LED manual??
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
LED manual??
Har i dag modtaget en pakke med et komplet LED sæt. Men jeg er i tvivl om hvordan det skal samles. Har søgt på Rapidled.com for at finde en guide, men kunne ikke finde noget. Er der nogen, der kan henvise til en tegning der viser hvordan 12 hvide og 12 blå bedst placeres på 50x7cm køleplade og ligeledes hvordan de skal loddes osv. Der medfulgte desuden dimmere, så jeg kan skrue op og ned for farverne. Skal disse bare sidde mellem driver og LED?
o_O
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Re: LED manual??
Der er lidt om lodningen på wiki'en: http://saltvandswiki.dk/wiki/LED" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hensyn til at få pot-meteret koblet på, har Stefan lagt en udemærket tegning i denne tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ED#p560643" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hensyn til placeringen, så vil det bedste resultat nok være at få mixet dine blå/hvide så godt som muligt. Så du fx. ikke har 4 blå i den ene ende af kølepladen og 4 i modsatte ende og resten mixet på midten.
Med hensyn til at få pot-meteret koblet på, har Stefan lagt en udemærket tegning i denne tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ED#p560643" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hensyn til placeringen, så vil det bedste resultat nok være at få mixet dine blå/hvide så godt som muligt. Så du fx. ikke har 4 blå i den ene ende af kølepladen og 4 i modsatte ende og resten mixet på midten.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Mangler jeg noget for at gå igang eller skal jeg have fat i en 10v adapter? Kan se at Stefan i sin tråd skriver noget om at det er nødvendigt? Vedlægger lige et billede af hvad jeg fik med posten.
Er sgu bange for at jeg her har kastet mig ud i mere end mine evner som elektriker rækker til :/
Har lige skrevet til Martin fra DIY-aqualight og spurgt efter en samle vejledning, da det var der jeg købte lyset. Håber at han kan være behjælpelig med en, da jeg føler at jeg er på dybt vand.
Er sgu bange for at jeg her har kastet mig ud i mere end mine evner som elektriker rækker til :/
Har lige skrevet til Martin fra DIY-aqualight og spurgt efter en samle vejledning, da det var der jeg købte lyset. Håber at han kan være behjælpelig med en, da jeg føler at jeg er på dybt vand.
o_O
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Er det ikke drivere i de hvide kasser?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Hvis du har købt Maxwellen drivere skal du ikke have en 10v adapter, men det skal du derimod hvis du har købt Meanwell.
Mvh Tobias
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Hvilke drivere er det? Jeg brugte Meanwell ELN60-48D. De har en 10v-indgang og starter ikke, før de får spænding på denne indgang. Det er også hertil at dimmerne skal forbindes. De skal aldrig sættes i samme serie som selve dioderne.
Hvis du har 12 hvide og 12 blå dioder, så skal du nok have lavet to serier af 12 stk. Det afhænger dog igen af driverne. Lad os sige, at driverne kan trække 12 dioder. Så laver du én streng/serie med de hvide og én med de blå, hvor de forbindes fra + til - og fremdeles som på wikí'en under "Seriekobling".
Har du en ordentlig loddekolbe, loddetin, værktøj osv.?
Hvis du har 12 hvide og 12 blå dioder, så skal du nok have lavet to serier af 12 stk. Det afhænger dog igen af driverne. Lad os sige, at driverne kan trække 12 dioder. Så laver du én streng/serie med de hvide og én med de blå, hvor de forbindes fra + til - og fremdeles som på wikí'en under "Seriekobling".
Har du en ordentlig loddekolbe, loddetin, værktøj osv.?
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Billedet er lidt mørkt, men umiddelbart har du alt hvad der skal til - hvis du selvfølgelig har loddekoble samt tin. Har du lim til at lime dioderne fast med ? Altså det der er beregnet fra hans hjemmeside ?
Har du LPF eller ELN drivere ?
Det er meget nemmere en det ser ud. Først, så tag noget papir eller åben Paint og prøv at tegn hvordan du vil have dine dioder placeret på kølepladen. Så kan du evt. poste den herinde hvis du er i tvivl.
Så er det bare med at få loddet lidt lodde-tin på dine dioder INDEN du limer dem fast. Husk at lav en tegning over hvordan du vil lodde dine ledninger, altså placer dioderne praktisk i forhold til + / - og så skal der ellers bare loddes ledninger på
Har du LPF eller ELN drivere ?
Det er meget nemmere en det ser ud. Først, så tag noget papir eller åben Paint og prøv at tegn hvordan du vil have dine dioder placeret på kølepladen. Så kan du evt. poste den herinde hvis du er i tvivl.
Så er det bare med at få loddet lidt lodde-tin på dine dioder INDEN du limer dem fast. Husk at lav en tegning over hvordan du vil lodde dine ledninger, altså placer dioderne praktisk i forhold til + / - og så skal der ellers bare loddes ledninger på

- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Stefan. Jeg har også Meanwell drivere.
LPF-16D-24
LPF-25D-42
LPF-60D-48
Der medfulgte hanstik, så de kan bruges i en dansk stikkontakt. Er jeg så ready to go?
LPF-16D-24
LPF-25D-42
LPF-60D-48
Der medfulgte hanstik, så de kan bruges i en dansk stikkontakt. Er jeg så ready to go?
o_O
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Har netop tegnet på kølepladen så jeg kan se hvor de forskellige dioder skal være. Jeg undrer mig blot over at der er 3 ben på potentiometrene. Har læst på driverne at to af de 4 ledninger går til LED's og de resterende to skal til potentiometeret. Driverens input går over i et alm dansk hanstik og kan således stikkes i en alm 220v stikkontakt i væggen.
puha, det er lidt af en opgave det her
puha, det er lidt af en opgave det her

o_O
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Med hensyn til potmeterne, så skal den blå ledning fra driver i midten og den hvide til højre. Så det venstre ben er frit 

- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Har som sagt disse tre drivere
LPF-16D-24
LPF-25D-42
LPF-60D-48
Dioder:
12 Cool white
12 Royal Blue
3 UV
4 Actinic Violet
Jeg ved dog ikke hvilke driver, der skal trække hvad da driverne er forskellige.
Blå og hvid skal have hver sin driver. Og UV og Actinin Violet skal dele den sidste driver. Men har det nogen betydning hvordan jeg fordeler driverne?
LPF-16D-24
LPF-25D-42
LPF-60D-48
Dioder:
12 Cool white
12 Royal Blue
3 UV
4 Actinic Violet
Jeg ved dog ikke hvilke driver, der skal trække hvad da driverne er forskellige.
Blå og hvid skal have hver sin driver. Og UV og Actinin Violet skal dele den sidste driver. Men har det nogen betydning hvordan jeg fordeler driverne?
o_O
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Hej Johan
Skulle du alligevel have købt denne her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=57940" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle du alligevel have købt denne her

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=57940" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Lene. Nej det skulle jeg ikke for den har ikke engang halvdelen af hvad jeg skal bruge. Og pengene taget i betragtning synes jeg at jeg har fået meget mere i mit sæt. At jeg selv skal samle er dog en anden sag. Men det klarer jeg fint da folk herinde altid er hjælpsomme når man har spørgsmål. Mangler blot at vide hvordan driverne skal fordeles og så kan jeg lave det. Så hvis nogen lige kan svare på det er jeg en glad mand 

o_O
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Hvem har valgt dine drivere for dig ?
Hvis du har købt det hele hos DIY-Aqualight, så ved Martin med garanti hvilke drivere du skal bruge til hvad.
LPF-60D-48 - Er helt sikkert til dine hvide, da den er kraftigst, max. 12 hvide.
LPF-25D-42 - Er til dine blå, max 10 dioder.
LPF-16D-24 - Kender jeg ikke, men mon ikke den er til UV samt actinic violet.
Hvis du har købt det hele hos DIY-Aqualight, så ved Martin med garanti hvilke drivere du skal bruge til hvad.
LPF-60D-48 - Er helt sikkert til dine hvide, da den er kraftigst, max. 12 hvide.
LPF-25D-42 - Er til dine blå, max 10 dioder.
LPF-16D-24 - Kender jeg ikke, men mon ikke den er til UV samt actinic violet.
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Ellers så står det også inde på hjemmesiden, under selve driveren 

- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Han har sendt mig 12 hvide og 12 blå. Og det aftalte vi at de skulle kunne trække, så det undrer mig hvis LPF-25-42 kun kan trække 10.
o_O
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2012
hejsa
LPF-25D-42 kan sagtens trække 12 blå xpe dioder det er en fejl og bliver slettet med det samme
og ja
LPF-60D-48 til de hvde
LPF-25D-42 til de blå
og LPF-16D-24 til uv og actinic violet
MEANWELL`S LPF drivere skal ikke bruge nogen 1-10v dc adapter
jeg har foresten sendt en lille tegning til dig, du må sige til hvis det ikke er nok.
med venlig hilsen
Martin
LPF-25D-42 kan sagtens trække 12 blå xpe dioder det er en fejl og bliver slettet med det samme

og ja
LPF-60D-48 til de hvde
LPF-25D-42 til de blå
og LPF-16D-24 til uv og actinic violet
MEANWELL`S LPF drivere skal ikke bruge nogen 1-10v dc adapter
jeg har foresten sendt en lille tegning til dig, du må sige til hvis det ikke er nok.
med venlig hilsen
Martin
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
LPF-25D-42 er som sagt ikke noget issue i kombination med 12 XP-E. Med de 600mA den leverer, har dioderne en forward voltage på cirka 3,3V. Dvs. at den kan drive 42 / 3,3 = 12,72 som rundes ned til 12.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for tegningen Martin. Jeg er nu klar til at samle lyset. Det ser slet ikke så uoverskueligt ud længere 

o_O
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Du har vel set mine 3 videoer om mit led projekt.
Tænker nok de kan bruges som inspiration.
Tænker nok de kan bruges som inspiration.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
LED'erne er limet på kølepladen og forbundet. Har netop testet de hvide. De virker fint og jeg kan skrue op og ned for styrken. Det er jo slet ikke så svært når man lige kommer igang. Tænker at jeg monterer lyset over akvariet på søndag. Købte nogle koraller hos Jesper da jeg var i Vejle i går. Han har virkelig nogle flotte stående for tiden, så kan kun anbefale folk at slå et smut forbi og se på sagerne. Er spændt på at se om det nye lys får det hele til at lyse mere op.
o_O
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Lyset er nu overakvariet, men der er ikke plads til blæseren da den er noget nær gigantisk. Forslag til hvad jeg kan gøre ? Pt er den tapet på siden af låget så den blæser ind gennem gitteret. Har overvejet at lave hul i toppen til den, men vil helst ikke skæmme det originale design.
o_O
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Kan du ikke købe to mindre blæsere eller evt. finde en der er smallere eller noget i den dur ? Måske sænke lampe lidt og derved få plads 

- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg har 2 stk 120mm blæsere i overskud. Så send pb