Jeg var oppe og besøge Flemming i Lejre sidste weekend og vi havde en hyggelig snak om gode og dårlige oplevelser de forløbne år.
Her får I lidt guldkorn fra mesteren selv:
1/ prøv at beskrive kort, dine gode og dårlige erfaringer siden sidste gang du havde månedens akvarium?
” Øj, det var et stort spørgsmål der er svært at gøre kort

Mit akvarie har nu kørt 7 år i streg, på næsten samme setup. Sten osv i baljen har ikke været taget op i alle årene. (så gad godt vide hvordan der ser ud nede i dybet under stenene. Mon der lever monstre jeg slet ikke aner er deri.

* Jeg gik fra Balling til Kalkreaktor (læs mine tanker om dette i næste spørgsmål).
* Jeg har sænket flowet (antallet) af pumper til cirkulation. Jeg har i dag ca. 30.000 l/t vandcirkulation. For nogle år siden var dette betydeligt højere. Jeg oplever det faktisk kan være for meget for korallerne og at mindre kan gøre det bedre.
* Mine egne evner og erfaringer er steget i takt med tiden og udfordringerne undervejs. Den vigtigste læring er for mig tålmodighed. Ikke noget nyt indenfor denne verden, men jeg havde det sådan og skal stadig huske mig selv på det ind imellem, at hvis feks. vandværdier er galt så skal man ikke bare mase på for at gøre det godt igen så hurtigt som muligt. Tålmodigheden er begge veje. Langsomme ændringer så at sige – begge veje. Jeg har også lavet nogle idiotiske ting

* Jeg har også kæmpet med bubbletip anemoner. Jeg købte et stk og på 6 år blev den til 25 store brune anemoner der brændte alt på deres vej. Et helvede at komme dem til livs, når man ikke kan nå dem.
* Den værste ”sygdom” jeg har haft var for ikke så længe siden, da mine acroporaer langsomt men sikkert begyndte at dø. De blev spist nedefra og man kunne dagligt se hvordan det hvide skelet bare voksede hver dag. Dybt deprimerende oplevelse. Det kostede ret mange koraller livet før jeg fik bugt med dette fænomen. Den dag i dag er jeg stadig ikke helt sikker på om jeg var blevet ramt af aefw (acropora ædende flad orme). Jeg har aldrig set en, men ud fra diagnosen kunne dette godt være tilfældet. Men det er stoppet nu og det er jeg glad for. Har derfor også tilført 3 gylter, som sikkerhed hvis lignende skulle gentage sig.
Min største og bedste erfaring:
* Min egen glæde ved akvariet og ved udfordringerne er vokset. I takt med at jeg efterhånden ser, hører og oplever at ALLE, også de gamle meget erfarne saltvandsnørder, hele tiden møder nye udfordringer og har de samme besværligheder som mig, har jeg bare affundet mig med ”sådan er det bare, sådan er det for os allesammen”. Jeg er blevet langt mere opmærksom på at se de gode ting i baljen og ikke rette blikket på det der ikke virker så godt lige nu. Det højner min daglige glæde ved min balje at se de gode ting.” 2/ Du er begyndt at køre med kalkreaktor, istedet for Balling... Hvad siger dine erfaringer om forskellen mellem metoderne?
” Ja, det er rigtigt. Jeg var sådan en Balling mand i rigtig mange år. Ja faktisk siden jeg startede med saltvand for 12-13 år siden. Jeg begyndte med balling fordi udgiften til udstyret var væsentligt mindre end hvis man skulle investere i kalkreaktor og Co2 osv. Jeg købte balling pulverne i tyskland typisk og fik det sendt. Det er samme fabrikat man får i dag.
I en masse år (omkring 10 år) synes jeg altid mine koraller var mere fesne i farverne, ikke havde den samme vækst og ikke var ligeså hårde i kalkskelettet, som alle andres

Jeg besluttede mig for at afprøve en kalkreaktor i stedet og det må jeg sige hvor et godt valg for mig. Det er svært at vurdere om det er årsagen til jeg har fået mere vækst og farver, for man ændrer jo også mange andre ting i løbet af et par år. Men det er stensikkert at koralskelettet er betydeligt hårdere nu. Tidligere kunne jeg nemt brække en gren af, på tykkelse med en lillefinger….det kan jeg ikke mere. Jeg skal bruge koralsaks – for den er stenhård nu. Jeg bilder mig selv ind at korallerne har det bedre nu hvor jeg kører med kalkreaktor. Jeg tror driftsmæssig det koster nogenlunde samme pris og jeg har ikke oplevet mange besværligheder med kalkreaktor. Egentlig synes jeg der er mindre udsving nu end med Balling.”
3/må vi høre lidt om dit ophæng til lamperne?
”Jeg har monteret mine lamper liggende i en porsa ramme, hvor jeg kan bevæge lamperne i skinner. Denne porsa ramme kan jeg også hæve sænke. Derudover er det hele monteret på en stor plade under loftet, der sidder på to glideskinner. Dette gør at jeg kan skubbe hele anordningen ud over kanten på akvariet, så jeg kan komme rigtig til, når jeg skal rode nede i baljen. Det fungerer fint selvom det er manuelt.”
4/du har skiftet HQI ud med LED... Har det haft indvirkning på korallerne? Og hvad med el-regningen?
”Jeg havde 4 x 250w hqi lamper, + 4X56w blå T8 rør over baljen før skiftet. (1200w)
Dette har jeg erstattet med LED - 4 x200w Pacifik Sun – Black Python, samt 1 stk 100w led lampe. (900w)
Jeg har skiftet mine HQI lamper ud med LED for ca. 4 måneder siden. Det er derfor ret sparsomt hvad jeg kan bidrage med af erfaring på lang sigt. Men på de 4 måneder har jeg indtil nu observeret:
Samme gode koralvækst som før. Ingen umiddelbar ændring. Jeg formoder jeg vil opleve flere positive ting ved LED i form af mere/flottere farver på korallerne på lang sigt. Jeg målte mit HQI lys til 650 i parværdi og mine LED på 1000 i parværdi. Så alt andet lige, skulle de få meget mere lys nu end før. Rent visuelt med øjnene, ser det ikke ud som de får mere lys. Blot en anden farvetemperatur. Men indrømmet det er da fedt at selv kunne justere sine kelvin grader, som man bedst kan lide og at de holder sig der og ikke ændrer sig, som T5 og HQI gør efterhånden som de bruges.
Ingen målbar energibesparelse trods 300 watt mindre. Dette skyldes at mit 1000W varmelegeme oftere tændes i denne kolde tid, end da jeg havde HQI lamperne der afgav meget mere varme. Temperaturen i baljen er derimod blevet meget mere stabil nu hvor hqi lamperne ikke varmer vandet ukontrolleret op. Det betragter jeg som en stor fordel. Specielt med henblik på sommeren vi går i møde, hvor jeg tidligere havde blæser siddende for at holde temp på baljen nede.
Selve udskrivningen på HQI brænderne, der løbende skulle udskiftes hvert år, kostede jo i omegnen af 2000 kr årligt. Denne udgift sparer jeg i mange år, hvis de anslåede levetider på LED holder stik.
Så et helt kort svar på den korte bane: Ingen store ændringer. På den lange bane tror jeg helt sikkert jeg vil opleve besparelser og synlig positiv effekt på korallerne”.
5/Man kan ikke undgå at bemærke dit osmoseanlæg... Jeg må høre lidt om det og især den store beholder du har koblet på det?
”Jeg bor ude på landet hvor vi har vores eget private vandværk. Jeg er nødsaget til at have osmoseanlæg for at undgå tilsætning af diverse stoffer. Ledningsevnen på vores vand ligger på omkring et par hunderede.
Mit osmoseanlæg købte jeg hos Rent-postevand. Det er den store model der laver 1600 liter i døgnet.
Jeg har haft det omkring et års tid nu og stadig med samme membraner.
Jeg har koblet et eksternt harpiksfilter på for at fjerne den sidste lille rest som osmosevandet slipper igennem. Råvandet ligger på 200 ppm, osmoseanlægget renser dette til 6 ppm og mit harpiksfilter renser dette til 0 ppm. Beholderen indeholder 20 kg harpiks og ikke kun de 0,6 l, der er i alm. patron. Jeg skulle så udskifte denne patron hver måned. Nu holder den overordentlig længe. Foreløbigt et år med samme harpiks
Jeg har koblet en elektronisk tovejs ledningsevne måler på, der måler vandet før og efter harpiksfilteret. På denne måde følger jeg både membranen og harpiksen, om det er tid til skift eller ej.
Det er vigtigt for mig at få osmosevandet helt ned på 0ppm. Ved 6 ppm oplever jeg en betydelig mængde kieselalger/brunalger. Specielt på min hvide sandbund.
6/ dit fragtmentakvarium må du fortælle os lidt om... BL.a hvilket lys har du over og er det koblet på resten af systemet?
”Jeg har i virkeligheden to fragmentakvarier. Begge er koblet på samme anlæg som display akvariet. Så det er en stor mængde vand (ca. 2500 liter) der cirkulere rundet imellem de tre akvarier og med samme sump. Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige lyskilder, hqi, T5, og LED af forskellige typer. Lige nu har jeg en 250w hqi over den ene fragment akvarium og en 150W led over det andet. Det virker som LED lampen med bl. IR dioder, skaber de bedste vækst og farve betingelser for koral fragmenterne. Jeg får i hvert fald flottere farver på korallerne i denne tank. Det varer nok ikke længe før end HQi lampen over det andet akvarie også bliver udskiftet

7/ tilsætter du sporestoffer?
”Ja, jeg tilsætter sporestoffer. Calcium, Karbonat og Magnesium tilfører jeg via kalkreaktoren. Herefter er det noget confust hvad jeg hælder mest til. Jeg tror snart jeg har prøvet alle slags og mærker af forskellige art og er egentlig ikke blevet voldsom klogere på erfaring. Jod tilsætter jeg en gang om ugen hvis jeg husker det. Kalium får også en daglig dosering, trods jeg kun kunne se forskel lige da jeg startede på dosering af det og så de blå farver blive mere markante. Kan dog se hvis kalium mangler på denne måde.
Alle andre tilsætninger har jeg ikke kunne se den store forskel på i min balje og tilsætter derfor ikke pt.
Jeg går mere og mere tilbage til helt basic uden amino, kz, blå flasker og alt det andet. Hver gang jeg får problemer med et eller andet er konsekvensen stop tilførsel af sporstofferne og problemet bliver løst. Så nu kører jeg en god lang periode uden at tilsætte noget synderligt. Så må vi se hvor længe dette holder

8/ omkring osmosevandet vil jeg gerne høre lidt om vandskift, hvordan du har det til at køre- jeg kan se at anlægget er koblet på to store akvarier under dit displayakvarium?
” Jeg burde nok være bedre til vandskifte

Jeg skifter ca. 400 liter vand om måneden. Svarende til små 20 % af samlet mængde vand. Jeg får ikke altid skiftet hver 14 dag (10 %), men som regl i hvert fald en gang om måneden med alle 20 %.
Hvis jeg havde et automatisk anlæg ville jeg helt klart foretrække daglig udskiftning på 1%. Men sådan funger det ikke hjemme hos mig

Under display akvariet står 2 x 400 liters akvarier på hjul. De ene bliver brugt som osmosekar, hvor jeg har 400 osmosevand stående til løbende påfyldning ved fordampning. En osmolator måler vandstanden i sumpen og tænder for pumpen hvis der mangler vand. På denne måde er der altid check på vandstand og saltkoncentration. Det andet kar blander jeg saltvand i og simpelthen flytter pumpen fra det ene kar over i det andet. Så er det bare at tage en slange ud af vinduet og suge vand fra fragtanken, så tænder pumpen selv når der mangler vand. Man skal bare være over processen så man ikke tapper for meget fra

9/ du har to store skummede stående, men kun den ene kører?
”Ja, jeg har to store Aqua Medic Turbo Twin 5000 skummere. Begge med nålehjul og med to pumper på. De er opgivet til hver at kunne klare et akvarie på 5000 liter….men det er nok for optimistisk at tro på

Jeg har et års tid kørt med begge skummere koblet på samtidigt. Men har ikke rigtig kunne konstatere nogen positiv effekt ved dette. Tværtom faktisk. Mit vand blev for rent og mine koraller begyndte at miste modet og jeg havde svært ved at holde næringsniveauerne hvor jeg gerne ville. Jeg vil gerne ligge på omkring 1 i nitrat og 0,0015 i fosfat. Jeg kunne faktisk ikke holde nitrat på 1, den faldt hurtigt til 0 eller 0,5…
Konsekvensen blev at jeg nu har taget den ene fra igen og overvejer at sælge denne. Det ser ud til at køre fint og fornuftigt med kun den ene skummer.”
10/ fortæl os om dine kalkreaktorer, mærke og størrelse?
”Det er en kalkreaktor model der blev solgt inden hos Klovnefisken, hvor et lille antal blev bygget. Jeg kender ikke det præcise antal reaktorer der blev lavet men under 20 er jeg sikker på. Jeg kender til flere af dem der har sådan en og alle er glade for den ligesom jeg selv. Kører uden problemer. Det er med dobbelt reaktorkammer og cirkulationspumpe imellem kamrene, for at udnytte CO2 optimalt. Den kan virkelig sparke meget CA og KH ud i systemet. Den har ingen problemer med at følge med mit forbrug. Jeg bruger pt. Ca. 1 bøtte ARM medie og 6 kg CO2 hver anden måned. Det er en sjat men jeg har også et stort forbrug grundet de mange koraller og vækst.” Hvad er dine fremtidige planer for det flotte og imponerende set up?
”hmmm…jeg tror altid man har ting man gerne vil forbedre og optimere på. Jeg har i hvert fald masser af ting i min balje jeg kan gøre bedre. Korallerne har helt sikkert fået fat i den lange ende. Men savner også lidt alle de fiskearter jeg ikke kan have sammen med korallerne. Måske en dag, bygger jeg et 1000 liters ind i systemet, med hul i væggen på den anden side, ind imod vores stue. Deri skulle jeg så have en masse spændende fisk. Altså et Fish only

Men har også et stykke tid, funderet om jeg skulle rive det hele op af baljen og sætte tingene på en anden måde dernede. Jeg har en del muligheder med en så stor dybde som jeg har, men er lidt chicken over at jeg skulle igangsætte en kædereaktion af dårligdomme, blot fordi forandring fryder

Jeg drømmer også om en gang at kaste mig over fiskeopdræt. Det umulige har altid fascineret mig og er vel i bund og grund også det der drev mig ind på Saltvandsområdet den gang for mange år siden

" onclick="window.open(this.href);return false;