Jeg har fundet frem til de 2 kandidater der skal vælges mellem
Tunze 9011 passer ned i uden det store arbejde.
skimz der skal jeg lave en platform til den (eggpates og et par rør) da jeg ikke kan sænke vandstanden til den indvendige sump, dette vil også betyde at den stikker noget op over akvariet.
jeg vil komme til at kunne se toppen af skummeren, den vil cirka stikke 15 cm op over bajlen over kant, hvilke det vil betyde at jeg fra sofaen kan se 5-10 cm af den, hvilke jeg godt kan leve med.
så synsmæssigt så er tunze helt klart en vinder, men der er jo også andre ting der stiller ind, lyd, watt og helt klart effekt.
angående lyd:
Den jeg har nu er ikke helt lydløs, har ikke hørt nogle af de 2 muligheder i live og lyd tolerance er jo meget forskelligt fra person til person.
havde en tunze 9002 på den gamle bajle og den var jeg ikke vild med den, larmede for meget.
Effekt mæssigt så er skimz rated fra 200-700 l og tunze er rated til op til 1100L, men har så også hørt at det skal man tage med et gram salt. Jeg har ikke kunne finde noget på skimz..
Nu kommer million spørgsmålet hvilken ville i vælge??
og ved godt det er mit valg i sidste ende meget hvis i stod og skulle vælge mellem dem
min bajle er på ca. 300 l. og der er 20 koraler pt. primær lps. af fisk har jeg desværre mistet nogle fisk på grund af parasitter angreb

jeg håber der er nogle der skal hjælpe med det sidste skub til at vælge