Når algefasen er slut
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2012
Når algefasen er slut
Hej alle. Nu er jeg ved at være nået tidspunktet for at sætte forskelligt i tanken. Værdierne er næsten iorden, mangler mg som ligger på 1140. No2 og No3 er på nul, og algerne er væk. Hvad gør man herfra? Der er stadig et par totter alger her og der og jeg har haft en søhare, som har lagt lorte ret mange steder.. Er det her vedligeholds enheden (krebs-søstjerner osv) kommer ind i billedet.. Har hørt at jeg stadig lige skaql trage det stille og roligt og ikke bare købe alt muligt og probbe i. Så er interesseret i at høre næste skridt??
Thomas Nielsen
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Når algefasen er slut
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Ja det har jeg hørt. Og tænker jeg starter med to klovnefisk, som de eneste fisk i en lang periode. Er det snegle og krebs som er gode til at vedligeholde indefra? Hvad med søstjerner? Jeg har også tænkt på det med lyset. Jeg har lys på fra 7 morgen til 22 aften, hvor det bliver natlys indtil midnat og så helt slukket derefter. Hvordan lyder det? Jeg har også fundet det jeg tror er en glasrose, men den er satme lille. Så kan ikke engang tage et billede af den. Og så er der vokset en sjov grøn ting frem. Ligner lidt baby udgaven af et kenyatræ, og så er den grøn. Er der nogen som har oplevet lignende??
Thomas Nielsen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Det tager 3 månder for de anarobe bakterier at tilpasse sig ny belastning så der burde gå 3måneder imellem hverfisk du sætter i 
Med det er vist ingen af os der har tålmodighed til
men en gylden fingerregl er max en fisk om måneden.
Jeg derimod smider 6-10 stk i af gangen og laver lidt hokuspokus med Vodka og Poolrens
God fornøjelse!

Med det er vist ingen af os der har tålmodighed til

Jeg derimod smider 6-10 stk i af gangen og laver lidt hokuspokus med Vodka og Poolrens

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
jeg tror nu nok jeg har tålmodighed.. Er det for stor belastning at smide 2 klovnfisk og en søanemone ned på samme tid? Og "rydder" krebs og snegle op i tanken? Og skal jeg evt suplerere med andre dyr af den slags? Jeg tænker ikke fisk men mere vedligeholdelses dyr, som er gode for miljøet i baljen?? Og hvordan får jeg bugt med en lille glasrose? Tvivler på jeg kan ramme den med en kanyle..
Og hvordan får man det til at se rigtig lækkert ud? Jeg mener ikke med koraller osv, men mere hvid bund og ingen alge totter? Forsvinder det hele helt af sig selv? Lige nu, der er algerne væk, eller næsten væk. Men der er en lidt kedelig brun pels på sandbunden og bagvæggen..
Og hvordan får man det til at se rigtig lækkert ud? Jeg mener ikke med koraller osv, men mere hvid bund og ingen alge totter? Forsvinder det hele helt af sig selv? Lige nu, der er algerne væk, eller næsten væk. Men der er en lidt kedelig brun pels på sandbunden og bagvæggen..
Thomas Nielsen
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg er på samme stadie som dig. Men min balje er næsten helt algefri. Ser super godt ud nu her.
Jeg tog alt det grimme brune på bagvæg osv med en skraber. Fik at vide jeg med fordel kunne fjerne det meste manuelt og det har virket helt vildt på det kedelige udseende. Da jeg startede med indkøringen, valgte jeg at gøre det uden sand i bunden. Det er jeg glad for, for min glasbund blev godt nok bombarderet med alger. Fik det hele skrabet væk og rengjort og har først nu her fået lavet bund med sand.
Ang. glasroser, så har jeg fjernet 2 stk med en kanyle og saltsyre. Helt vildt hvor effektivt det er. Skulle jo kun en enkelt dråbe til og så var den total opløst inden for 2 sek. Prøv da med en meget tynd kanyle. Skader ikke at prøve.
Jeg tog alt det grimme brune på bagvæg osv med en skraber. Fik at vide jeg med fordel kunne fjerne det meste manuelt og det har virket helt vildt på det kedelige udseende. Da jeg startede med indkøringen, valgte jeg at gøre det uden sand i bunden. Det er jeg glad for, for min glasbund blev godt nok bombarderet med alger. Fik det hele skrabet væk og rengjort og har først nu her fået lavet bund med sand.
Ang. glasroser, så har jeg fjernet 2 stk med en kanyle og saltsyre. Helt vildt hvor effektivt det er. Skulle jo kun en enkelt dråbe til og så var den total opløst inden for 2 sek. Prøv da med en meget tynd kanyle. Skader ikke at prøve.

Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- barethomas
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
Men den er vildt lille, så kan sq ikke stikke noget ind i den. Har prøvet nogen gange og hive den ud med en pincet, men den kravler ind i en lille hule. det bæst... Jeg er selv igang med at fjerne de sidste alger og har købt en slags pumpe, som kan "støvsuge" bunden og det bliver gjort imorgen i forbindelse med vandskift... Så det går frem af.. Hvor køber man en kanyle henne? Og saltsyre?
Thomas Nielsen
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltsyre kan du købe i brugsen eller byggemarked.
Kanyle og pumpe kan du købe på apoteket. Spørg efter den orange nål, da denne er meget tynd.
Kanyle og pumpe kan du købe på apoteket. Spørg efter den orange nål, da denne er meget tynd.
Venlig hilsen Mark