statisk ting, vandet er meget forskellig både hvor i byen man bor, men også over året, alt efter hvor vandet kommer fra.
Idag hvor du kan få et osmoseanlæg til langt færre penge end tidligere, ville jeg aldrig overveje at bruge postevand
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Osmosevand er vejen frem uanset hvor du bor.
Mvh Tobias
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

det gaar for meget spildevand til osmose blot min mening
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

ole. skrev:det gaar for meget spildevand til osmose blot min mening
Det er præcis derfor jeg ikke bruger Osmose, det er simpelhen frås med vandet. imo
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Nicki Henriksen skrev:
Det er præcis derfor jeg ikke bruger Osmose, det er simpelhen frås med vandet. imo
Enig!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
13

Hej. Stor tak for de mange input. Jeg skal love for at der gang i forumet herinde :biggrin: Spændende at høre at nogle rent faktisk har gode erfaringer med postevand. Det her er nok et af den slags emner man aldrig helt når holdningsmæssigt til enighed om, så her er det godt også at høre om praktiske erfaringer. Fra mine tidligere erfaringer omkring ferskvand er eksempelvis gødning af planter og årsagen til algeropblomstring nogle af de emner der præges af mange forskellige holdninger og erfaringer. Akvarier er komplekse små biokemiske systemer med mange parametre der påvirker dem, så det er svært at komme frem til "endegyldige" sandheder om hvad der er rigtigt eller forkert. I sidste ende må man ofte gøre op med sig selv, hvad man selv tror og vil og derefter gøre sine egne erfaringer. Anyway - mange tak for input. Det er dejligt at se at så mange har haft lyst til at svare. Det giver i hvertfald mig mod på at søge mere hjælp og input herinde.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Rent Postevand

Frås med vandet

Indlæg af Rent Postevand »

Proportioner, proportioner. "Frås med vandet." Respekt for jeres holdninger i forhold til vandforbrug, men lad os lige få nogle tal på og specielt, hvor mange liter vand vi danskere bruger om dagen. De fleste akvarister, jeg sælger små 3-trins anlæg til, bruger ca. 50 liter osmosevand om ugen og med en spildvandsfaktor på 2 (mit Mars anlæg f.eks.), "spilder" de altså 100 liter om ugen.

En dansker bruger 200 liter om DAGEN eller ca. 1.400 liter om ugen. Kilde: http://www.miljoerejsen.dk/wm142723 Ovennævnte bruger øger altså fra 1.400 til 1.500 liter om ugen ved at lave 50 liter osmosevand om ugen. Hvis du kigger på tallene fra artiklen, kan du se, at den store vandforbruger er landbruget. Men ret skal være ret: alt andet lige spildes der vand, når du laves osmosevand. Jeg ville bare sige: husk proportionerne. Frås er et relativt begreb og skal sættes i forhold til helheden.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
17
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

Ellers kan man da købe osmose vand f.eks hos decocean, der køber jeg da hver 14 dag da konen syntes at der er for meget vandspild på at have sådan et anlæg kørende.....
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hvad koster så en liter?

Og så tænk på transporten :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nicki Henriksen skrev:
Men alt det strøm og CO2 et akv. normalt bruger betyder ikke noget?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Re: Frås med vandet

Indlæg af amddurin »

Rent Postevand skrev:Proportioner, proportioner. "Frås med vandet." Respekt for jeres holdninger i forhold til vandforbrug, men lad os lige få nogle tal på og specielt, hvor mange liter vand vi danskere bruger om dagen. De fleste akvarister, jeg sælger små 3-trins anlæg til, bruger ca. 50 liter osmosevand om ugen og med en spildvandsfaktor på 2 (mit Mars anlæg f.eks.), "spilder" de altså 100 liter om ugen.

En dansker bruger 200 liter om DAGEN eller ca. 1.400 liter om ugen. Kilde: http://www.miljoerejsen.dk/wm142723 Ovennævnte bruger øger altså fra 1.400 til 1.500 liter om ugen ved at lave 50 liter osmosevand om ugen. Hvis du kigger på tallene fra artiklen, kan du se, at den store vandforbruger er landbruget. Men ret skal være ret: alt andet lige spildes der vand, når du laves osmosevand. Jeg ville bare sige: husk proportionerne. Frås er et relativt begreb og skal sættes i forhold til helheden.
+1 :GO

(Jeg bruger osse meget vand og de ca. 200L jeg har i spild pr. uge er en bagatel i forhold til hvad jeg ellers bruger af vand - skal osse undersøge hvor alt det andet forsvinder hen...)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

micogmaj skrev:Ellers kan man da købe osmose vand f.eks hos decocean, der køber jeg da hver 14 dag da konen syntes at der er for meget vandspild på at have sådan et anlæg kørende.....
I kan da bare vande blomster med det... - så er det jo ikke spild mere...

:beer:
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
17
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

Nicki Henriksen skrev:Hvad koster så en liter?

Og så tænk på transporten :)
Jeg gir 50 kr pr dunk af 25 liter...... Transporten er gratis da jeg kører sammen m langtoft ellers får han lidt en gang imellem.... Vis jeg husker det :)
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Bare en tanke.

efter en snak med rent-postevand tidliger i dag, men kontakt til nogen andre, kom vi frem til har man pladsen så kan du med et osmose anlæg og et godt sedikament filter og kulfilter og harpiks filter lave lige så fint vand som det der kommer ud af vores vandhaner bare ved brug af regnvand.
MEN der er altid et men jo, det kraver man har pladsen til at gøre dette og et tag plast tag man kan tag vandet fra og så lidt andre ting som en løfte pumpe og en booster pumpe men man kan hvis man vil lave regnvand om til fint osmose vand.
hvor vores postevand vi drikker ligger på ca. 335 ppm ligger regnvand på ca. 60 ppm så er der altid det med havd med syre regn og alt muligt andet der kommer med ned, Men ja igen et godt kulfilter og et harpiks filter så er det skam lige så rent som det vi drikker.

bare det jeg har fundet frem til efter at igennem længer tid at have snakket med forskellige mennesker som ved noget om det.

men holdninger er forskellige.
Rent Postevand

micogmaj skrev:Ellers kan man da købe osmose vand f.eks hos decocean, der køber jeg da hver 14 dag da konen syntes at der er for meget vandspild på at have sådan et anlæg kørende.....
Herligt argument! "Hvad man ikke ser eller hører, har man ikke ondt af" eller rettere: "lad andre lave vandspildet, jeg vil ikke vide af det."
Rent Postevand

Bortset fra alt dette: Tendensen er klar hos producenterne. De ved godt, at i mange vestlige lande betaler vi stadig mere for vand, så det gælder om at reducere vandspildet, thi det kan BETALE sig. Jeg har et enkelt anlæg pt, der har en spildvandsfaktor på 1 - men dette er opnået ved at bruge 3 membraner. I starten af 2013 tilbyder jeg sandsynligvis en ny type membraner og anlæg, der standard kører med spildvandsfaktor 1, men den tid, den glæde ;-)
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
13

Ville lige følge op på den her tråd med mine egne erfaringer - det var mig der startede tråden ;-) Jeg startede et 60 l nano saltvand ved årsskiftet. Det blev startet op med modnet vand fra Klovnfisken her i Kbh - altså osmosevand. Siden da kørte jeg ugentlige vandskift på 8l om ugen med almindelig vandværksvand. Det kørte fint til at starte med, men efter ca 3 uger begyndte jeg at få problemer med brune diatom-alger, der dækkede min sandbund. Det første angreb gik i sig selv, men blev hurtigt efter afløst af et nyt mere kraftigt. I hele perioden har akvariets eneste beboer været to eremitkrebs, koraler og nogle børsteorm der kom med de levende sten. Det andet angreb bed sig fast og efter 14 dage kapitulerede jeg og købte mig et osmoseanlæg. Her en halv uges tid efter første skift med osmosevand, ser jeg kraftig reduktion i diatomeralgerne. Nu skal man jo passe på med at drage forhastede konklusioner, når det drejer sig om akvarier, men det ser umiddelbart ud til, at brugen af osmosevand gør en ret tydelig forskel. Anyway - synes bare lige at det var en passende måde at lukke tråden af på....
Vh Nicklas
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Godt med opfølgning ..

Jeg startede også ud med hanevand, men måtte også gå over til osmose!

Der er da flere herinde der tilsyneladende har kørt med hanevand længe uden problemer ! Men straffen, risikerer man kommer, når der er en dag går noget galt på vandværket! :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Rent Postevand skrev:
Herligt argument! "Hvad man ikke ser eller hører, har man ikke ondt af" eller rettere: "lad andre lave vandspildet, jeg vil ikke vide af det."
Er helt enig, vandspildet er jo det samme uanset om det foregår i Kbh eller i Rødovre.
Det svarer lidt til dem der gerne køber Svine - eller oksekød fra køledisken, men ikke vil købe det på et lille slagteri hvor man ser dyrene blive slagtet. Men det er jo det samme kød og man kan stadig ikke lave en omelet uden at slå æg i stykker.
Jeg tror/forstiller mig det er et bybo - ting. En sofistikeret form for ansvarsforflygtigelse :T

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

MoG skrev:Godt med opfølgning ..

Jeg startede også ud med hanevand, men måtte også gå over til osmose!

Der er da flere herinde der tilsyneladende har kørt med hanevand længe uden problemer ! Men straffen, risikerer man kommer, når der er en dag går noget galt på vandværket! :wink:
Jeg startede også med hanevand. Er også gået over til osmoses vand. Kan helt klart bedere styre mit akvarie for alt det der er i vandet.
Nu er vandet meget hårdt her på Amager og det er dejligt at man kan styre hvor meget ens vandværdier er på når man skifter vand og det ikke er helt ude i skoven.
Jeg har en TDS måler. Rent hanevand siger 900ms her. Jeg har haft den målt til 1400..... En masse lort i vandet. Har købt et 3 trins osmoses og et stort harpiks filter og efter det ligger den på 3ms.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
13

Jeg bor også på Amager og måler i underkanten af 500 ppm i vandet fra vandhanen. Efter passage igennem osmoseanlægget (uden harpiks-filter), ligger det på omtrent 40 ppm. Nu ved jeg tilfældigvis at Macdoo har samme måleudstyr som jeg og at de 900 ms han måler, svarer til 450 ppm på min måler. Så det stemmer jo meget fint overens...
Vh Nicklas
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

nicklassandager skrev:Jeg bor også på Amager og måler i underkanten af 500 ppm i vandet fra vandhanen. Efter passage igennem osmoseanlægget (uden harpiks-filter), ligger det på omtrent 40 ppm. Nu ved jeg tilfældigvis at Macdoo har samme måleudstyr som jeg og at de 900 ms han måler, svarer til 450 ppm på min måler. Så det stemmer jo meget fint overens...
Vil næsten tro det er µS/cm (mikroSiemens) Macdoo måler og ikke mS/cm (han skriver godt nok ikke om det er pr. cm men selv om han skulle have målt over 1 hel meter er 900 mS et pænt højt tal) :-) 900 µS/cm svarer ca. til 576 ppm TDS
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"