Indkøring m.m.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indkøring m.m.

Indlæg af dan_a »

Hej

Efter et par år hvor jeg gerne har ville have saltvand har jeg endelig taget mig sammen. Jeg har købt et brugt Boyu 128l. Jeg startede med at stille det i stuen, men det blev dog hurtigt sat ind på kontoret. Larmen var noget af en skuffelse, jeg overvejede endda kort at sælge det igen. Nu står det som sagt på kontoret, jeg kan stadig se det fra stuen, eller lukke døren når jeg ikke gider høre på det mere. Folk med saltvand må generelt være meget tolerante, men nu giver jeg det en chance:) Jeg har en ide om at hvis det fanger min interesse må jeg købe noget større og bedre, det må da være muligt at finde noget der ikke kan høres i hele lejligheden?

Jeg har smidt 20kg LS i. De kommer fra et allerede indkørt akvarie, de fleste fra sælgers sump. Vil jeg stadig opleve algefaser osv.? (Vandet er nyt, fra hanen)

Jeg har noget "brugt" sand fra et andet akvarie, hvornår er det bedst at smide det i? Skal det bare i med det samme?

Jeg har læst og læst omkring testsæt, men synes det er svært at finde svar på hvad jeg kan nøjes med at teste for. Her tænker jeg specielt, hvad tester jeg for her i starten, hvad skal jeg teste for når jeg har dyr i, og hvad skal jeg teste for ved koraller?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Indkøring m.m.

Indlæg af hellfish »

Det virker mærkeligt at det larmer så meget ? Hvor kommer lyden fra ?

Ja det vil du stadig opleve

Bare smid det i .. Jo før jo bedre ellers kommer der bare mere næring i senere.. Jeg ville dog skylle det i saltvand for at få så meget lort væk som muligt !
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg ville købe en pose nyt sand. Der er altid så meget lort i brugt sand.
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

hellfish skrev:Det virker mærkeligt at det larmer så meget ? Hvor kommer lyden fra ?
Det er en kombination af skummer og blæserne i låget. Det er så højt at jeg tydeligt kan høre det, over f.eks. fjernsynet, selvom akvariet står 8-9 meter væk.
hellfish skrev:Bare smid det i .. Jo før jo bedre ellers kommer der bare mere næring i senere.. Jeg ville dog skylle det i saltvand for at få så meget lort væk som muligt !
Ok, jeg skyller det og smider det i.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

dan_a skrev:
hellfish skrev:Det virker mærkeligt at det larmer så meget ? Hvor kommer lyden fra ?
Det er en kombination af skummer og blæserne i låget. Det er så højt at jeg tydeligt kan høre det, over f.eks. fjernsynet, selvom akvariet står 8-9 meter væk.
hellfish skrev:Bare smid det i .. Jo før jo bedre ellers kommer der bare mere næring i senere.. Jeg ville dog skylle det i saltvand for at få så meget lort væk som muligt !
Ok, jeg skyller det og smider det i.
Lyder mærkeligt ?!
Boyu er det eneste akvarie jeg har haft som var 100% lydløst.
Er det købt fra nyt?
Eller kan blæserne/skummere været blevet skiftet til nogle andre end de originale ?
ozzitwist
Copepod
Copepod
Reactions:
12
Postnummer: 9700 Brønderslev
Geografisk sted: ø.hjermitslev

Indlæg af ozzitwist »

Det er blæserne der larmer har selv lige fået et .. og skal have renset eller helt skiftet blæserne ....
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af DrMonty73 »

Mit BOYU larmer også lidt.
Men ikke at jeg føler mig generet af det.
Men er det blæserne der larmer, så kan det jo fikses

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Playbabe
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Playbabe »

Jeg har et boyu, og i starten tænkte jeg os hva faan er det for en larm! Men efter en uge fandt jeg ud af at slangen mellem skummeren og den der lange pind som pumper vand ud igen slet ikk var sat sammen og derfor larmede helt ekstremt. Prøv at checke om slangen sidder til pinden
[center]Lev ikk med den du kan, men med den du ikke kan leve uden[/center]
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

Gizze skrev: Lyder mærkeligt ?!
Boyu er det eneste akvarie jeg har haft som var 100% lydløst.
Er det købt fra nyt?
Eller kan blæserne/skummere været blevet skiftet til nogle andre end de originale ?
Det er købt brugt. Skummeren er orginal. Jeg ved ikke om blæserne er de originale, men det ser meget originalt ud. Jeg har haft dem ude for at rense dem, men hjalp ikke specielt meget.
ozzitwist skrev: Det er blæserne der larmer har selv lige fået et .. og skal have renset eller helt skiftet blæserne ....
De er i hvertfald en stor del af problemet. Jeg har som sagt haft den ude, og rense dem, men det hjalp ikke. Overvejer også at skifte dem, ved bare ikke lige til hvad.
Playbabe skrev: Jeg har et boyu, og i starten tænkte jeg os hva faan er det for en larm! Men efter en uge fandt jeg ud af at slangen mellem skummeren og den der lange pind som pumper vand ud igen slet ikk var sat sammen og derfor larmede helt ekstremt. Prøv at checke om slangen sidder til pinden
Det vil jeg lige tjekke.
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

Jeg har tjekket skummeren, og efter hvad jeg kan se, ser alle rør ud til at sidde fast.

Jeg tror jeg vil prøve at skifte blæserne til dem her: https://www.fcomputer.dk/hardware/k%C3% ... lsalg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

Jeg har nu skiftet blæserne, og sat returpumpen på noget skum og det er jo en hel fornøjelse i forhold til før, det larmer slet ikke i samme grad, og den støj der kommer er mere behagelig.

Dog synes jeg stadig skummeren er lige en tand for larmende, kan man gøre noget for at dæmpe den? Kan jeg have indstillet den helt forkert så den larmer ekstra meget?
Keddekrudt
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Keddekrudt »

Jeg tog den originale skummer og smed ud og satte en hydor slim skim nabo i og den var jeg ski glad for.. Jeg fandt ud af at en del af larmen skyldes resonans da låget er hårdt spødt plast..... Men nu har jeg slet ikke de problem mere da jeg har bygget sump på mit :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"