Vores DIY biopellets reaktor

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Vores DIY biopellets reaktor

Indlæg af johanne86 »

Hej alle sammen

Så har min søde kæreste fået samlet en DIY biopellets reaktor.

Materialer:
1 kagedåse (volumen cirka 2L)
Lidt pvc rør og lim
En Eheium pumpe (300-1000 L/t)
Skumsvamp

Pris? Pumpen var det dyreste. Jeg tror vi har brugt cirka 400 kr.
Er billede af akvariet, som de færreste på denne side nok har set. Jeg har gennem tiden primært holdt til på saltvandssiden. :-)
Er billede af akvariet, som de færreste på denne side nok har set. Jeg har gennem tiden primært holdt til på saltvandssiden. :-)
Vedhæftede filer
Reaktoren
Reaktoren
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Re: Vores DIY biopellets reaktor

Indlæg af Moente »

Men hvor godt bliver de tumblet? "Reaktoren" er jo ret bred, og jeg kunne godt tro at flowet inde i den måske er for svagt hele vejen rundt?

Kan du måske smide en film op?
Mvh Tobias
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Hej Tobias

Det tager vi henad vejen. Indtil videre skulle vi bare have den op at køre. På billedet ser det ikke ud som om, der er særlig meget gang i den, nej. Men jeg synes nu, at pelletsne bliver hvirvlet fint rundt i virkeligheden. Der er ikke nogen, der bliver liggende på bunden.
Men før eller siden skal vi nok ha dannet noget mere turbulens i bunden, det har du ret i.

Jeg ser lige om jeg kan smide en film op senere. :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Så fik vi modificeret biopellets reactoren.

Der er blevet sat en buet plastskål i bunden af bøtten for at give en mere jævn spredning af vandstrålen, så alle biopellets nu med sikkerhed er i bevægelse. Skålen slutter fuldstændig tæt, så der er luft under skålen og ikke stillestående vand.

PVC føringen er desuden blevet modificeret lidt. Der er kommet et håndtag på, så vi kan styre vandtrykket lettere, og røret nede i bøtten er blevet fæstnet i låget, så det peger helt lige ned mod bunden. Vi synes selv, at det hele fungerer rigtig godt. Nu håber vi bare at reaktoren med tiden også viser sig fungere optimalt.

Se film på youtube:

" onclick="window.open(this.href);return false;
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af palsmark »

johanne86 skrev:Så fik vi modificeret biopellets reactoren.

Der er blevet sat en buet plastskål i bunden af bøtten for at give en mere jævn spredning af vandstrålen, så alle biopellets nu med sikkerhed er i bevægelse. Skålen slutter fuldstændig tæt, så der er luft under skålen og ikke stillestående vand.

PVC føringen er desuden blevet modificeret lidt. Der er kommet et håndtag på, så vi kan styre vandtrykket lettere, og røret nede i bøtten er blevet fæstnet i låget, så det peger helt lige ned mod bunden. Vi synes selv, at det hele fungerer rigtig godt. Nu håber vi bare at reaktoren med tiden også viser sig fungere optimalt.

Se film på youtube:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser sgu godt ud :GO
Hvor dan kommer vandet ud igen?
Er der lavet små huller i låget?
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Tak! :)

Ja præcis, der er huller i låget, og under låget ligger et lagt filtersvamp for at undgå biopelletsne kommer ud.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"